تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب : 32706
جزیره هرمز به عنوان یکی از جزایر توریستی‌ ایران و خلیج فارس، ۱۸ تیر با مصوبه نمایندگان خانه ملت به منطقه آزاد قشم الحاق شد.
فرش خاکی ایران جلا می‌یابد؟
به گزارش زیست آنلاین از ایسنا این جزیره مانند صدفی با ۹.۴۱ کیلومتر مربع وسعت در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب خاوری مرکز استان(بندرعباس) در آب‌های خلیج فارس واقع شده است و امروزه به نام هرمز در نقشه‌ها نوشته می‌شود.

 

موضوع الحاق جزیره هرمز به قشم به بحث داغ نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده بود و مخالفان و موافقان الحاق آن به منطقه آزاد قشم به ایراد سخن پرداختند. موافقان این الحاق که همگی از نمایندگان هرمزگان در خانه ملت بودند، این مصوبه را گامی بلند برای توسعه جزیره هرمز اعلام کردند.

 

محمد آشوری به عنوان نخستین موافق کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، اظهار کرد: نارسایی نظام برنامه‌ریزی، ‌عملیاتی نشدن آمایش سرزمینی، تمرکزگرایی و نگاه تک‌ بعدی باعث شده مرزها از توسعه‌نیافتگی رنج ببرند.

 

وی با بیان اینکه شاخص توسعه در مرزها قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: ما باید نگاه چندوجهی به مرزها داشته باشیم چرا که امنیت مرزها مردم‌پایه است و مرزنشینان، مرزدار هم هستند. در صورت الحاق جزیره هرمز به مناطق آزاد مردم این جزیره از مواهب اقتصادی بهره‌مند می‌شوند. این امر باعث ایجاد رونق اقتصادی در منطقه، ایجاد اشتغال و رفع محرومیت خواهد شد.

 

منصور آرامی به عنوان دومین موافق کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، گفت: مردم جزیره هرمز بسیار زحمت‌کش هستند و پشت صحنه الحاق هرمز به منطقه آزاد چیزی جز مردم و درخواست آنها نیست زیرا مردم متعهد هرمز احساس می‌کنند الحاق هرمز به منطقه آزاد در رفع محرومیت به آنها کمک می‌کند.

 

وی افزود: با احداث یک اسکله، فاصله جزیره هرمز به بندرعباس به هفت تا هشت کیلومتر رسیده و این جزیره می‌تواند از قابلیت‌های مرکز استان نیز استفاده کند. ما باید تلاش کنیم طرح‌هایی را به تصویب برسانیم که جمعیت به سمت سواحل و جزایر جذب شوند.

 

ابوالقاسم جراره در مجلس به عنوان آخرین موافق کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، تأکید کرد: منطقه هرمز یک فرصت گردشگری بکر است، بیش از ۷۰ نوع خاک رنگی در جزیره هرمز وجود دارد که یک فرصت گردشگری محسوب می‌شود.

 

نماینده مردم بندرعباس تصریح کرد: جزیره هرمز زمانی قطب اقتصادی در منطقه بوده است و ما نیازمند ایجاد یک وضعیت اقتصادی مناسب‌تر در این منطقه هستیم.

 

اما از آن سو مخالفان این الحاق با بیان خطای استراتژیکی بودن این لایحه، خواستار مخالفت نمایندگان شدند.

 

حسن کامران، نماینده اصفهان در مخالفت با کلیات این لایحه، اظهار کرد: از سال ۷۱ جریانات خاصی در پشت پرده به دنبال اضافه کردن هرمز به مناطق آزاد به بهانه عمران و آبادانی هستند.

 

وی، جزیره هرمز را از شاخک‌های عملیاتی اقیانوس آرام، عنوان و خاطرنشان کرد: این جزیره به لحاظ ژئوپلتیک از اهمیت بالایی برخوردار است و جزء سه نقطه حساس دنیا به شمار می‌رود لذا افزودن آن به مناطق آزاد خطای استراتژیک است.

 

مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس به عنوان دومین مخالف کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، تصریح کرد: جزیره قشم وسعتی بالغ بر ۱۵۰۰ کیلومتر مربع دارد. به جهت حساسیت‌های موجود که از طریق ستاد کل نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی اعلام شده بود، لوایحی برای الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم ارائه شد.

 

وی افزود: جزیره هرمز در ۱۸ کیلومتری جزیره قشم قرار دارد ولی در این لایحه محدوده منطقه مشخص نشده است.

 

نوذر شفیعی، نماینده مردم ممسنی در مجلس نیز در مخالفت با کلیات این لایحه، دلیل مخالفتش را مسائل استراتژیک، عنوان و خاطرنشان کرد: اگر قرار است جزیره هرمز به منطقه آزاد تجاری صنعتی تبدیل شود این امر نیازمند تغییر رویکردهای نظام به این جزیره، خلیج‌فارس و دریای عمان است.

 

وی افزود: رویکردهای ما باید از سیاسی و امنیتی و استراتژیک به رویکرد تجاری و اقتصادی تبدیل شود که با شرایط امنیتی منطقه این کار امکان‌پذیر نیست و ما نمی‌توانیم استراتژیک‌ترین نقطه قوت خود در خلیج‌فارس را به یک نقطه ضعف تبدیل کنیم. مگر در سایر مناطق آزاد تجاری کشور تا حالا چه اتفاقی افتاده است. ایجاد منطقه آزاد در قشم به جای خدمت به مردم، شکاف طبقاتی ایجاد کرده است.

 

پس از اتمام سخنان مخالفان و موافقان، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌ رئیس اول مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح در کل مخالف الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم بود.

 

در این جلسه همچنین قائم‌مقام سازمان مناطق آزاد نیز به عنوان نماینده دولت درباره لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، با اعلام موافقت دولت با تصویب این لایحه اظهار کرد: جزیره هرمز یکی از بخش‌های جزیره قشم است. قشم، خودش منطقه آزاد بوده اما هرمز تاکنون محروم بوده است.

 

محمد سعیدی‌کیا گفت: هدف ما این است که در جزیره هرمز کسب و کار و صنایع کوچک و گردشگری رونق بگیرد. امیدواریم با رأی نمایندگان در جهت آبادانی و رفع محرومیت مردم جزیره هرمز حرکت کنیم.

 

نمایندگان در جریان بررسی لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم با کلیات این لایحه با ۱۴۸ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر موافقت کردند. این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

 

براساس ماده واحده این لایحه در صورت تصویب نهایی، جزیره هرمز و آبراه اتصالی آن به جزیره قشم به محدوده منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم ملحق می‌شود.

 

در تبصره این لایحه آمده است: هیات وزیران، اعتبار لازم برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز را ظرف سه سال از تاریخ تصویب این قانون در بودجه‌های سنواتی، پیش بینی و به سازمان اداره کننده منطقه تخصیص می‌دهد.

 

به گزارش ایسنا، حال باید دید آیا این مصوبه و اجرایی شدنش می‌تواند به زندگی مردمانی که سال‌ها با فرش خاکی شان یادی از آنها می‌کنیم و در محرومیت به سر می‌برند، رنگ و جلایی تازه ببخشد؟

https://zistonline.com/vdch-qnx.23nivdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما