تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80244
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: برای برخورد با جرایم سایبری مربوط به خرید و فروش حیات وحش به شکل زنده یا تاکسیدرمی همچنین انتشار فیلم‌های مربوط به حیوانات با پلیس فتا تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم. برخورد با خرید و فروش و نگهداری حیات وحش از ۶۶۰۰ مورد در سال گذشته، به ۲۹ هزار مورد در سال جاری افزایش یافته است بنابراین میزان برخورد با جرایم سایبری حوزه محیط زیست ۳۴۲ درصد افزایش یافته است.
امضاء تفاهم نامه با پلیس فتا برای برخورد با جرایم سایبری محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، جمشید محبت خانی در نشست خبری که امروز (۱۹ اسفند) که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، در مورد لایحه حمایت از محیط بانان گفت: لایحه محیط بانان برای بررسی در مجلس آماده است. این لایحه مراحل مربوط به کمیسیون‌ها را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر منتظر بررسی آن در مجلس هستیم. از طرف کلیه محیط بانان از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم که لایحه حمایت از محیط بانان را در اولویت بررسی قرار دهند تا این قانون بتواند کمک حال محیط بانان در اجرای وظایف‌شان باشد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از اقدامات محیط بانان پیشگیرانه است، اظهارکرد: برای اندازه‌گیری اقدامات پیشگیرانه محیط بانان هیچ پارامتری وجود ندارد اما قطعاً بسیاری از زحمات آنها در حوزه پیشگیری بوده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی به مردم برای حفظ محیط زیست گفت: رویکرد یگان حفاظت محیط زیست یک رویکرد اجتماعی است و در حوزه حفظ محیط زیست لزوماً به دنبال برخورد، مقابله و اقدامات سلبی نیستیم. طرح «یک ساعت با محیط بانان» نیز یکی از مهمترین اقدامات در جهت فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست است.

وی تصریح کرد: در قالب طرح یک ساعت با محیط بانان مطالب مربوط به حفظ محیط زیست به دانش آموزان در مقاطع مختلف توسط محیط بانان خبره آموزش داده می‌شود. سال گذشته میزان حضور محیط بانان در مدارس ۳۷ هزار و ۵۷۲ ساعت بود که در سال ۹۷ این رقم به ۸۲ هزار ساعت افزایش یافت بنابراین میزان حضور محیط بانان در مدارس در قالب طرح یک ساعت با محیط بان، رشد ۱۳۴ درصدی داشته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در سال ۹۸ طرح یک ساعت با محیط بان را تقویت خواهیم کرد، گفت: برای مدارس دخترانه نیز به دنبال کارشناس خانم هستیم که با لباس محیط بانی در مدارس به منظور آموزش مسائل محیط زیستی حضور یابند.

وی با اشاره به ضرورت همکاری معاونت آموزش و پژوهش به منظور استفاده از کارشناسان خانم برای اجرای طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس دخترانه تصریح کرد: باید دستورالعمل مشخصی برای این مورد داشته باشیم. بدین ترتیب که یا در پست‌های یگان برای کارشناسان خانم جایگاهی را تعریف کنیم یا اینکه از طریق بخش‌های اداری کارشناسانی را به مدارس برای آموزش محیط زیستی اعزام کنیم.

محبت خانی در پاسخ به این پرسش که چرا محیط بانان مرد نمی‌توانند برای آموزش محیط زیستی در مدارس دخترانه حضور یابند، گفت: این اتفاق افتاده اما مدارس و وزارت آموزش و پرورش درخواست کرده است که محیط بانان خانم برای تدریس مطالب محیط زیستی به مدارس دخترانه ارسال شود البته شاید این موضوع در ترسیم مسائل محیط زیستی اثرگذاری بیشتری داشته باشد و در عین حال انتظار آموزش و پرورش را نیز برآورده می‌شود.

محبت‌خانی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد وجود محیط بانان زن در کشور گفت: در مقطعی محیط بان زن در کشور وجود داشت اما می‌دانیم که امکان حضور و فعالیت خانم‌ها برای شرح وظایف مربوط به محیط بانی وجود ندارد. همچنین در یک سال اخیر حضور من در یگان محیط زیست کشور هیچ گزارشی مبنی بر دستگیری شکارچی زن در مناطق چهارگانه محیط زیست ثبت نشده است بنابراین نیازی به محیط بان زن نداریم. تعداد محدودی محیط بان زن در کشور داریم که در کادر اداری فعال هستند.

بیشتر بخوانید: هشدار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره حفاظت از گیاهان و حیات وحش در ایام نوروز محیط زیست جزو ارکان امنیت ملی به حساب می‌آیدفرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست جزو ارکان امنیت ملی به حساب می‌آید، گفت: باید به حفظ محیط زیست توجه کنیم. چون اگر این موضوع مورد غفلت قرار گیرد ممکن است باعث تنش و برخورد بین استان‌های مختلف شود. سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد که همه دستگاه‌ها را برای حفظ محیط زیست به خط کند. بازوی اجرایی سازمان محیط زیست نیز محیط بانان هستند و قطعاً بخش آموزش و فرهنگسازی مهمترین وظیفه محیط بانان در حفظ محیط زیست است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم‌نامه یگان حفاظت محیط زیست با پلیس فتا گفت: برای برخورد با جرایم سایبری مربوط به خرید و فروش حیات وحش به شکل زنده یا تاکسیدرمی همچنین انتشار فیلم‌های مربوط به حیوانات با پلیس فتا تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم. برخورد با خرید و فروش و نگهداری حیات وحش از ۶۶۰۰ مورد در سال گذشته، به ۲۹ هزار مورد در سال جاری افزایش یافته است بنابراین میزان برخورد با جرایم سایبری حوزه محیط زیست ۳۴۲ درصد افزایش یافته است.

محبت خانی تاکید کرد: قصد داریم در همه استان‌ها ارتباط بین یگان محیط زیست و پلیس فتا قوی‌تر شود.

وی در ادامه با اشاره به آمار برخورد با صید غیرمجاز خزندگان گفت: در سال ۹۶ هشت مورد برخورد با صید غیرمجاز خزندگان ثبت شده و تعداد این برخوردها در سال ۹۷ به ۳۲۱ مورد رسیده است بنابراین در حوزه برخورد با صید غیرمجاز خزندگان رشد ۳۹۰۰ درصدی داشته‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمار کشف سلاح‌های غیر مجاز از شکارچیان اظهارکرد: در سال ۹۷ تشکیل پرونده‌های قضائی در حوزه محیط زیست ۳ درصد رشد کرده و تعداد کشف سلاح‌های غیر مجاز با افزایش ۲ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

 با شکارچیان متخلف توسط یگان حفاظت محیط زیست برخورد می شود

محبت‌خانی تاکید کرد: به کلیه شکارچیان متخلف که با سلاح مجوزدار یا برای صید مجوزدار وارد مناطق تحت مدیریت محیط زیست می‌شوند و نسبت به شکار غیرمجاز اقدام می‌کنند، هشدار می‌دهیم که محیط بانان در شرایط حاضر برخورد جدی با آنها خواهند داشت و در این مورد به هیچ وجه با هیچ کس تعارف نداریم.

وی تصریح کرد: شکارچیان غیرمجاز را گاهی بعد از شکار و به همراه لاشه حیوان دستگیر می‌شوند. گاهی هم قبل از اقدام به شکار با سلاح دستگیر می‌شوند. ما به محیط بانان تاکید کرده‌ایم که تلاش کنند شکارچیان را قبل از اقدام به شکار دستگیر کنند.

محبت‌خانی تاکید کرد: با توجه به آموزش‌های صورت گرفته و نظارت‌های اعمال شده تعداد دستگیری شکارچیان غیر مجاز در زمان شروع به شکار افزایش ۲۴ درصدی داشته است البته در مورد مسائل قانونی مربوط به شروع شکار خلأ قانونی داریم چون هنوز جرمی صورت نگرفته است بنابراین در قوانین قضائی مشکلاتی برای اعمال جرم داریم. تلاش می‌کنیم این موضوع را برای سال ۹۸ حل کنیم.

پذیرش ۳۰۰ محیط بان جدید در حال انجام استبه گزارش ایسنا، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به استخدام ۳۰۰ محیط بان جدید گفت: در حال حاضر آزمون استخدامی برگزار شده است و ۹۰۰ نفر از قبول شدگان برای انجام تست ورزش و مصاحبه به یگان محیط زیست معرفی می‌شوند. یک سوم از تعداد قبول شدگان بعد از انجام مصاحبه و تست ورزش مورد پذیرش قرار می‌گیرند. بعد از آن این تعداد به مدت ۴۵ روز تحت آموزش‌های انتظامی و محیط زیستی قرار خواهند گرفت و بعد از گذراندن این دوره‌ها به پاسگاه‌های محیط بانی اعزام می‌شوند.
ساز و کار جدید برای صدور کارت همیار محیط زیست

پذیرش ۳۰۰ محیط بان جدید

محبت‌خانی در ادامه از ابطال کلیه کارت‌های همیار محیط زیست از ابتدای اردیبهشت ۹۸ خبر داد و تصریح کرد: از اول اردیبهشت ماه سال آینده بر اساس دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، صدور کارت‌های همیار محیط زیست بر عهده یگان محیط زیست کشور خواهد بود بنابراین کلیه کارت‌هایی که تا کنون صادر شده است از ابتدای اردیبهشت ماه فاقد اعتبار خواهند بود.

وی تاکید کرد: هر فرد حقیقی و حقوقی که علاقه‌مند است کارت همیار محیط زیست داشته باشد می‌تواند به اداره کل محیط زیست استان خود مراجعه کند و درخواست صدور کارت همیار محیط زیست را بدهد. بعد از اعلام درخواست‌ها صلاحیت افراد بررسی سپس کارت همیار محیط زیست تنها توسط یگان حفاظت محیط زیست کشور صادر می‌شود. حتی سعی داریم همایش سالانه برای همیاران محیط زیست برگزار کنیم.

https://zistonline.com/vdchkin6.23nvkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما