تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : 28170
یک فعال محیط زیست گفت: مردم اصفهان با هموطنانشان در استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های دیگر پیوندهای فرهنگی دارند و سال‌ها با یکدیگر زندگی کرده‌اند اما برخی افراد به دلیل مزایای کوتاه مدت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تلاش می‌کنند این پیوند را بر هم زنند.
توزیع آب در حوضه زاینده رود عادلانه شود
به گزارش زیست آنلاین از ایسنا ، محمد کوشافر امروز در نشست علمی نقد و بررسی راهکارهای دولت برای احیای زاینده رود با اشاره به ماده دو طرح جامع احیای حوضه آبخیز زاینده رود اظهار کرد: بر اساس این ماده شورای هماهنگی مدیریت حوضه آبخیز زاینده رود با ریاست وزیر نیرو و عضویت استانداران چهارمحال و بختیاری، یزد و اصفهان، معاونین وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان اصناف کشاورزان استان‌های مربوطه ایجاد می‌شود.

 

وی افزود: با انتقال آب به استان یزد برای مصارف شرب موافق هستیم، اما زمانی که صحبت از نمایندگان صنف کشاورزی این استان در شورای هماهنگی آب می‌شود، یعنی در یک سند رسمی استفاده از آب زاینده رود را برای مصارف کشاورزی در یزد به رسمیت شمرده‌ایم و این بخش از مصوبه باید حذف شود.

 

این استاد دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه بر اساس ماده چهار این طرح بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف تخصیص‌های هر استان در این حوضه ممنوع است، خاطر‌نشان کرد: نباید فراموش کنیم که بارگذاری‌های قدیم موجب خشکی زاینده رود شد و بارگذاری‌های جدید هنوز اتفاق نیفتاده است.

 

ارزیابی‌های زیست محیطی در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد

 

کوشافر ادامه داد: باید تعریفی از بارگذاری‌های جدید ارایه و به درسی مطرح شود بارگذاری‌های جدید از چه سالی انجام خواهد شد، البته بهتر است بارگذاری‌های جدید شامل طرح‌های پنج تا ۱۰ سال گذشته شود و پیشنهاد می‌شود که طرح‌های توسعه‌ای آب بر در هر سه استان چهارمحال و بختیاری، یزد و اصفهان متوقف شود و علاوه بر این فکری برای بارگذاری‌های قدیمی شود.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر احداث یک کارخانه فولاد در یکی از استان‌های مرتبط با حوضه زاینده‌رود در حال انجام است و باید پرسید کدام ارزیابی زیست محیطی مصارف آب این کارخانه را تایید کرده است؟

 

عضو جمعیت پیام سبز اصفهان با اشاره به اینکه ارزیابی‌های زیست محیطی صنایع باید در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد، گفت: اگر این ارزیابی‌ها در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد در روند تدوین و حتی تصویب آن‌ها دقت بیشتری صورت می‌گیرد و شاید حتی دانشگاهیان را قانع کند که زاینده رود توان بارگذاری کارخانه های فولاد جدید را دارد!

 

جلوی مهاجرت به اصفهان گرفته شود

 

کوشافر ادامه داد: در طرح مشخص نشده منظور از بارگذاری چیست، البته قطعا شامل صنعت و کشاورزی می‌شود اما مبحث جمعیت نیز باید در این ماده لحاظ شود؛ در سال‌های گذشته تحصیل و اشتغال دو هدف اصلی مهاجرت به اصفهان بوده است و پیشنهاد می‌شود با توجه به اینکه هدف از مهاجرت به این شهر مشخص است، جلوی مهاجرت به اصفهان گرفته شود.

 

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز برای جمعیت پیش بینی شده این شهر تا ۱۰ سال آینده باید تامین شود و به عبارت دیگر میان جمعیت و آب تعادل برقرار شود، تصریح کرد: یکی از مصادیق بارگذاری، طرح‌های انتقال آب درون استانی است که در هر دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود، اما نامی از آن‌ها در بارگذاری‌های جدید به میان نمی‌آید.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در سال‌های خشکسالی قطعا اولویت، تامین آب شرب است اما باید مشخص شود اولویت پس از شرب با کشاورزی یا صنعت است، اظهار کرد: به دو دلیل این اولویت باید به کشاورزی اختصاص یابد، اول اینکه کشاورزان حق آبه دار و مالک بخشی از آب هستند و در ثانی با ادامه خشکی اراضی کشاورزی شرق اصفهان شاهد پدیده غبار در کشور خواهیم بود و دولت مجبور می‌شود هزینه‌های سنگینی برای درمان و کنترل آن پرداخت کند و در حقیقت علاوه بر کانون بحران غبار کشورهای عربی یک کانون غبار در مرکز ایران ایجاد خواهد شد.

 

توزیع آب در حوضه زاینده رود عادلانه شود

 

کوشافر با اشاره به برخی مطالبات سمن‌ها گفت: نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی باید در تمام تصمیم گیری‌های مربوط به زاینده رود حضور داشته باشند و اسناد مطالعات و ارزیابی‌های زیست محیطی و تخصیص آب برای بارگذاری‌های قدیم و جدید باید در اختیار سمن‌ها و دانشگاهیان قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه مرزهای افقی و عمودی اصفهان باید مشخص شود، ادامه داد: سهم آب در بخشی از حوضه آبخیز زاینده رود ۳۰ برابر بیش از بخش دیگر است و سرانه آب باید در تمام حوضه یکسان توزیع شود.

 

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه مسیر فعلی توسعه در حوضه زاینده رود جایگزینی نفت به جای آب است، تصریح کرد: دولت باید عطش مردم فلات مرکزی را برطرف کند و هرچه توسعه ناپایدارتر باشد فاصله منابع و مصارف آب بیشتر می‌شود و باید برای انتقال آب انرژی مصرف شود و نفتی که می‌تواند صرف پیشرفت کشور شود از بین می‌رود.

 

کوشافر افزود: برای جلوگیری از این پدیده باید به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم و به همین دلیل تاکید می‌کنم طرح‌های توسعه مبتنی بر مصرف آب در هر مرحله‌ای در هر سه استان چهارمحال و بختیاری، یزد و اصفهان متوقف شود.

 

تلاش مسؤلان با جاری شدن زاینده رود ملموس خواهد بود

 

وی با تاکید بر اینکه مردم اصفهان خواستار سربلندی، رفاه و آسایش تمام مردم ایران به ویژه مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان هستند، خاطر‌نشان کرد: اگر هر یک از استان‌ها ناپایدار شود زندگی تمام مردم تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بنابراین پایداری در استان‌ها به ویژه آن‌هایی که در حوضه زاینده رود هستند، اهمیت دارد.

 

عضو جمعیت پیام سبز اصفهان تصریح کرد: مردم اصفهان با هم‌وطنانشان در استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های دیگر پیوندهای فرهنگی دارند و سال‌ها با یکدیگر زندگی کرده‌اند، اما برخی افراد به دلیل مزایای کوتاه مدت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تلاش می‌کنند این پیوند را بر هم زنند، در حالی که ما می‌خواهیم برادرانه زندگی کنیم.

 

کوشافر گفت: مسؤلان کشوری و استانی تلاش قابل توجهی برای حوضه آبخیز می‌کنند اما با شرایط خاصی که به وجود آمده است باید توجه داشته باشند تا کشاورزان آب را در مزارع خود و مردم اصفهان آب را در زاینده رود نبینند باور این تلاش دشوار است و ملموس نخواهد بود.

https://zistonline.com/vdchvzni.23n6qdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما