تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 51
با توجه به اینکه سالانه ۵ هزار نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور از دست می‌دهند، موفقیت خودروسازان برای تغییر مصوبه دولت به نفع خود، به چه قیمتی تمام خواهد شد.
موفقیت خودروسازان برای تغییر مصوبه دولت به چه قیمتی تمام می‌شود؟
به گزارش زیست آنلاین به نقل از فارس، سرانجام تلاش شرکت‌های خودروساز به نتیجه رسید و باز هم مثل همیشه مهلتی دوباره به شرکت‌های خودروساز برای ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان به استاندارد یورو ۴ داده شد.

این بار نیز علی رغم پافشاری سازمان محیط زیست بر اجرای مصوبه دولت، خودروسازان با پافشاری‌های خود ببر مصوبه دولت غلبه کردند و مهلتی ۲ ماه برای ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان گرفتند.

براساس مصوبه جدید دولت خودروسازان داخلی موظف‌ هستند تا ۳۰ خردادماه سال جاری نسبت به ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان اقدام کنند.

باید توجه داشت که پیش از این نیز به این شرکت‌های صنعتی برای ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان  مهلت داده شده بود اما این فرصت نتیجه بخش نبود.

با توجه به گفته‌های رئیس سازمان محیط زیست، هم‌اکنون فقط ۳۰درصد از خودروهای داخلی دارای استاندارد یورو ۴ هستند و ۷۰ درصد از خودروها هنوز استاندارد لازم را اخذ نکرده‌اند.

سوال اینجاست که شرکت‌های خودروساز طی این چند سال اخیر که بنا به گفته رئیس پلیس راهور ناجا ۳ دوره تاکنون به شرکت‌های خودروساز برای ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان مهلت داده شده است، فقط توانسته ‌اند حدود ۳۰درصد از محصولاتشان را ارتقا ببخشند، حال چگونه می‌توانند تا اول تیرماه ۷۰درصد باقی مانده را نیز مطابق با استانداردهای جهانی تولید و عرضهکنند.

علی محمد شاعری در گفت‌وگو با فارس اعلام می‌کند که بر اساس مصوبه دولت شماره گذاری خودروهای یورو ۲ از اول تیرماه سال جای ممنوع خواهد شد و کلیه خودروهای تولید داخل ملزم به رعایت استاندارد یورو ۴ از تاریخ اول تیرماه سال جاری هستند و در صورت عدم ارتقای سطح استاندارد خودروها، خودروها از سوی پلیس راهور ناجا شماره‌گذاری نخواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست نیز در این باره می‌گوید خودروسازان به دنبال اخذ مهلتی یک ساله برای ارتقای سطح استانداردها بوده‌اند اما دولت فقط ۲ ماه به این شرکت‌های صنعتی مهلت داده‌ است.

محمد جواد محمدی‌زاده متذکر می‌شود که این مهلت ۲ماهه دیگر تمدید نخواهد شد.

وی می‌افزاید که خودروسازان در پایان این ۲ماه علاوه بر اینکه باید استاندارد محصولاتشان را ارتقا دهند باید کنیستر را نیز بر تمامی محصولاتشان نصب کنند.

معاون رئیس جمهور متذکر می‌شود: خودروسازان دیگر بهانه‌ای برای عدم ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان را ندارند چرا که وزارت نفت در جهت ارتقای استاندارد سوخت حرکت مناسبی را آغاز کرده است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست باید سخت‌گیری‌های لازم را برای ارتقای استاندارد خودروها داشته باشد، ‌می‌گوید: هم‌اکنون بسیاری از پالایشگاه‌های کشور مقدمات لازم را برای تولید بنزین یورو ۴ فراهم کرده‌اند.

عضو فراکسیون محیط زیست درباره لزوم کاهش آلودگی هوا متذکر می‌شود: با توجه به اینکه فوریت طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال گذشته در خانه ملت رد شد و از آنجایی که سالیانه حدود ۵ هزار نفر در کلان‌شهرهای کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، امید می‌رود تحقق این موضوع برای نمایندگان کمیسیون مربوطه حائز اهیمت باشد و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان طرح دوفوریتی مطرح و تصویب شود.

هم اکنون سازمان محیط زیست، اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس و همچنین سایر دوستداران محیط زیست و طبیعت بر سر ارتقای سطح استاندارد خودروهای داخلی متفق‌القول هستند و ظاهرا‌ً فقط شرکت‌های خودروسازی با تحقق این امر مخالف هستند، اکنون باید دید که در این کشمکش میان ۲ گروه خودروساز با دولت و سازمان محیط زیست کدام یک پیروز می‌شوند.

آیا می‌ارزد که بنا به گفته عضو فراکسیون محیط زیست سالانه ۵ هزار نفر در کلان‌شهرهای کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست بدهند؟

https://zistonline.com/vdcbp.bsrrhb8uui.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما