تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80112
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص عوارض حاصل از برق برای اولویت روستا‌ها و جابه‌جایی تیر برق در روستا‌ها و مناطق دامداری و عشایری و خرید تضمینی برق حاصل از تبدیل پسماند‌های عادی به انرژی و احداث نیروگاه بادی در منطقه محروم سیستان موافقت کردند.
پرداخت عوارض برق برای خرید تضمینی حاصل از تبدیل پسماند‌های عادی به انرژی
به گزارش زیست آنلاین،نمایندگان در جلسه علنی نوبت شامگاه مجلس شورای اسلامی با بند (د) تبصره (۶) این لایحه موافقت کردند.

در بند (د) تبصره (۶) آمده است: عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب۱۳۹۴/۰۸/۱۰به میزان ده‌درصد (۱۰%) مبلغ برق مصرفی در سقف هجده هزار و ششصد میلیارد (۱۸.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود و مشترکان روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف می‌باشند. منابع حاصله پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور و تخصیص صددرصد (۱۰۰%) آن توسط این سازمان برای موارد مطروحه در قانون فوق با اولویت روستا‌ها و جابه‌جایی تیر برق در روستا‌ها و مناطق دامداری و عشایری و خرید تضمینی برق حاصل از تبدیل پسماند‌های عادی به انرژی و احداث نیروگاه بادی در منطقه محروم سیستان صرف می­‌شود.

در جریان بررسی این بند احمد بیگدلی نماینده خدابنده در مجلس پیشنهادی برای افزودن عبارت «جابه‌جایی تیر برق در روستاها» را مطرح کرد که این پیشنهاد مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

 به موجب این بند، منابع وصولی از اخذ عوارض از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب می‌شود تا سقف ۱۰ هزار میلیارد (۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال از محل ردیف ۴۵-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور قرار می‌گیرد تا با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور برای بازیافت پسماندهای حاصل از کالاهای مزبور (ایجاد تأسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی) با اولویت مشارکت بخش خصوصی مصرف شود.

آئین‌نامه اجرایی این بند مشتمل بر میزان عوارض هر کالا، فهرست کالاهای مشمول، نرخ هزینه مدیریت پسماند کالاها و فرآیند اجرایی به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بیشتر بخوانید: دریافت عوارض از فروش کالاهای آلوده کننده محیط زیست / تکمیل چندین سامانه الکترونیکی در سازمان حفاظت محیط زیستاهميت پسماند در کشورهاي مختلف

اهميت پسماند در کشورهاي مختلف ضايعات براي بوراس منبع باارزشي است. اين شهر که بيش از ۱۰۰ هزار نفر جمعيت دارد، از سال ۱۹۸۶ يك سيستم اقتصادي عملي براي تبديل زباله به محصولات ارزش افزوده مانند بيوگاز، برق و گرما طراحي کرده است. سيستم مديريت پسماند در شهر بوراس، ابتدا به صورت آزمايشي با ۳۰۰۰ خانوار شروع شد و سپس کل خانوارهاي اين شهر وارد سيستم شدند. 
 امروزه برخي کشورهاي اروپايي مانند سوئد، آلمان، اتريش، سوئيس و هلند از سيستم مناسب مديريت پسماند بهره مي برند. در اين کشورها کمتر از ۱ درصد ضايعات دفن مي شوند. اما کشورهاي اروپاي شرقي مانند روماني و بلغارستان بيشتر از ۹۹ درصد ضايعات خود را دفن مي کنند. اين شرايط در بسياري از کشورهاي در حال توسعه بدتر است. دفن زباله به از بين رفتن زمين، از بين رفتن مواد مفيد، توليد شيرابه و گازهاي سمي، تغييرات آب و هوايي و مسائلي از اين دست منجر مي شود. بهره برداري از زباله، به شيوه اي کارآمد و اقتصادي، عامل حفاظت از محيط زيست در آينده است. 

بیشتر بخوانید: طرح بدون کاغذ در سازمان حفاظت محیط زیست به اجرا در آمد    استراتژي «دورريزي»

  https://zistonline.com/vdcb58bw.rhbg8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما