تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80217
فعالان و کارشناسان محیط زیست و مردم گیلان، اهتمام جدی دولت به احیای تالاب ها و جنگل های استان را یک ضرورت می دانند و به عنوان یک مطالبه جدی آن را پیگیری می کنند و لازم است توجه شود که راهکارهای حل چالش های محیط زیستی شمال کشور، عزم منطقه ای و حمایت دولتی است.
عزم منطقه ای و حمایت دولتی دو راهکار حل چالش های محیط زیستی شمال
به گزارش زیست آنلاین، بحران محیط زیست یکی از ۱۰ ابرچالش کشورمان است و عمده این چالش به دلیل اتخاذ سیاست های مخرب و برنامه ریزی های غلط در این حوزه بوده است. هر چند روند تخریب منابع طبیعی در همه جای کشور مشاهده می شود، اما در استان های شمالی به دلیل محوریت گردشگری آن بیشتر است. 
در حال حاضر بسیاری از تالاب های شمال کشور از جمله تالاب انزلی و همچنین جنگل های شمال کشور از جمله هیرکانی در وضعیت نامطلوب و به گفته برخی کارشناسان در وضعیت هشدار دهنده ای به سر می برند و حل این مشکلات در گرو عزم منطقه ای و حمایت های دولتی است. 
همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان گیلان این مسئله در روزهای اخیر مورد توجه فعالان محیط زیست و کارشناسان این حوزه و همچنین مردم این استان قرار گرفته و به عنوان یک مطالبه جدی از سوی آنها پیگیری می شود. 
رئیس جمهوری روز چهارشنبه در جمع مردم لاهیجان با تاکید بر ضروت احیای منابع طبیعی استان گیلان از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای بهبود محیط زیست گیلان و احیاء تالاب انزلی خبر داد؛ موضوعی که اگرچه به گفته کارشناسان گامی مثبت برای بهبود وضعیت محیط زیست این استان است؛ اما ناکافی است و اهتمام بیشتری را طلب می کند. 

بیشتر بخوانید: پارادایم آموزش و ترویج شبکه ای و تکثرگرا منابع طبیعیتالاب انزلی نیازمند احیای فوری

تالاب انزلی نیازمند احیای فوریدر سال‌های گذشته به دلیل برنامه‌ریزی نادرست درمنابع زیستی شاهد از بین رفتن تالاب‌ها و گیاهان ارزشمند آن بوده ایم. یکی از نمونه های آن تالاب انزلی بوده و احیای آن یکی از مطالبات به حق مردم است. سیاست های اشتباه از سوی دولت ها، دستکاری در طبیعت و استفاده از آب شیرین تالاب برای مصارف کشاورزی، احداث سد در بالادست تالاب و روی رودخانه هایی که به تالاب متصل می شدند از مهمترین عوامل موثر در وضع بحرانی این تالاب است و البته تالاب میانکاله نیز سرنوشتی مشابه انزلی داشته است. گزارش ها نشان می دهد سموم و کودهای کشاورزی وارد شده از مزارع باعث انباشت لجن در تالاب انزلی شده است و در این شرایط احیای این تالاب از تاکیدات فعالان محیط زیست است. عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در جریان افتتاح چندین پروژه در حوزه محیط زیست در شهرستان آستارا که ماه گذشته انجام شد با تاکید بر این مسئله که دولت احیای تالاب انزلی را در دستور کار قرار داده، گفت: به زودی عملیات احیاء تالاب انزلی آغاز می شود و با این اقدام امیدواریم تا چهار سال آینده شاحد احیاء ۱۴ هزار هکتار از این تالاب باشیم. 
کلانتری با اشاره به اینکه شمال کشور از پیش از انقلاب اسلامی با محوریت گردشگری شناخته می شد، گفت: از آنجا که زیربناهای لازم مهیا نشد، مشکلاتی از جمله در حوزه محیط زیست این منطقه به وجود آمد.
کارشناسان و فعالان محیط زیست با اشاره به ضرورت اهتمام دولت و افزایش حمایت های دولتی برای احیای تالاب های انزلی و میانکاله، احیای آن را فوری و ضروری دانسته و می گویند نمی توان نسبت به احیای تالاب ها و جنگل های کشور بی توجه بود و انتظار جذب گردشگر و درآمدزایی داشت. 
اهمیت مشارکت دادن مردم و فرهنگ سازی نیز از دیگر تاکیدات آنها برای جلوگیری از روند تخریب این تالاب ها در این استان است. 

بیشتر بخوانید: حفاظت از محیط زیست نیازمند همکاری جدی آحاد مردمخطر نابودی جنگل های شمال ایران جدی است

خطر نابودی جنگل های شمال ایران جدی استیکی از موضوعات پرحاشیه و جنجال برانگیز در حوزه محیط زیست در هفته های اخیر، اظهارات رئیس انجمن جنگلبانان ایران در خصوص خطر نابودی جنگل های شمال کشور بوده است. هادی کیادلیری با بیان اینکه ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت، گفت: در استان گیلان راش و شاه بلوط دچار بیماری شده اند و در آینده نزدیک شاهد مرگ و میر دسته جمعی این گونه ها خواهیم بود. 
این اظهارات اگرچه در ادامه با واکنش رئیس شورای عالی جنگل‌ رو به رو و اعلام شد که غیرمستند است، اما به گفته فعالان محیط زیست نابودی جنگل های شمالی یک هشدار جدی است که کم توجهی به آن خسارت های زیادی را برای کشور به همراه خواهد داشت. 
فعالان محیط زیست تخریب جنگل های شمالی کشور را نتیجه نگاه اقتصادی به این منابع عنوان می کنند. برای سنجش درست و غلط بودن این دیدگاه کافی است سری به جنگل های شمالی کشور زد و دید که چگونه این جنگل ها تبدیل به بنگاه تولید چوب شده اند. یکی از مهمترین دلایل این مسئله وضعیت نامطلوب اقتصادی است و بر این اساس ضروری است تا با برنامه ریزی صحیح و رونق گردشگری در این استان درآمدزایی از این طریق، جایگزین درآمدزایی از طریق تخریب جنگل ها شود. 
همچنین اصلاح ساختاری و برنامه ریزی بلند مدت نیز یکی دیگر از تاکیدات کارشناسان محیط زیست برای احیای جنگل های شمال کشور است. برنامه ریزی های کوتاه مدت و بدون آینده نگری توسط مسئولان یکی از عوامل دست اندازی به منابع طبیعی است و متاسفانه برخی از مسئولان فقط به اثرات کوتاه مدت و برطرف کردن نیاز روز توجه دارند که در تناقض با توسعه پایدار است. 
بر این اساس اصلاح برنامه ریزی ها یکی از مطالبات جدی فعالان و کارشناسان محیط زیست از دولت است. علاوه بر آن افزایش ساخت و ساز در جنگل ها و زمین های کشاورزی و ویلاسازی در گیلان یکی دیگر از مواردی است که نگرانی کارشناسان را در پی داشته است؛ چرا که مخاطرات این رویه غلط جنگل های این استان را تهدید می کند.
گسترش آفات و بیماری های جنگلی یکی دیگر از مطالبات جدی فعالان محیط زیست از دولت و دستگاه های مرتبط است که به گفته آنها نشان دهنده ضعف اکوسیستم این جنگلهاست. اصلاح مدیریت و کارآمد شدن آن از ضرورت هایی است که کارشناسان به آن تاکید دارند. 

افزایش انتظارات از حمایت های دولتیحسن روحانی در سفر به استان گیلان و در جمع مردم این استان با تأکید بر نیاز استان گیلان در مسئله محیط زیست گفت: مسئله محیط زیست و حفظ تالاب های استان برای دولت اولویت دارد و تالاب انزلی را با سرمایه گذاری لازم از وضعیت فعلی نجات خواهیم داد.
وی با بیان اینکه برای حل مسئله فاضلاب بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده ایم و طرحی تصویب شد که انزلی و تالاب آن از شرایط فعلی نجات یابد، ادامه داد: باید با دقت‌های محیط زیستی آب‌های استان نیز مهار شود تا این استان زرخیز که بیشترین میزان باران سالیانه را دارد، برای تأمین آب نیاز به استان‌های دیگر نداشته باشد و در این زمینه خودکفا شود و به دیگر استان‌ها نیز کمک کند. 
فعالان و کارشناسان محیط زیست و مردم این استان اهتمام جدی دولت به احیای تالاب ها و جنگل های استان گیلان را یک ضرورت می دانند و به عنوان یک مطالبه جدی آن را پیگیری می کنند. در این شرایط با توجه به تاکیدات رئیس جمهوری به اولویت داشتن احیای تالاب انزلی و محیط زیست این استان برای دولت، باید دید چه اقداماتی در این خصوص صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: زیباترین و مهم ترین تالاب های بین المللی ایرانطرح زیست پالایی تالاب انزلی آغاز شد رشت

طرح زیست پالایی تالاب انزلی آغاز شدبا حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عملیات اجرایی زیست پالایی کاهش عمق لجن تالاب بین المللی انزلی به صورت آزمونه (پایلوت) در منطقه سرخانکل صومعه سرا آغاز شد.

عیسی کلانتری غروب چهارشنبه در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: احیاء تالاب انزلی یکی از دغدغه های رئیس جمهوری است و این تالاب به عنوان تالابی جهانی شناخته می شود.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح امشب بصورت آزمایشی با نظارت فنی دانشگاه های مادر آغاز شد چراکه با شیوه های قدیمی، احیاء تالاب هم از نظر ریالی و هم انتقال یکصد میلیون تن لجن امکان پذیر نبود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با پیشنهاد شرکت های دانش بنیان وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان، تالاب بدون آنکه لجن بیرون آورده شود؛ تخلیه شده و مواد آلی آن برای تولید ماهی مصرف خواهد شد.
به گفته کلانتری، این طرح سال گذشته در سطح ۱۲ هکتار بصورت آزمایشی در استخرهای شیلات انجام شد و نتیجه خوبی هم داد و امسال نیز با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، در مرحله اول ۲۰۰ هکتار بصورت آزمونه آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه شرکت نجری طرح اطمینان ۹۹ درصدی از جواب مثبت اجرای عملیات دارد، اظهار داشت: در سال آینده با این روش یک هزار هکتار از تالاب انزلی احیاء می شود و طی سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ باید ۱۲ هزار هکتار دیگر از تالاب، تخلیه لجن شده و احیا شود.
کلانتری به سفر رئیس جمهوری به گیلان اشاره و اضافه کرد: تمامی بیمارستان های رشت از آلودگی برطرف شده و آب های آلوده بیمارستانی، وارد رودخانه ها نمی شوند چراکه سیستم فاضلاب بیمارستانی آنها راه اندازی شده است.
وی با اشاره به وجود حدود ۲۰ تالاب بزرگ در کشور گفت: تالاب خوزستان با بارش های انجام گرفته اخیر، آب دارد و با وارد شدن آب از رودخانه های افغانستان به هامون و آبگیری آن، شاهد کاهش ریزگردها در زابل و منطقه سیستان خواهیم بود.
کلانتری با اشاره به خشک بودن دو تالاب جازموریان و گاوخونی گفت: با این وجود دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۷ به سطح اکولوژیک برگشته و به طور کامل احیاء می شود چراکه امسال بیشترین آب را دارد و نسبت به سال قبل، ۲۶ سانتیمتر آب آن بیشتر است.
حوضه آبخیز تالاب انزلی ۳۵۰ هزار هکتار مساحت دارد. تالاب بین المللی انزلی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و محل تخم ریزی آبزیان بوده و از نخستین تالاب‌های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است. 
تالاب بین المللی انزلی هم اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است. قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت نیاز دارد. 
وسعت تالاب انزلی که زمانی حدود ۲۰ هزار هکتار بود اکنون به شدت کاهش یافته و طی سه دهه گذشته به دلیل ورود حجم زیادی از رسوبات و رشد بی رویه گیاهان مهاجم میانگین عمق آب تالاب انزلی از ۱۱ متر به کمتر از دو متر و در مناطقی حتی کمتر کاهش یافته است.
شهرستان صومعه سرا در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است. 

https://zistonline.com/vdchqin6.23nvzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما