تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80185
سرپرست معاونت آموزشی – پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، با بیان اینکه امروزه ۸۰ درصد تالاب های کشور در معرض تهدید هستند، تصریح کرد: شهروندان، جوامع محلی و تمامی ذینفعان تالاب می توانند نقشی مهم در حفاظت از این پهنه ها بازی کنند.
 ۸۰ درصد تالاب های کشور در معرض تهدید هستند
به گزارش زیست آنلاین، نیلوفر عابدین زاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری اولین نشست باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی منطقه سه کشور با محوریت «حفاظت از تالاب‌ها» به میزبانی جهاد دانشگاهی گیلان، اظهار کرد: این مجموعه نشست‌ها با هدف مهیا کردن فضا برای ارتباط هر چه بیشتر گروه‌های دانشجویی با یکدیگر و همچنین تبیین راهکارهای مناسب به منظور ایجاد بستر بهبود برای بخشی از معضلات محیط زیستی برگزار می‌شود.

وی علت انتخاب موضوع «حفاظت از تالاب‌ها» برای نشست منطقه سه کشوری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی را نزدیکی زمان آن با روز جهانی تالاب‌ها و همچنین وضعیت نامطلوب این اکوسیستم‌های آبی در منطقه شمال کشور دانست.

سرپرست معاونت آموزشی – پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امروزه ۸۰ درصد تالاب‌های کشور در معرض تهدید هستند، تصریح کرد: با وجود عضویت ایران در کنوانسیون رامسر به جای اینکه شاهد رشد چشمگیر تالاب‌های ثبتی ایران در فهرست جهانی و بهبود وضعیت این اکوسیستم‌های مهم آبی باشیم، هر ساله به تعداد تالاب‌هایی که از این فهرست خارج می‌شوند، افزوده می‌شود.

عابدین زاده با بیان اینکه کم توجهی به وضعیت تالاب‌ها در روند توسعه این اکوسیستم‌های ارزشمند را در بسیاری از نقاط دنیا با چالش‌های جدی مواجه ساخته است، گفت: اثرات این روند تخریبی بر زندگی انسان‌ها و تنوع زیستی بسیاری از کشورها را بر آن داشته تا با تدابیر بازدارنده یا کاربرد شیوه‌های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار نسبت به حفاظت و احیای تالاب‌ها اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: زیباترین و مهم ترین تالاب های بین المللی ایرانلزوم اتخاذ رویکرد زیست بومی در مدیریت تالاب‌ها

لزوم اتخاذ رویکرد زیست بومی در مدیریت تالاب‌هاوی با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد زیست بومی در مدیریت تالاب‌ها، خاطرنشان کرد: این رویکرد راهبردی برای مدیریت یکپارچه منابع آب، زمین و معیشت بوده و حفاظت از محیط زیست را بر مبنای به رسمیت شناختن بهره برداری‌های معقول اقتصادی و در نظر گرفتن نقش انسان و به ویژه جوامع محلی به عنوان بخشی از زیست بوم و ارتباط بین اجزای مختلف زیست بوم، دنبال می‌کند.

سرپرست معاونت آموزشی – پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در رویکرد زیست بومی حفاظت از محیط زیست صرفاً وظیفه یک سازمان مستقل نیست، یادآور شد: بی تردید تداوم ارتباط بین انسان و طبیعت و همچنین همگرایی توان و عزم جوامع انسانی و مراجع دولتی و غیر دولتی زمینه بسیار مناسبی را برای حفاظت از محیط زیست و تحقق توسعه پایدار فراهم می‌آورد.

وی اضافه کرد: رویکرد زیست بومی اساساً بر مشارکت گروه‌های ذینفع تاکید دارد و بر همین اساس مستلزم فراهم ساختن زمینه مناسب برای مشارکت ذینفعان است. بدین ترتیب می‌توان به مدد همکاری بیشتر گروه‌های ذینفع و تقویت احساس تعلق این گروه‌ها نسبت به مدیریت و حفاظت از تالاب‌ها هدف‌های مورد نظر را تحقق بخشید و اثرات حاصل از به کارگیری این رویکرد را پایدارتر ساخت.

عابدین زاده نقش آحاد جامعه را در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اثرگذار و حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: شهروندان، جوامع محلی و تمامی ذینفعان تالاب می‌توانند نقشی مهم در حفاظت از این پهنه‌ها بازی کنند.

گامی مؤثر برای حل مشکلات محیط زیستی

گامی مؤثر برای حل مشکلات محیط زیستیوی با بیان اینکه آگاهی رسانی به اقشار مختلف مردم با کمک گروه‌های دانشجویی به عنوان قشر نخبه جامعه نیز می‌تواند در جهت حفاظت از تالاب‌ها به ارتقای فرهنگ مشارکت بیانجامد، گفت: امید است در پایان گردهمایی مذکور که با حضور دانشجویان حامی محیط زیست، انجمن‌های علمی دانشگاهی، سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و مدیر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود، از طریق هم اندیشی و همکاری در تحلیل و شناخت مشکلات و ارائه راهکار برای حل مشکلات محیط زیستی گامی مؤثر برداشته شود.

به گزارش ایسنا، نشست منطقه سه کشوری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، از سری برنامه‌های سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان و با همکاری پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی و اداره کل محیط زیست استان روز شنبه، ۱۸ اسفندماه برگزار می‌شود.

https://zistonline.com/vdcbs8bw.rhbgwpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما