تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80635
نشست علمی به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس

نام خلیج فارس قابل تغییر نیست

استاد دانشکده مطالعات جهان در نشست علمی تخصصی که به مناسبت روز ملی خلیج فارس برگزار گردید گفت: در زمینه نام های تاریخی و جغرافیا حساسیت های زیادی وجود دارد؛ اما متاسفانه متون تاریخی به دلیل برخی مسایل نتوانسته بعضی از مکان ها و نام های تاریخی را به خوبی و روشنی توضیح دهد که همین امر باعث ایجاد مشکلات دیگری شده است. رئیس سازمان نقشه برداری کشور نیز تاکید کرد: یکی از راهکارهای جدی و اثرگذار برای حفظ نام خلیج‌ فارس، انتشار نقشه های تاریخی این پهنه آبی است.
نام خلیج فارس قابل تغییر نیست
به گزارش زیست آنلاین، روز ۱۰ اردیبهشت در ایران روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: یکی از راهکارهای جدی و اثرگذار برای حفظ نام خلیج‌ فارس، انتشار نقشه های تاریخی این پهنه آبی است.

بهترین راه برای حفظ نام خلیج فارس، انتشار نقشه های تاریخی استمسعود شفیعی روز دوشنبه در نشست علمی به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس افزود: انتشار نقشه تاریخی و جغرافیایی خلیج‌ فارس از ۲ سال گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
وی تاکید کرد: قطعا حفظ این نام می تواند در قالب تولید همین نقشه ها باشد.
شفیعی گفت: یکی از کاربردهای مهم این نقشه ها از زمان های گذشته این بود که حاکمیت ها از آن برای تثبیت قلمرو خود استفاده می کردند.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور افزود: این سازمان علاوه بر مسئولیت هایی که دارد، مسئول کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان سازی نام های تاریخی است.
وی ادامه داد: از فعالیت این کمیته حدود سه دهه می گذرد و وزارت خانه های امور خارجه، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمان ها و نهادهای مرتبط، عضو این کمیته هستند. وظیفه اصلی آن استاندارد سازی نام های جغرافیایی و تاریخی چه داخلی و چه خارجی است.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور تاکید کرد: تصمیمات این کمیته می تواند به عنوان یک راهنما و مرجع چه در عرصه داخلی و چه بین المللی در مورد ایران و منطقه، استفاده شود.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور

شفیعی افزود: سالهاست که خلیج‌ فارس نه از جنبه تجاوز و تصرف آبی بلکه از جهت هویتی مورد هجمه دشمنان و بدخواهان ایران قرار گرفته و به روش های مختلف سعی کردند این هویت از این پهنه آبی زدوده شود.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور تاکید کرد: کمیته تخصصی نامگذاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی تلاش کرده در حد بضاعت و مسئولیت خود، خارج از هرگونه ملاحظه و با نگاه کارشناسی و در چارچوب توافقات بین المللی از نام خلیج فارس صیانت کند.
شفیعی گفت: جلسات کمیته تخصصی نامگذاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی در سازمان ملل نیز برگزار می شود و در تمام اسناد بین‌المللی به درستی نام خلیج فارس به عنوان نام صحیح ذکر می شود، بنابراین تصمیمات آن کاملا معتبر و مرجع است.
وی تاکید کرد: البته این تلاش های ملی و کارشناسی و حضور در مجامع بین‌المللی به تنهایی کافی نیست و نشر اسناد مختلف در این زمینه الزامی است که یکی از وظایف این کمیته است.
شفیعی اظهارداشت: این کمیته تلاش می‌کند همواره با حساسیت به ابهامات مختلف که از سوی برخی مغرضان مطرح می‌شود پاسخ دهد و مشخص کند که نام خلیج فارس، همیشه خلیج فارس بوده، هست و خواهد بود.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: البته علاوه بر تاکید بر نام خلیج‌فارس، در تلاشیم نام سایر مناطق و جزایر خلیج‌فارس را نیز با نگاه تاریخی حفظ کنیم.
وی با تاکید بر حفظ نام خلیج‌فارس در دنیا افزود: تغییر نام خلیج فارس به عنوان یک پیکان خصمانه نوک آن به سمت ایران گرفته شده که موضوعی چالش برانگیز است که باید پاسخ به آن هدفمندانه و خارج از احساسات باشد.

ایرانی ها تمدن دریایی را شکل دادندمدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور در نشست علمی به مناسبت روز ملی خلیج فارس گفت: اسناد تاریخی نشان می دهد ایرانی ها که همواره به دنبال پیدا کردن راهی برای زیستن بهتری بوده اند، شیوه زیست دریا محور و به عبارتی تمدن دریایی را شکل داده اند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سعید جلالی با بیان این مطلب افزود: تمدن ایرانی تمدنی طبیعت محور بود و همه چیز را بر مبنای طبیعت دنبال می کرد، در واقع نوع نگاه ایرانی از گذشته باز و موثق بوده است.
جلالی ادامه داد: البته به مرور زمان این نگاه تا حدودی تغییر کرد و حتی برخی از دالان های طبیعی که ایجاد شده بود، از بین رفت اما در چند سال اخیر دوباره مسئله دریا محور شدن مورد توجه مقام معظم رهبری و مسئولان کشور قرار گرفته است. از این رو بر توسعه سواحل مکران که ظرفیت بسیار بالایی دارد تاکید می شود.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور

وی گفت: وقتی به گذشته سواحل مکران نگاه می‌کنیم، خبری از جمعیت نیست اما سمت ساحل غربی یعنی خلیج فارس انبوهی از جمعیت به شکل نامتوازن دیده می‌شود که این موضوع باید اصلاح شود.
جلالی افزود: برخی مناطق نیز به علت فعالیت‌های اقتصادی شکل گرفتند مانند بندر امام خمینی که نفت محور است و یک کانون جمعیت ای است که بر مبنای طبیعت محور بودن شکل نگرفته بلکه با نگاه اقتصادی تشکیل شده است.
وی تاکید کرد: همین نگاه اقتصادی و طبیعت محور نبودن، در بخشی از برنامه ریزی های کشور موجب به هم زدن نظام طبیعت و تا حدودی از بین رفتن محیط زیست شد.
جلالی اظهار داشت: در بیشتر مواقع نگاه ما از خشکی به دریا بود و نگاه دریا محور نسبت به سواحل نداشتیم، این در حالی است که ایرانیان اولین سازندگان فانوس دریایی در جهان هستند که نشان دهنده اهمیت دادن ایرانیان به دریا است که باید این نگاه را دوباره زنده کنیم.
وی افزود: در زمان گذشته پرتغالی ها و انگلیسی ها از سواحل دریای ایران وارد کشور شدند و تجربه ایرانیان را در زمینه دریانوردی نادیده گرفتند و به عبارتی مدل دریانوردی غربی تجربه ایرانیان را کنار زد و به مرور چشم انداز دریا محور را از دست دادیم.
مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشورگفت: نگاه خشکی محور تا ۴۰۰ سال ادامه یافت تا اینکه در چند سال اخیر نگاه به سمت دریا مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی ها به این سمت سوق داده شد. بر این اساس باید تلاش کنیم تا نگاه را در تقسیمات کشوری به سمت دریا محور بودن سوق دهیم.

 استاد دانشگاه تهران: نام خلیج فارس قابل تغییر نیستاستاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: با توجه به اسناد و قوانین موجود در دنیا، نام خلیج فارس قابل تغییر نیست.

بهرام امیراحمدیان در این نشست تخصصی که به مناسبت روز ملی خلیج فارس برگزار گردید افزود: در زمینه نام های تاریخی و و جغرافیا حساسیت های زیادی وجود دارد؛ اما متاسفانه متون تاریخی به دلیل برخی مسایل نتوانسته بعضی از مکان ها و نام های تاریخی را به خوبی و روشنی توضیح دهد که همین امر باعث ایجاد مشکلات دیگری شده است.
وی درباره اینکه چرا خلیج فارس « فارس » نامیده شد، گفت: در دوره کهن اقوام ایرانی بنام &#۳۹;پارس&#۳۹; در کنار این پهنه آبی زندگی می کردند، بنابراین به آن دریای پارس گفتند و چون زبان رسمی کشور فارسی است از این رو در تمام اسناد و مدارک خلیج فارس نامیده شد.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تحریف نام خلیج فارس توسط برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: از آنجا که کلمات عربی زیادی وارد زبان فارسی شده، آنها به خود جسارت این کار را می دهند در حالی که خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده است.
وی تاکید کرد: همانطور که فرهنگستان زبان فارسی مسئولیت اشاعه زبان فارسی و جلوگیری از آسیب به آن را بر عهده دارد؛ به نظر می رسد کمیته یکسان سازی نام های جغرافیایی نیز همین وظیفه را دارد. اگر بخواهند نامی را عوض کنند باید به این کمیته مراجعه شود و این کمیته باید بر اساس اسناد و مدارک معتبر تصمیم گیری و یا دفاع کند. بنابراین خیلی مهم است که اسامی تاریخی حفظ شوند و این روند در بسیاری از نشست های بین المللی نیز مورد تایید و تصویب قرار گرفته است.
امیر احمدیان گفت: کسانی که دوست دارند به خلیج فارس، خلیج عربی بگویند دو حالت دارد. یا اینکه با دولت ایران مخاصمه دارند که این یک بحث سیاسی است یا اینکه با ملت ایران مشکل دارند که در هر دو حالت دلیلی برای تغییر نام نیست.
وی افزود: به عنوان مثال خلیج مکزیک در جنوب امریکا قرار دارد، بنابراین آمریکا می تواند بگوید که باید نامش به خلیج آمریکا تغییر کند اما نمی گوید؛ چون تاریخ و اسناد این نام را تایید می کنند و آنها نیز به قانون، تاریخ و اسناد احترام می گذارند. به همین دلیل باید به اسناد و مدارک تاریخی درباره خلیج فارس نیز احترام گذاشته شود.
استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهارداشت: برای حفظ نام های تاریخی به ویژه خلیج فارس، ضرورت دارد پاسخ های ما منطقی و علمی و به دور از احساسات باشد. اعرابی که قصد تغییر نام خلیج فارس را دارند، از روی احساس و غرض رفتار می کنند اما ما باید دلایل علم پسندی برای حفظ آن داشته باشیم و ارائه دهیم و با منطق پیش رویم.
وی تاکید کرد: نگاه ما به این کج اندیشی ها نمی تواند مانند آنها باشد، برای همین باید در همایش های بین المللی مستندات علمی و محکمه پسند ارائه دهیم و نباید هیچ توهینی در میان باشد. حراست و حفاظت از نام های تاریخی بخشی از هویت سرزمین ماست.
به گفته وی؛ نقشه های بین المللی که تاریخب نیز هستند همه به نوعی ترجمه خلیج فارس دارند و ما نیز باید در حفظ آن تلاش کنیم.
امیر احمدیان گفت: باید نقشه و اطلاعات خلیج فارس در اختیار عموم قرار گیرد، البته وزارت خارجه اطلس خلیج فارس را در دو جلد تهیه کرده اما بسیار گرانقیمت است. از این رو در سطح عمومی منتشر نشد؛ در حالیکه گرجستان یک اطلس از جغرافیای خود را بر روی کاغذ کاهی منتشر کرده و در اختیار عموم قرار داده و برنده جایزه بین المللی نیز شد. از این رو توصیه من این است که برای خلیج فارس یک نقشه ارزان تر تهیه و منتشر شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

معرفی جزایر مصنوعی و بررسی پیامدهای زیست محیطی آن آلودگی دریاهای ایران از خزر تا خلیج فارس حفظ محیط زیست خلیج فارس از برنامه های اصلی سازمان محیط زیست   https://zistonline.com/vdcbs0bw.rhbgfpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما