تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80838
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل آنکه هنوز هیچ یک از متخصصان، امکان تکثیر و پرورش عقرب در شرایط اسارت را تایید نکرده‌اند، فعلا هیچ‌گونه مجوزی برای پرورش عقرب در کشور صادر نخواهد شد. همچنین، وی در حاشیه جلسه بررسی وضعیت قرق‌های اختصاصی کشور (مناطق حفاظت شده مردمی) گفت: در تابستان امسال پروانه شکار برای چهارپایان صادر نخواهد شد.
سازمان محیط زیست نه مجوز شکار صادر می کند نه مجوز پرورش عقرب
به گزارش زیست آنلاین، حمید ظهرابی اظهارکرد: برخی افراد در کشور با تبلیغات گسترده سعی در جلب سرمایه‌های مردم برای تکثیر و پرورش گونه‌های عقرب با هدف به دست آوردن زهر این جانداران را دارند و با برپایی کلاس‌های دو ساعته و دریافت پول از افراد مختلف به بهانه آموزش و تهیه برنامه توجیهی تجارت جدیدی را برای خود راه‌اندازی کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه تبلیغات انجام شده توسط این افراد باعث شده تا افرادی سرمایه‌های خود را صرف این کار کنند. در صورتی که بازار هدف زهر تولید شده توسط این افراد توسط آموزش دهندگان به‌درستی مشخص نشده است و در موارد متعددی چنین بازاری که ادعا می‌شود نیز وجود ندارد.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: اخیرا جلسه‌ای با حضور نمایندگان مراکز دست‌اندرکار در حوزه سلامت مانند معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، سرم‌سازی رازی، انستیتو پاستور، سازمان دامپزشکی  و جمعی از متخصصان بی‌مهرگان و عقرب‌شناسان در معاونت محیط طبیعی برگزار شد تا ابعاد این موضوع و امکان پرورش عقرب در شرایط اسارت بررسی شود.

وی افزود: اولاً زهر تولید شده از محل پرورش و تکثیر در اسارت فاقد کیفیت لازم برای تولید سرم است و ثانیاً تکثیر عقرب در اسارت بسیار پیچیده و پر هزینه است و عملاً از نظر اقتصادی توجیهی ندارد.

ظهرابی تاکید کرد: به نظر می‌رسد آنچه تحت عنوان پرورش عقرب به جامعه القاء شده، در واقع زنده‌گیری عقرب‌های موجود در طبیعت و فروش آن‌ها تحت عنوان عقرب مولد به متقاضیان است در حالی که درباره زادآوری این عقرب‌های زنده‌گیری شده از طبیعت، تردید زیادی وجود دارد چرا که تاکنون شواهدی از موفقیت روش‌های مورد ادعا برای تکثیر گونه‌های عقرب در اسارت به دست ما نرسیده است.

به گفته ظهرابی، برداشت عقرب‌های مولد باعث آسیب به جمعیت‌های اصلی گونه‌های عقرب در طبیعت خواهد شد و طغیان جمعیت آفات از جمله پیامدهای آشکار حذف عقرب از طبیعت است. به همین دلیل جریمه‌ها و مجازات‌هایی قانونی برای برداشت غیرمجاز عقرب‌ها به شورای عالی حفاظت محیط زیست پیشنهاد شده است.  

وی تاکید کرد: از طرف دیگر خریداران وِنوم (ماده موثر در زهر) عقرب‌ها نیاز به اطمینان از خلوص ونوم تولید شده از عقرب‌ها دارند که این اطمینان تنها از سوی مراکز آزمایشگاهی و دانشگاهی مجهز و متخصص تامین خواهد شد. طبیعی است که خریداران جهانی ونوم عقرب، علاقه‌ای به صرف پول هنگفت برای مراکز خانگی و غیرمتخصص تولید زهر نداشته باشند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در ایران تاکنون ۷۸ گونه عقرب شناسایی شده است که هر یک از این گونه‌ها از نظر وِنوم با گونه‌های دیگر متفاوت هستند. از طرفی به دلیل تفاوت در شرایط محیطی و رژیم غذایی حتی تفاوت‌هایی بین ونوم جمعیت‌های مختلف یک گونه نیز مشاهده می‌شود پس حتی اگر امکان تکثیر در اسارت عقرب‌ها وجود داشته باشد و زهرگیری در شرایط ایده‌آل اتفاق بیفتد، تضمین خلوص ونوم گونه برای خریداران امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: با جمیع تمامی موارد ذکر شده توسط متخصصان امر، به نظر می‌رسد تکثیر و پرورش عقرب با هدف به دست آوردن و فروش ونوم، به روشی که توسط مراکز تجاری و آموزشی غیرمتخصص ادعا می‌شود امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل مجوزی برای مراکز تکثیر و پرورش عقرب و برداشت عقرب مولد از طبیعت صادر نخواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: در صورتی که مراکز علمی و تخصصی ذی‌صلاح روش‌هایی برای تکثیر صحیح و بدون آسیب به جمعیت مولد در طبیعت ارائه دهند، قطعا همکاری‌های علمی برای تامین نیاز کشور با این مراکز انجام خواهد شد که تاکنون نیز این مراکز اعلام کرده‌اند که روش و برنامه‌ای برای تکثیر عقرب در شرایط اسارت در اختیار ندارند.

تابستان امسال پروانه شکار صادر نمی شوددر تابستان امسال پروانه شکار صادر نمی‌شودمعاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه جلسه بررسی وضعیت قرق‌های اختصاصی کشور (مناطق حفاظت شده مردمی) گفت: در تابستان امسال پروانه شکار برای چهارپایان صادر نخواهد شد.

حمید ظهرابی گفت: بر اساس ابلاغیه‌ای که به استان‌های کشور شده، صدور پروانه شکار چهارپایان تنها در صورتی انجام می‌شود که مطالعات جمعیت شناسی در مناطق انجام شود و صدور پروانه شکار لزوماً بر پایه مطالعات جمعیت شناسی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این ابلاغیه اخیرا به استانها ارسال شده و در این مدت کم امکان انجام این مطالعاتی وجود ندارد، پس در تابستان جاری هیچ پروانه شکاری صادر نخواهد شد.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: قرق های اختصاصی نیز مکلف به انجام مطالعات ظرفیت برد شده اند که این مطالعات در حال انجام است.

ظهرابی تأکید کرد: از این پس انجام مطالعات دقیق جمعیت شناسی با همکاری مراکز دانشگاهی مبنای تصمیم گیری نهایی برای صدور پروانه شکار خواهد بود که از سال جاری اجرا می شود.

وی گفت: علاوه بر پستانداران، صدور پروانه شکار و صید برای پرندگان و ماهیان آبهای داخلی نیز منوط به انجام مطالعات و تعیین ظرفیت قابل بهره برداری پایدار است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست: در علم روز حفاظت حیات وحش، توجه به بهره برداری پایدار در راستای پایدار سازی حفاظت ضرورتی انکار ناپذیر است.

وی گفت: در اهداف کنوانسیون تنوع زیستی بهره برداری پایدار از منابع تنوع زیستی و بهره‌مندی عادلانه ذینفعان از منافع حاصل از تنوع زیستی مورد تاکید قرار گرفته است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

عدم ارزیابی زیست‌ محیطی مجوز های شکار در استان تهران

نگاهی به میزان جریمه شکار حیوانات در ایران از گذشته تا به حال

عدم تغییر رویه سازمان محیط زیست درباره ممنوعیت شکار پرندگان

صدور مجوز شکار پرنده در تهران به کجا رسید

صدور بی‌رحمانه و خارج از ظرفیت «پروانه‌ های شکار»

https://zistonline.com/vdcg7797.ak9zw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما