تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 80066
در بازدید حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، بر همکاری این دو سازمان در حفظ گونه های در معرض انقراض کشور تاکید شد.
بیوتکنولوژی به حفظ گونه‌ های در معرض انقراض می آید
به گزارش زیست آنلاین، حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با توانمندی ها و ظرفیتهای بخش های مختلف این پژوهشگاه در کمک به حفاظت از محیط زیست کشور آشنا شد.

 بیوراکتورها جایگزین مزارع می شوندبه نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، در این مراسم قاسم حسینی سالکده، معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اهمیت مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته به عنوان یکی از موثرترین فناوری های بخش کشاورزی، گفت: ارزش بازار جهانی محصولات تراریخته تنها از لحاظ سود حاصله برای شرکتها بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار در سال است و سودی که از محل کشت این محصولات عائد کشاورزان می شود به مراتب بیشتر است. چرا که این فناوری امکان می دهد که محصولات زراعی با هزینه کمتر و عملکرد ببیشتر تولید شوند.

وی با بیان اینکه هر روز پیشرفتهای بیشتری در زمینه انتقال ژن و تولید محصولات تراریخته صورت می گیرد، افزود: مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته از بحث انتقال یک ژن و ایجاد محصولی با یک صفت برتر به تدریج به انتقال چند ژن توسعه یافته است. مثلا تحقیقاتی برای تولید گیاهانی با ۴۰ درصد عملکرد بیشتر  به روش انتقال چند ژن در حال انجام است که با به نتیجه رسیدن آن و مثلا کشت برنجی با ۴۰ درصد عملکرد بیشتر در آن کشور، معلوم نیست برنجکاران ما به چه سرنوشتی دچار خواهند شد.

حسینی سالکده با اشاره به اینکه از ۱۰ سال قبل دانشمندان آمریکایی در تلاش اند گندمی تولید کنند که از ازت هوا به جای کود استفاده می کند و می تواند تحولی بزرگ در کشت این محصول، مصرف کود و ... ایجاد کند، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم به چنین فناوری هایی دست پیدا کنیم، شانسی برای رقابت نخواهیم داشت و کشاورزی ما دچار ورشکستگی خواهد شد.

وی گفت: با توسعه فناوری هایی نظیر مهندسی ژنتیک در بخش کشاورزی روز به روز از هزینه های تولید محصولات کشاورزی در دنیا کاسته می شود در حالی که در ایران حتی هزینه آب مصرفی هم روز به روز بیشتر می شود.

حسینی سالکده یکی از معضلات محیط زیست و منابع طبیعی کشور را هجوم به عرصه های کشت گیاهان دارویی عنوان کرد و اظهار داشت: پژوهشگاه برای حل این معضل تمرکز خود را در تولید مواد موثره گیاهان دارویی از مزرعه به آزمایشگاه و بیوراکتورها سوق داده که ضمن حفاظت از منابع طبیعی مصرف آب را هم کاهش می دهد. اگر به اجرایی شدن این قبیل طرح ها سوبسید داده شود، کمک زیادی به اشتغالزایی و حفظ محیط زیست خواهد بود و روستاییان قادر خواهند بود در خانه خود از این بیوراکتورها برای تهیه مواد موثره استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: فنون حفاظت از گونه های در خطر انقراض بیوتکنولوژی می تواند از انقراض برخی گونه ها جلوگیری کندبیوتکنولوژی به کمک گونه های در معرض انقراض می آیدمحمدرضا غفاری، رئیس بخش سیستم بیولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی نیز در این مراسم گفت: با استفاده از دانش سیستم بیولوژی بحث شناسایی ماهیان مولد آزاد و کپور را با همکاری شیلات دنبال می کنیم و در طرحی با همکاری موسسه تحقیقات باغبانی، بررسی ساختار ژنتیکی انار را در دستور کار داریم.

وی گفت: با توجه به قابلیتهای این بخش، امکان تعیین توالی گونه های در معرض انقراض را هم داریم که در این راستا ۴ ماه قبل طرحی را در مورد پلنگ ارائه دادیم. البته مشابه این طرح را با ثبت خط شناسه ژنتیکی در ماهیان انجام داده ایم. بارکدینگ تک ژن ها و بررسی ژنوتیپهای گیاه سالیکورنیا با فناوری های امیکس جدید، توالی یابی ژنوم و آنالیز بیوانفورماتیکی و ایجاد بانک اطلاعات ژنتیکی اسبهای بومی نیز از دیگر طرح ها و برنامه های بخش سیستم بیولوژی است که نشان می دهد امروز این زمینه تخصصی، بیشتر به درد محیط زیست می خورد تا کشاورزی.

 غفاری درباره کلکسیون ذخایر ژنتیک انار گفت: بانک اطلاعات ژنتیک انار که ایجاد شده حاوی اطلاعات کاملی پیرامون صفات مورفولوژیک، پتانسیل متابولیک و پتانسیل ژنتیکی ارقام و ژنوتیپ های ژرم پلاسم انار ایران است که فرایند تکثیر و تولید ارقام و ژنوتیپهای متناسب با اهداف تجاری مختلف را تسریع می کند. روش استفاده شده در بخش سیستم بیولوژی می تواند قرابت نمونه ها را با دقت بالا نشان دهد که کمک زیادی به مطالعات زیست محیطی در زمینه تغییرات ایجاد شده در تنوع زیستی خواهد بود.

وی به تحقیقات این بخش در زمینه توالی یابی و بررسی تنوع ژنتیکی زعفران اشاره کرد که با مارکرهای معمول بسیار دشوار است و در نهایت نشان داده که امکان افزایش عملکرد این محصول با روشهای اصلاح ژنتیکی وجود دارد و در این راستا شناسایی عملکرد خاص ژنها در زعفران در دست اقدام است.

رئیس بخش سیستم بیولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی با اشاره به قابلیتهای روش بارکدینگ در بررسی و مقایسه خویشاوندان وحشی ارقام مختلف زراعی گفت: از این تکنیک می توان در تعیین و تایید گونه ها یا زیرگونه های جدید استفاده کرد که خصوصا در  زمینه خزندگان کشور که احتمال شناسایی گونه ها و زیرگونه های جدید در آنها وجود دارد، بسیار طرفدار دارد و در این مورد هم می توانیم به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: هزاران گونه در معرض خطر انقراض https://zistonline.com/vdcjmyeo.uqeymzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما