تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79828
کاهش سهمیه آب کشاورزی در سال های آینده

وزارت نیرو متولی توزیع عادلانه آب است

عیسی کلانتری: در مقامی نیستیم که به هر منطقه هرچقدر آب نیاز دارد تخصیص دهیم، بلکه وزارت نیرو که متولی توزیع آب در کشور است با توجه به محدودیت منابع و براساس قانون توزیع عادلانه آب، تکلیف استانها را مشخص می کند.
وزارت نیرو متولی توزیع عادلانه آب است
به گزارش زیست آنلاین، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت نیرو بزودی تکلیف استانها را در خصوص سهمیه آب روشن می کند، از همین رو نباید مردم را وارد منازعات و معرکه آب کنیم.

عیسی کلانتری روز یکشنبه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری افزود: همگان باید بپذیرند که منابع آب کشور بسیار محدود است و باید برای مقابله با این بحران، آب کمتری مصرف کنیم.

وی ادامه داد: در مقامی نیستیم که به هر منطقه هرچقدر آب نیاز دارد تخصیص دهیم، بلکه وزارت نیرو که متولی توزیع آب در کشور است با توجه به محدودیت منابع و براساس قانون توزیع عادلانه آب، تکلیف استانها را مشخص می کند.

کلانتری با بیان اینکه در شرایط کنونی همه استانهای کشور با مشکل کم آبی روبه رو هستند، تصریح کرد: لازم است با درک شرایط موجود از دامن زدن به اختلافات و منازعات این حوزه خودداری کرده و قانون را مرجع رسیدگی به این موضوع قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: کنترل و صرفه جویی مصرف آب کشاورزی برای حل بحران خشکسالیآب بخش کشاورزی می تواند کاهش پیدا کند 

آب بخش کشاورزی می تواند کاهش پیدا کند رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تاکید بر کم کردن سهمیه آب کشاورزی در سال های آینده خاطرنشان کرد: هم اینک ۸۵ درصد منابع آب کشور در اختیار بخش کشاورزی قرار داده شده که نمی توان چنین سهمی را در آینده برای این حوزه قائل شد.

کلانتری افزود: با بهره گیری از تکنولوژی، علوم پیشرفته و راهکارهای کارشناسی می توان مصرف آب بخش کشاورزی را کاهش داد تا بتوان حقابه زیست محیطی را لحاظ کرد.

وی، بسیاری از مشکلات زیست محیطی امروز کشور را ناشی از تصمیم گیری نادرست سالهای گذشته دانست و گفت: مشکل آلودگی هوا، خشکیدگی جنگلها و مشکلات زیست محیطی ناشی از کم آبی به مصرف بی رویه آب در سالهای گذشته و تصمیمات نادرست اقتصادی باز می گردد.

کلانتری تصریح کرد: خسارت های حاصل از تخریب محیط زیست در جنوب کشور بیشتر از تولیدات کشاورزی این بخش است.

معاون رئیس جمهوری، سرانه مصرف آب در کشور را یک هزار مترمکعب برای هر نفر اعلام کرد و گفت: طبق استانداردهای این جهانی این میزان مصرف یک بحران به شمار می رود.

کلانتری خاطرنشان کرد: با مدیریت صحیح، صبر، خویشتنداری و بهره گیری از علم می توان از بسیاری از این مشکلات گذر کرد.

وی با اشاره به خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: در چهل سالگی انقلاب اسلامی در بخش های بسیاری دستاوردهای خوبی کسب کرده ایم که قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست.

باید با اصلاح  مشکلات زمینه را برای توسعه پایدار در کشور فراهم کنیمکلانتری افزود: برخی کاستی هایی نیز وجود دارد و در عین حال هم نباید تقصیر را به گردن دیگران انداخت بلکه با اصلاح این مشکلات زمینه را برای توسعه پایدار در کشور فراهم کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یکروزه به چهارمحال و بختیاری با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد دیدار کرد، وی همچنین برای بررسی وضعیت مناطق حفاظت شده و تالاب ها از شهرستان بروجن دیدن می کند.

بیشتر بخوانید: بحران آب در جهان ایران دو دهه آینده در وضعیت هشدار کمبود آب قرار می گیرد

ایران دو دهه آینده در وضعیت هشدار کمبود آب قرار می گیردایران در حال حاضر بیست و چهارمین کشور در جهان است که با تنش آب روبه رو است و پیش بینی می شود که در وضعیت هشدار کمبود آب تا دو دهه آینده قرار گیرد. این در حالی است که ۹۰ درصد از مصرف آب ایران در بخش کشاورزی استفاده می شود که با توجه به ارزیابی های دولت، بیش از ۶۰ درصد آب، در آبیاری کشاورزی هدر می رود.
ایران دو دهه آینده در وضعیت هشدار کمبود آب قرار می گیرد/راه حل های پایدار وزارت جهاد کشاورزی ایران در ۵ تا ۱۰ سال آینده

ایران در سال ۲۰۱۵ دارای جمعیت تقریبا ۸۰ میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار بود. براساس داده های بانک جهانی پیش بینی می شود که برداشتن تحریم های تجاری مربوط به فعالیت های هسته ای، ایران را تبدیل به اقتصاد نوظهور در منطقه کند؛ ایران از لحاظ ذخایر نفت رتبه چهارم در جهان و از نظرذخایر گاز طبیعی در جایگاه دوم قرار دارد و در کنار این موارد دارای صنایع مختلف و گوناگونی نیز است.

به گزارش ایانا به نقل از وب سایت مرکز بین المللی بهبود ذرت و گندم CIMMYT ، از سال ۲۰۱۰ رشد بخش کشاورزی به تنهایی در حدود ۷ تا ۱۰ درصد تولید ناخالص بوده و بیش از ۱۶ درصد از نیروی کار این کشور را نیز در اختیار دارد. ایران دارای آب و هوای گوناگونی است که باعث شده تا به منطقه ای برای کشت محصولات متنوع تبدیل شود که این محصولات از اهمیت جهانی برخوردارند؛ از جمله این محصولات، گندم است که بیشترین نقش را بازی می کند و حدود ۷۰ درصد از تولید غلات را به خود اختصاص داده است.

ایران دو دهه آینده در وضعیت هشدار کمبود آب قرار می گیرد/راه حل های پایدار وزارت جهاد کشاورزی ایران در ۵ تا ۱۰ سال آینده

تقویت بخش کشاورزی ایران، می تواند کشور را به سمت خودکفایی در این بخش برساند، بخشی از این دستور کار، از زمان انقلاب اسلامی از سال ۱۹۷۹ انجام شد. در سال ۱۹۹۹، دولت استراتژی خودکفایی گندم را با افزایش تولید از طریق یارانه نهاده ها و تصویب روش های جدید و فن آوری ها مانند بذر اصلاح شده، مکانیزاسیون و آموزش کشاورزان را انجام داد.

البته سیاست های ناپایدار و ناسازگار با محیط زیست به رشد این بخش آسیب زده است. کشاورزی از تخریب زمین و تغییرات آب و هوا رنج می برد. از دلایل کاهش توسعه کشاورزی در سال های اخیر، می توان به تحریم و افزایش تورم از سال ۲۰۱۱ اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: توسعه تجدیدپذیرها جایگزین کشاورزی در مناطق کم آبکمبود آب شدید به دلیل سیاست های کشاورزی همراه با کاهش بارش و خشکسالی روی داده است

کمبود آب به دلیل سیاست های کشاورزی، کاهش بارش و خشکسالی  استکمبود آب شدید به دلیل سیاست های کشاورزی همراه با کاهش بارش و خشکسالی روی داده است. ایران در حال حاضر بیست و چهارمین کشور در جهان است که با تنش آب روبه رو است و پیش بینی می شود که در وضعیت هشدار کمبود آب تا دو دهه آینده قرار گیرد. این در حالی است که ۹۰ درصد از مصرف آب ایران در بخش کشاورزی استفاده می شود که با توجه به ارزیابی های دولت، بیش از ۶۰ درصد آب، در آبیاری کشاورزی هدر می رود.

در شمال غرب ایران، استان آذربایجان غربی یکی از مراکز مهم کشاورزی ایران قرار دارد. معروف ترین دریاچه ایران، دریاچه ارومیه در این استان است. اما تغییرات آب و هوایی در نتیجه خشکسالی، افزایش انحراف آب برای زراعت آبی و سوء مدیریت باعث شده (بیش از ۷۵ درصد از زمین ها به کشت گندم آبی در استان اختصاص دارد) از دهه ۱۹۷۰، نزدیک به ۹۰ درصد از میزان آب آن کاسته شود. چراکه آبیاری کشاورزی اطراف دریاچه با آب های زیرزمینی و آبهای سطحی تامین می شود، که با افزایش کشت و میزان بیشتر آب، وضعیت این دریاچه در حالت بحرانی قرار گرفته است.

https://zistonline.com/vdcdjj05.yt0nx6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما