تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80848
اواخر نخستین ماه سال بود که مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» ابلاغ شد. نخستین بند این مصوبه شامل حال همه مصرف کنندگان آب و برق می‌شود و از افزایش سالانه هفت درصدی بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ می‌گوید.
مصوبه دولت در مورد طرح تشویق و تنبیه برای مصرف‌کنندگان
به گزارش زیست آنلاین، مصوبه دولت درباره بهای آب و برق هم شامل پرمصرف‌ها می‌شود و هم شامل کم مصرف‌ها؛ به طوری که یک روی سکه آن از جریمه پرمصرف‌ها و روی دیگر آن ارائه تخفیف به خانوارهایی می‌گوید که مصرف آب یا برق ماهانه آن‌ها پایین‌تر از الگوی مصرف باشد.

اواخر نخستین ماه سال بود که مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» ابلاغ شد. نخستین بند این مصوبه شامل حال همه مصرف کنندگان آب و برق می‌شود و از افزایش سالانه هفت درصدی بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ می‌گوید.

مصوبه مذکور به طور اختصاصی، هم به پرمصرف‌ها پرداخته و هم به کم مصرف‌هاغ در دومین بند این مصوبه آمده است: با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، علاوه بر میزان افزایش موضوع بند (۱) این تصویب‌نامه، از ابتدای خردادماه، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود. به عبارت دیگر طبق این بند پرمصرف‌ها تا ۲۳ درصد افزایش تعرفه خواهند داشت.

این در حالی است که طبق بند پنجم این مصوبه خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آن‌ها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش می‌دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش‌یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد.

فایده سیاست‌های تشویقی برای خوش مصرف‌هادر این راستا، هادی مدقق - مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر، با اشاره به مصوبه دولت درباره بهای آب و برق اظهار کرد: موضوع حائز اهمیت در مصوبه امسال این است که برای مشترکینی که زیر و بالای الگوی مصرف هستند، تغییر میزان رشد قیمت را خواهیم داشت.

وی افزود: برای مشترکینی که میزان مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش می‌دهند و زیر الگوی مصرف قرار می‌گیرند و مشترکینی که زیر الگوی مصرف بودند و باز هم مصرف خود را نسبت به آن کاهش می‌دهند، تخفیف‌ها و پاداش‌هایی در نظر گرفته شده است که مشترکین تشویق شوند و با توجه به الگوی مصرف، سعی کنند حتی اگر مشترک زیر الگوی مصرف هستند میزان مصرف خود را کاهش دهند.

بر اساس این گزارش، مصرف‌کنندگان آب و برق در ایران به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ گروه نخست مشترکان خوش مصرف هستند که ۷۰ درصد مشترکان برق و ۷۵ درصد مشترکان آب در این گروه قرار گرفته‌اند و الگوی مصرف را رعایت می‌کنند. گروه دوم شامل مشترکانی می‌شود که کمتر از گروه نخست هستند و عنوان گروه صرفه‌جو را یدک می‌کشند و از الگوی صحیح مصرف کمتر آب و برق استفاده کنند.

گروه سوم نیز با وجود این‌که بخش کمی از مصرف کنندگان را شامل می‌شوند، ولی حجم مصرف بسیار بالایی را به خود اختصاص داده‌اند و از آن‌ها به عنوان بدمصرف یاد می‌شود و چندین برابر الگوی مصرف از آب و برق استفاده می‌کنند.

کاهش دما باعث کاهش مصرف برق شدپیک مصرف برق به کانال ۴۲ هزار مگاوات بازگشتبا ورود سامانه جدید بارشی و کاهش دما در نقاط مختلف کشور پیک مصرف برق نیز پس از چند روز متوالی افزایش مصرف، روند کاهشی به خود گرفته و وارد کانال ۴۲ هزار مگاوات شد.

به‌گزارش ایسنا، هر درجه افزایش دما حدود ۱۵۰۰ مگاوات افزایش بار مصرف را به‌همراه دارد، همین امر موجب شده است تا با افزایش یک درجه‌ای دمای متوسط کل کشور نسبت به مدت مشابه هفته گذشته پیک مصرف برق نیز طی چند روز اخیر از حدود ۴۲ هزار مگاوات هفته گذشته به بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد.
افزایش دمای نقاط مختلف کشور و در پی آن استفاده هر چه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی باعث شده بود تا از ابتدای این هفته اوج مصرف برق همواره بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات باشد ولی از روز گذشته با ورود سامانه جدید بارشی و کاهش دما پیک مصرف نیز مجدداً روند کاهشی به خود گرفته و وارد کانال ۴۲ هزار مگاوات شد.
پیک مصرف برق کشور ساعت ۱۴:۴۹ دقیقه ظهر روز گذشته به ۴۲ هزار و ۷۹۸ مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با اوج مصرف تمامی روزهای این هفته حدود ۸۰۰ مگاوات کاهش یافته است.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، روز گذشته کل مبادلات برق کشور حدود یک ۱۷۸۷ مگاوات بوده است که از این میزان یک ۱۴۵۵ مگاوات مربوط به صادرات و ۳۳۲ مگاوات مربوط به واردات برق بوده است. همچنین در روز گذشته میزان ذخیره نیروگاه‌ها به ۵۸۸۵ مگاوات و مصرف برق صنایع نیز به ۴۹۳۴ مگاوات رسیده بود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

ثابت ماندن رشد تجدیدپذیرها موج هایی از نگرانی تولید کرده است

چهار منفعت صنعت تجدید پذیر با رویکرد جهانی

وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

ضرورت تعیین الگوی مصرف برق به صورت پویا

صرفه جویی ۱/۵ برابری درآمد برق در سال گذشته با مدیریت مصرف

مزایای استفاده از کنتورهای هوشمند برق

https://zistonline.com/vdch66n6.23nvkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما