تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 79994
بر اساس اعلام وزارت نیرو، در حال حاضر ۳۲۰ قرارداد خرید تضمینی برق با سرمایه‌گذاران منعقد شده و حدود ۷۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده وجود دارد که تا پایان امسال به ۸۰۰ مگاوات می‌رسد؛ در این میان، وزیر نیرو وعده داده که تا پایان دولت دوازدهم این میزان ظرفیت به ۴۰۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.
وعده وزیر نیرو  برای تامین برق
به‌گزارش زیست آنلاین، ایران از حیث انرژی خورشیدی و بادی ظرفیت بسیار بالایی دارد، چراکه وجود تونل‌های باد مناسب، روزهای آفتابی و شدت تابش قابل توجه، ظرفیت خوبی برای ساخت توربین‌ها و تجهیزات لازم برای نیروگاه‌های بادی و خورشیدی فراهم کرده است. بر این اساس، وزیر نیرو از بهبود وضعیت خرید تضمینی برق و بهبود سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه خبر داده و می‌گوید که تا این مرحله، مجلس به درخواست دولت پاسخ مثبت داده و برای خرید تضمینی در سال ۱۳۹۸ منابع ریالی بیش‌تری پیش‌بینی شده است.

وی، هم‌چنین با اشاره به جهت‌گیری این وزارتخانه به‌سمت نیروگاه‌های خرد، ظرفیت‌های کمتر و تعداد بیش‌تر تصریح کرد: در این برنامه، علاوه بر تأمین انرژی، اهدافی هم‌چون معیشت جایگزین برای مناطق خشک و کم‌آب کشور به‌ویژه در شرق و جنوب شرق را دنبال می‌کنیم.

حذف ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از تصدی دولت

حذف ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از تصدی دولتعلاوه‌بر این، محمد صادق‌زاده - معاون وزیر نیرو - با بیان این‌که از دو سال گذشته، ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از تصدی دولت حذف شد، اظهار کرد: ورود بخش خصوصی به این عرصه موجب شد نرخ رشد احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از سال ۱۳۹۶ به سال ۱۳۹۵ معادل ۷۰ درصد رشد داشته باشد.

وی، با بیان این‌که متأسفانه در این مدت، به‌دلیل تلاطم‌های ارزی، توسعه تجدیدپذیرها با کندی مواجه شد افزود: برای مقابله با این مسئله دو راهکار از سوی وزارت نیرو در نظر گرفته شد، به گونه‌ای که بخش خصوصی به راحتی توانست در دشت‌ها، به تولید برق اقدام و برق تولیدی خود را به راحتی به کشورهای دیگر صادر کند.

صادق‌زاده، راهکار دیگر در حل این مسئله را افزایش نرخ خرید تضمینی برق دانست و افزود: بی‌شک پتانسیل‌های بالایی برای تولید برق از تجدیدپذیرها در ایران وجود دارد که با تدابیر در نظر گرفته شده، اکنون بخش خصوصی می‌تواند فارغ‌تر از گذشته در این عرصه گام بردارد.

به‌طورکلی، باید گفت که در حال حاضر، فرهنگ استفاده از تجدیدپذیرها در کشور توسعه یافته و نقدینگی‌های سرگردان وارد عرصه شده‌اند و به همان مقیاس، سرمایه‌گذاری‌های خارجی که در سال گذشته صورت گرفته، موجب جذب منابع داخلی می‌شود. البته تنها مانعی که وجود دارد، بحث تعرفه‌هاست که ظرف چند ماه آینده با توجه به افزایش نرخ ارز تعرفه‌های خرید تضمینی برق باید به‌روز شده و افزایش یابد که این مساله نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

بیشتر بخوانید: قیمت‌های خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزایش می‌یابد؟مدیریت مصرف مساوی اصلاح قیمت و تغییر تعرفه نیست

مدیریت مصرف را مساوی اصلاح قیمت و تغییر تعرفه نیسترضا اردکانیان، پیش تر در مهرماه امسال اظهار کرد: این ٣٠٠٠ مگاوات شامل ۱۱ زیربرنامه است؛ یکی از آن برنامه ها اصلاح مصرف است؛ ما مدیریت مصرف را مساوی اصلاح قیمت و تغییر تعرفه نمی دانیم؛ مثلا ۱۵ میلیون لامپ را در دستگاه های دولتی و غیردولتی تعویض می کنیم؛ روشنایی معابر را به نحوی مدیریت کنیم که بدون هرگونه اخلال، برق کمتری مصرف شود.
وی ادامه داد: در اوج بار ۱۳۹۸، بخشی در ارتباط با شبکه های انتقال است که از حیث برنامه ریزی تفصیلی انجام شده و دنبال تامین منابع مالی لازم هستیم؛ سازمان برنامه همکاری خوبی را با ما شروع کرده است و سعی می کنیم از همه منابع موجود استفاده کنیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: قطعا از بخش خصوصی کمک می گیریم و نقش عمده ای دارد؛ در حال حاضر ۶۰ درصد برق تولیدی را بخش خصوصی تامین می کند و جزو لاینفک صنعت برق هستند.

وی باتاکید به این مساله که در خصوص قیمت برق و آب، ما باید مقداری بیشتر صحبت کنیم و بشنویم؛ به این معنا که موضوع جای خود را در جامعه به درستی باز کند، اظهار کرد: اصلاح تعرفه ها در دو جا مهم است؛ یکی اینکه به پایدار بودن عرضه آب و برق کمک کند یعنی اگر قیمت یک کیلووات ساعت برق ۱۰۰ تومان است و ما ۶۰ تومان می گیریم، تا جایی قابل تحمل است و از جایی به اختلال در عرضه برق تبدیل می شود و خدمت رسانی را مختل می کند.

وزیر نیرو افزود: یک تاثیر دیگر تعرفه دارد و آن اینکه فرض کنیم در عرضه برق مشکلی وجود نداشته باشد و دولت بتواند از منابع دیگری به صنعت برق کمک بدهد و یک برق یارانه ای کماکان ارایه شود، چون در بخش های مختلف الگوی صحیح مصرف رعایت نمی شود، این قیمت تکلیفی به این معنی خواهد بود که بدمصرف ها از یارانه بیشتری بهره مند می شوند و این یارانه یک بی عدالتی محض است و اثرش را روی خدمت رسانی می رساند.

اردکانیان با بیان اینکه اگر موضوع اصلاح قیمت را طرح می کنیم، یادمان باشد که در یک جا مخصوصا برای پر مصرف ها این قیمت و تعرفه بیش از این که نقش منبع مالی را داشته باشد، باید نقش بازدارندگی را ایفا کند، گفت: وقتی قیمت آب بیش از حد متعارف ارزان باشد، طبیعی است که آن آب آشامیدنی به هر کاری می آید و این شیوه درست و قابل ادامه ای نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است از فردا قیمت ها به طور زیادی تغییر کند؟ پاسخ داد: خیر؛ قطعا در این زمینه باید بیشتر کار کنیم؛ باید بیشتر صحبت کنیم و بیشتر به حرف کسانی که در عرصه‌های مختلف اجتماع صاحب نظر هستند گوش کنیم؛ این موضوع باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود؛ آن زمان همه در یک راستا صحبت می کنیم.

بیشتر بخوانید: افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها در وزارت نیرو بیشتر به منابع داخلی یعنی پول و آب و برق متکی هستیم

در وزارت نیرو بیشتر به منابع داخلی یعنی پول و آب و برق متکی هستیموی گفت: در وزارت نیرو بیشتر به منابع داخلی یعنی پول و آب و برق متکی هستیم؛ در بودجه سال گذشته مقداری مذیقه هایی برای استفاده به موقع از منابع داخلی ایجاد شد که با موضوع پرداخت یارانه ها ارتباط داشت؛ امیدواریم کمک مجلس در بودجه ۱۳۹۸ به گونه‌ای باشد که مذیقه سال قبل را مرتفع کند و اجازه دهد مثل ۴۴ سال گذشته وزارت نیرو دسترسی به موقع به منابع داخلی خود داشته باشد.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد این‌که آیا شما نامه‌ای تند به رئیس‌جمهوری در مورد دخالت معاون علمی رئیس‌جمهوری در آب‌های ژرف نوشته‌اید، گفت: «چه کسی گفته تند؟ وقتی من یک حرف هیجان انگیز نمی زنم و از آن تیتر در نمی‌آید، همکار شما نباید خودش نمک و فلفل به آن اضافه کند!»

وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که «آیا شما هیچ نامه‌ای ننوشته‌اید؟» گفت: «من کار و کاسبی‌ام نامه نوشتن است، سر تند بودن آن بحث دارم. من اخلاقی دارم که وقتی به شما یک نامه می‌نویسم و در آن اشاره‌ای به ایشان می‌کنم، حتما رونوشتی به ایشان می‌زنم که ایشان از فرد دیگری راجع به چیزی که به شما گفتم نشنود.

اردکانیان همچنین در سخنرانی این مراسم گفت: ما در بخش برق در ارتباط با مدیریت مصرف نیازمند این هستیم که برای مصرف‌کنندگان سیاست‌ها و ساز و کارهای تشویقی داشته باشیم و به همین نسبت در بخش اجرا نیز دست اندرکاران نیازمند برخورداری از سازوکارهای تشویقی و انگیزشی هستند.

وی با بیان این‌که در صنعت برق، ایران علی‌رغم موضوع قیمت تکلیفی توانسته است نیازها را به هر شکل و با هر زحمت جوابگویی کرده باشد، اظهار کرد: انتظار من به عنوان مسوول وزارت نیرو این است که به ویژه در این دوره که برنامه وزارت نیرو بر اساس مدیریت توامان تولید و مصرف تعریف شده است، از همه ظرفیت‌ها برای برنامه مدیریت توامان عرضه و تقاضا استفاده شود.

بیشتر بخوانید: چالش اصلی خرید تضمینی برق نیروگاه های تجدیدپذیرحتی در موضوع قیمت تکلیفی هم سهم عمده در حل شدن یا نشدن موضوع بر عهده ماست

حتی در موضوع قیمت تکلیفی هم سهم عمده در حل شدن یا نشدن موضوع بر عهده ماستاردکانیان خطاب به فعالان صنعت برق گفت: حتی در موضوع قیمت تکلیفی هم سهم عمده در حل شدن یا نشدن موضوع بر عهده ماست؛ آنچه تابستان سال گذشته در صنعت برق و آب گذشت و به عنوان کارنامه مثبت و قابل اعتنا ثبت شد و مورد تقدیر مردم و مسوولان قرار گرفت، تنها یک نمونه و مثال از توانمندی و مسوولیت ما در ارتباط با حل و فصل چنین مسایلی است.

وی ادامه داد: با نادیده گرفتن عرصه مسایل اجتماعی و ارتباط با مصرف‌کننده و پرداختن به ساز و کارهای آن و استفاده نکردن از تجربیات سایر کشورها، فرصت را از دست می‌دهیم.

او  اظهار داشت: صنعت برق از زیربنایی‌ترین عرصه‌های فعالیت و توسعه در همه جا به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه است؛ این صنعت همیشه در ارتباط نزدیک با جامعه علمی بوده و از ظرفیت‌های علمی بهره‌مند شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: کنفرانس برق صرفا یک رویداد علمی یا اجرایی نیست و پیوند هر دو حوزه است؛ جایی که انتظار می‌رود یافته‌های علمی از یک سو و شناخت مسایل صنعت برق از سوی دیگر منجر به ارایه راه حل‌های کارآمد برای مشکلات موجود شود.

https://zistonline.com/vdchkwnq.23nwwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما