تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 79531
یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد افزایش ذوب یخ‌های یخچال‌ها و صفحات یخی، استخراج زیاد آب‌های زیرزمینی، و سدسازی‌های بیش از حد در طی قرن اخیر باعث تشدید بالا آمدن سطح آب‌ دریاها می‌شود.
میدان جاذبه زمین هم از اثر ذوب یخ‌های قطبی در امان نیست
به گزارش زیست آنلاین، چرا بالا آمدن سطح آب دریا در برخی نقاط «است کاست» ایالات متحده سریع‌تر از دیگر نقاط دنیا اتفاق می‌افتد؟ سطح آب دریاها به دلیل گرم شدن اقیانوس‌ها و ذوب شدن برف‌های مناطق یخ زده، در حال افزایش است اما این بالا آمدن آب اقیانوس‌ها در همه‌ جای دنیا با سرعت مشابه رخ نمی‌دهد. بلکه بالا آمدن آب دریا و سطح آب اقیانوس ها در برخی نقاط «است کاست» ایالات متحده در مقایسه با دیگر نقاط سریع‌تر رخ می‌دهد. مطالعه جدیدی، جواب این پرسش را می‌دهد.

در طول قرن بیستم، سطح آب دریاها در کیپ هاتتراس کارولینای سمالی و در خلیج چسابیک در ویریجین حدود یک و نیم فوت بالا آمد. اما نیویورک سیتی و میامی در همان بازه زمانی رقمی برابر با یک فوت را تجربه کردند در حالی که در سواحل مین ایالات متحده، سطح آب دریا نیم فوت بالا آمده بود.

کریس پیکوچ، یکی از دانشمندان تحقیقی که در ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۸ در مجله نیچر، منتشر شد در پاسخ به این سوال که چرا سطح آب دریا در مناطقی از دنیا سریع تر از دیگر مناطق بالا می‌آید، اینطور دلیل می‌آورد که رخ‌دادی به نام «بازگشت پسا یخبندان» رخ می‌دهد.

در اصل مناطق خشکی دنیا در نیمکره شمالی مثل کانادا و بخشی از شمال شرق آمریکا، که زمانی در طول عصر یخبندان گذشته، پوشیده از صفحات یخی دوران ماموت‌ها بوده است، مانند توری که در حرکات آکروباتیک از آن اسفاده می‌شود، و با تخته سنگ‌هایی پوشیده شده است، در اثر وزن این تخته سنگ‌ها به زیر کشیده است.

همزمان، زمین اطراف صفحات یخی، مثلا در طول سواحل مید آتلانتیک ایالات متحده، بالا آمدند.

همانطور که در آخرین دوران یخبندان در ۲۶۵۰۰ سال پیش، صفحات یخ از قله خود شروع به ذوب شدن کردند، این مناطق پایین کشده شده در اثر وزن خود، به تدریج به حالت قبل برگشتند، در حالی که مناطق اطراف شروع به فرورفتن کردند، نوعی اثر «الا کلنگ» به وجود آمد.

هر چند این صفحات یخی در طی ۷ هزار سال قبل از بین رفتند اما این اثر الا کلنگی در طی دوران پسا یخبندان تا بهامروز ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: افزایش خطر آفرین سطح دریا برای اکوسیستم‌های ساحلی جهانافزایش خطر آفرین سطح دریا برای اکوسیستم‌های ساحلی جهان

چرا سطح آب دریاها در برخی نقاط سریع‌تر بالا آمدندبرای این که بفهمیم چرا سطح آب دریاها در برخی نقاط مثل نورفولک ناوال استیشن در ویریجین و اوتور بانک در کارولینای شمالی، در طی قرن گذشته سریع‌تر بالا آمدند، دانشمندان این تحقیق یک سری اندازه‌گیری از سطح آب دریاها را جمع‌آوری کردند، و در کنار آن از داده‌های GPS ماهواره‌ای استفاده کردند که نشان می‌دهد در این بازه زمانی چه مقدار از زمین بالا و پایین رفته است.

آنها از ته نشست‌ها فسیلی در مناطق باطلاقی هم بهره بردند که اطلاعاتی را در خصوص سطح آب دریا در مناطق ساحلی گذشته به دست می‌دهند.

آنها تمامی این داده‌ها را با مدل‌های ژئوفیزیکی ترکیب کردند. این نوع ترکیب داده‌ها تاکنون انجام نشده بود. و به این ترتیب تونستند نگاه جامع‌تری نسبت به تغییرات سطح آب دریاها از سال‌ها ۱۹۰۰ داشته باشند.

به این ترتیب تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که بازگشت پسا یخبندان، عامل بسیاری از تغییرات در بالا آمدن سطح آب دریاها در مناطق ساحلی «است کاست» ایالات متحده است.

اما مهمتر از آن، به گفته پیکوچ، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که «روندهای سطح آب دریا از مین تا فلوریدا به طور ثابتی در حال افزایش هستند».

وی توضیح می‌دهد که «دلیل این امر را باید در افزایش ذوب یخ‌های یخچال‌ها و صفحات یخی، استخراج زیاد آب‌های زیرزمینی، و سدسازی‌های بیش از حد در طی قرن اخیر جست. این اثرات، باعث حرکت حجم یخ و آب در سطح کره زمین شده و می‌تواند بر پوسته زمین، میدان جاذبه و سطح آب دریاها هم تاثیر گذار باشد».

وی ادامه می‌دهد که بازگشت پسا یخبندان به عنوان مهمترین فرآینده تاثیر کذار برای تفاوت بالا آمدن سطح آب دریا در «است کاست» ایالات متحده شناخته شده است. و از آنجایی که این فرآیند در طول هزاره رخ می‌دهد، ما با اطمینان این پیش‌بینی‌های خود را برای آینده نیز تعمیم می‌دهیم. اما با قاطعیت نمی‌توان گفت که در آینده این اتفاق چگونه رخ خواهد داد. و از این رو پیش بینی میزان بالا آمدن سطح آب دریا در آینده برای مناطق ساحلی مشکل خواهد بود.

https://zistonline.com/vdcezn8f.jh8oxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما