تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 80096
زیست آنلاین: به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، بستر قانونی توسعه انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد و بر طبق آن در پایان برنامه پنجم و ششم توسعه می‌بایست توسط بخش خصوصی ۵ هزار مگاوات تولید برق در این حوزه صورت گیرد از سوی دیگر  ظرفیت بالای ایران و برخورداری از نیروهای تحصیل‌کرده از دیگر عناصر توسعه این صنعت به شمار می‌آید اما سوالی که در اینجا مطرح است آن است که حلقه مفقوده کجاست و چرا با این وجود سرعت ما در این زمینه کند است.
حلقه مفقوده رشد و توسعه تجدیدپذیر ها کجاست
به گزارش زیست آنلاین، مراسم اختتامیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی با موضوع اولین همایش ملی تجلیل از فعالان صنعت انرژیهای تجدید پذیر، توسط بزرگترین پیمانکار داخلی احداث نیروگاههای خورشیدی شرکت نیرو نویان قشم nnq برگزار گردید. 

رونق اقتصادی استان‌های مرزی با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اسدالله قره خانی نماینده مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی، در این مراسم گفت: احداث نیروگاه در استان‌های مرزی می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های نقل و انتقال شود. از این رو باید به دنبال سازوکارهایی بود تا ضمن رفع معضلات موجود در صنعت تجدیدپذیر، این صنعت را ارتقا داد. در این راه نیز کمیسیون انرژی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا بتوان به این مهم دست یافت.

به گفته وی، با توجه به این که دنیا به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند، ما نیز باید تلاش کنیم تا با بهره‌گیری از جوانان متخصص و فعال کشور در زمینه تحقیقات، پژوهش، ساخت تجهیزات، صادرات تکنولوژی، صادرکننده خدمات فنی و مهندسی این رشته برای سایر کشورها باشیم و این امر را به نحوی بستر سازی کنیم تا حتی دولت بتواند در دیگر نقاط دنیا در توسعه و رشد تجدیدپذیرها  سرمایه گذاری کند.

بیشتر بخوانید: صنعت تجدید پذیر باید از مظلومیت بیرون بیایدبستر قانونی توسعه انرژی های تجدید پذیر وجود دارد

بستر قانونی توسعه انرژی های تجدید پذیر وجود دارداو با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور تصریح کرد: متأسفانه در انرژی‌های تجدیدپذیر عقب هستیم. البته بستر قانونی این امر مهیا است زیرا در برنامه پنجم و ششم توسعه گسترش این حوزه هدف‌گذاری شده؛ به‌گونه‌ای که در پایان برنامه می‌بایست توسط بخش خصوصی تولید ۵ هزار مگاوات تولید برق در این حوزه صورت گیرد. بنابراین می توان اظهار داشت، بستر قانونی توسعه انرژی های تجدید پذیر وجود دارد، از سوی دیگر  ظرفیت بالای ایران و برخورداری از نیروهای تحصیل‌کرده از دیگر عناصر توسعه این صنعت به شمار می‌آید اما سوالی که در اینجا مطرح است آن است که حلقه مفقوده کجاست و چرا با این وجود سرعت ما در این زمینه کند است. البته ذکر این نکته لازم است که  در دو سه سال اخیر شتاب سرعت تولید بیشتر شده است.

چرا در توسعه تجدیدپذیرها کند هستیم؟قره‌خانی افزود: در مجلس هشتم، تقویت ساختار سازمانی به عنوان اولین گام در نظر گرفته شد، به نحوی که به شکل یک هرم و به صورت  سلسله مراتبی تقویت ساختار سازمانی شکل گرفت، نهایتا مجموعه هایی نظیر توانیر، معاونت نیرو، وزارت نیرو، ساختار و هویت مستقلی پیدا کرد و در تصمیم گیری ها به جایگاه خاص خود دست یافت و توانست به شکل مستقل به کار خود ادامه داده و از زیر سایه سایر بخش ها خارج گردد.

چرا در توسعه تجدیدپذیرها کند هستیم؟

وی در ادامه گفت: نکته دیگری که در این خصوص می توان به آن اشاره نمود آن است که در گذشته بر اساس قوانین دائمی ماده ۵،  عوارض برق ۵ ریال در نظر گرفته شده  بود ولی با افزایش مصرف برق، این عوارض به شکل درصدی در نظر گرفته شد، که در ابتدا ۸ درصد و به تازگی این عوارض  به ده درصد رسید. اما در پاسخ به این سوال که چرا در توسعه تجدیدپذیرها کند هستیم، باید گفت با توجه به این که سال گذشته از ۱,۱۰۰ میلیارد تومان تنها ۳۰ میلیارد تومان از عوارض برق به توسعه تجدیدپذیرها اختصاص یافت که آن هم با تلاش و ورود کمیسیون انرژی مبلغ ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان دریافت شد و مابقی آن دوباره اختصاص نیافت، که این امر مشکلاتی در این صنعت به وجود آورد.

البته ذکر این نکته لازم است که به دلیل کوتاهی های مکرر ناگزیر شدیم پس از اخطارها و مکاتبات متعدد، برای اولین بار سازمان برنامه و بودجه را به قوه قضاییه معرفی کنیم تا حق قانونی را پرداخت کند، چرا که مبحث انرژی های تجدید پذیر، یک کار زیر بنایی و آینده ساز برای  کشور است و میزان مشخص شده عوارض حاصل از قیمت برق حق مردم است و صراحتا مشخص شده که در توسعه انرژی های تجدید پذیر و توسعه روستایی خرج بشود، بنابراین انحراف در اجرا وجاهت قانونی و شرعی ندارد و به همین دلیل کمیسیون انرژی تمام تلاش خود را کرد تا این مساله حل و فصل شود.

بیشتر بخوانید: دریافت فرآورده‌ های نفتی در ازای تولید برق تجدیدپذیراگر نوسانات ارزی و تحریم ها پیش نمی آمد، در خصوص میزان تولید بسیار بالاتر بودیم

اگر نوسانات ارزی و تحریم ها پیش نمی آمد، در خصوص میزان تولید بسیار بالاتر بودیمقره خانی ادامه داد: خوشبختانه برای امسال نگاه سازمان برنامه و بودجه و توانیر مقداری تغییر کرده است و  تا کنون مبالغ بیشتری پرداخت کرده اند اما بد شانسی دیگری  که با آن رو به رو بوده ایم، این است که نوسانات نرخ ارز موجب چند برابر شدن قیمت تولید برق شده؛ که این امر حتی موجب کاهش ترغیب سرمایه گذاران خارجی نیز بوده است٬ با وجود آنکه قیمت انرژی های تحدید پذیر در دنیا با کاهش مواجه بوده است در کشور ما نوسانات ارزی موجب افزایش این قیمت شده است به طوری که حتی نرخ ارز نیمایی نیز پاسخگوی این مشکل نیست و حتی در نقل و انتقالات ارز و صادرات برق حاصل از تجدید پذیر نیز با مشکل مواجه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به آن که در گذشته میزان تولید انرژی های نو در کشور در حدود ۱۸۰ مگاوات بوده است، بیان کرد: در سالهای اخیر رشد خوبی داشیم و  اگر نوسانات ارزی و تحریم ها پیش نمی آمد، در خصوص میزان تولید بسیار بالاتر بودیم، با این حال مجلس نیز نهایت تلاش خود را در این زمینه انجام می دهد و در این خصوص قانون گذاری کرده و بر اجرای آن نیز نظارت دارد.

 

https://zistonline.com/vdccexq4.2bqxo8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما