تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79612
سه سال پس از رسواییِ «دیزل گیت» شرکتِ فولکس واگن، دستگاه قضایی آلمان آماده برگزاری یکی از بزرگترین دادرسی‌های سال‌های اخیر می‌شود.
دادگاه رسیدگی به ۳۷۲ هزار شکایت از فولکس واگن آغاز می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، دادستانی فدرال آلمان اعلام کرد تا یک ماه دیگر رسیدگی به شکایت بیش از ۳۷۰ هزار مشتری خودروهای فولکس واگن آغاز خواهد شد.

اتحادیه مصرف کنندگان آلمانی در ماه نوامبر شکایت مشتری ها فولکس واگن را در دادگاهی در شهر برونزویک که در نزدیکی مقر اصلی فولکس واگن قراردارد طرح کرد.

شرکت فولکس واگن پس از فشارهای بسیار در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد سامانه یازده میلیون خودروی سوخت دیزل این شرکت را دستکاری کرده است. نزدیک به ۲.۴ میلیون نفر از مشترهای این خودروها را شهروندان آلمانی تشکیل می دادند که امروز ۳۷۲ هزار نفر از آنها در اولین دور از رسیدگی قضایی علیه فولکس واگن شرکت می کنند.

به گفته دادستان این ۳۷۲ هزار نفر تنها اولین گروه از شاکیان آلمانی پرونده دیزل گیت هستند. شرکت فولکس واگن پس از افشاگرهای متعدد پذیرفت نرم افزاری را روی خودروهای دیزل سال ۲۰۱۵ این شرکت نصب کرده است که درصد آلودگی تولیدی این خودروها را کمتر از رقم واقعی آن نشان می داد.

پرونده دیزل گیت

پرونده دیزل گیت تا امروز نزدیک به ۲۸ میلیارد یورو به فولکس واگن، بزرگترین شرکت تولید خودرو اروپایی ضرر وارد کرده است. غالب این ۲۸ میلیارد البته به مالکان خودروهای فولکس واگن در ایالات متحده پرداخت شده است، چرا که طبق حکم دادگاه آمریکایی نه تنها فولکس واگن باید پول تمام خودروها را به مالکان برمی‌گرداند بلکه باید ده هزار یورو نیز به عنوان غرامت پرداخت می‌کرد. فولکس واگن در ایالات متحده ناگزیر خودروهای مدل جدیدتر را در ازای مدل دستکاری شده به مشتری‌ها تحویل داد.

بیشتر بخوانید: سرانجام اروپایی ها در مورد کاهش CO۲ در خودروها موافقت کردند پارلمان اروپا: با اجرای قانون می شد جلوی «دیزل گیت» را گرفتگزارش نهایی کمیته تحقیق درباره پرونده رسوایی شرکت آلمان فولکس واگن، ماه فوریه ۲۰۱۷ در پارلمان اروپا تصویب شد. شرکت فولکس واگن با تقلب، میزان واقعی آلایندگی شماری از خودروهای خود را پنهان می کرده است. این رسوایی «دیزل گیت» نام گرفت.

قربانیان اصلی این رسوایی نه فولکس واگن، نه مالکان آن و نه صاحبان خودروها هستند. مردمی که در خیابان تردد می کردند قربانیان اصلی هستند.

گربین یان گربیندی، نماینده هلندی پارلمان اروپا در این زمینه گفت: «نتیجه ناراحت کننده ای که گرفتیم این است که اگر اتحادیه اروپا و کشورهای عضو، قوانین را اجرا می کردند می شد جلوی “دیزل گیت” را گرفت. قربانیان اصلی این رسوایی نه فولکس واگن، نه مالکان آن و نه صاحبان خودروها هستند. مردمی که در خیابان تردد می کردند قربانیان اصلی هستند. این خودروهایی که در خیابانها بودند ۲۰ تا ۴۰ بار بیش از حد مجاز آلودگی تولید می کردند.»

حدود یک سال پیش در پارلمان اروپا، کمیته ای برای بررسی ابعاد مختلف این رسوایی تشکیل شد. این کمیته در گزارش نهایی خود از کمیسیون اروپا و کشورهای اروپایی خواسته قوانین سختگیرانه ای در زمینه کنترل خودروها وضع کنند.

بیشتر بخوانید: پژو سیتروئن در دام دیزل گیت https://zistonline.com/vdcewp8f.jh8ozi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما