تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79468
‌مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان از مشاهده لاشه یک دلفین در سواحل چابهار خبر داده که با توجه به وضعیت ظاهری لاشه دلفین مذکور، چندین روز از مرگ این پستاندار دریایی گذشته است‌.
مرگ یک  دلفین بینی بطری در سواحل چابهار
‌به گزارش زیست آنلاین، ‌وحید پورمردان افزود: طی گشت و کنترل ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار از نوار سواحل شرقی این شهرستان، محیط بانان چابهاری لاشه یک دلفین بزرگ جثه را در سواحل ماسه ای اطراف موج شکن رودیک واقع در مجاورت روستای بریس مشاهده کردند .

پورمردان افزود: طی بررسی های انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست شهرستان چابهار لاشه مذکور مربوطه به دلفین بینی بطری معمولی با نام علمی Tursiops truncatus  بوده که طول بدن آن ۲۸۰ سانتی متر و وزن تقریبی آن بالغ بر ۴۰۰ کیلوگرم می باشد و آثار جراحت روی ناحیه شکم و مجاور چشم این پستاندار دریایی مشاهده شد که به نظر می رسد احتمالاً علت مرگ آن ناشی از برخورد با جسم سخت و ضربه خوردن موجود در دریا بوده است‌.

مرگ دولفین در ساحل چابهار

دولفین در سواحل چابهارمدیر‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر‌نشان کرد: دلفین های بینی بطری از رده پستانداران دریایی و راسته آب بازان دندان دار هستند این موجودات خونگرم بوده و همانند پستانداران خشکی با شش تنفس می کنند این موجودات دریایی بچه زا هستند و به نوزادان خود شیر می دهند. دلفین ها و سایر پستانداران دریایی از آبزیان در معرض انقراض و از مهم ترین گروه های نکتون اقیانوسی به شمار می روند و در زنجیره غذایی دریاها و اقیانوس ها از نقش بسیار ارزشمند اکولوژیک برخوردار هستند، از طرفی شکار و فعالیت های صیادی و گردشگری غیر مسئولانه، گرفتار شدن در ادوات صیادی غیر استاندارد، تغییرات اکوسیستمی ناشی از ورود آلاینده ها به دریا ادامه حیات پستانداران دریایی را به مخاطره انداخته است‌.

وی در ادامه بیان کرد: بررسی وضعیت پستانداران دریایی در آبهای دریای عمان نیاز به تخصیص اعتبار از سوی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست جهت انجام مطالعات و بکارگیری تجهیزات مناسب حهت پایش و افزایش نیروی انسانی دارد. ضمناً انجام عملیات پایش و سرشماری این آبزیان ارزشمند با مشارکت جوامع محلی، احداث و راه اندازی مرکز مداوا و نجات پستانداران دریایی، احداث و راه اندازی سرمحیط بانی ساحلی بریس و استمرار اجراء برنامه های آموزشی شبکه ملی امداد و نجات پستانداران دریایی یکی از اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست در تالاب بین المللی خلیج گواتر و سواحل مکران است‌.

پورمردان گفت: تالاب بین المللی خور باهو و خلیح گواتر یکی از مهم ترین زیستگاه پستانداران دریایی سواحل مکران در قسمت شمالی دریای عمان است، یکی از شاخص های زیستگاهی و مهم این تالاب، قرار گرفتن در مجاورت جنگل های حرا و مسیر آب‌های آزاد و همچنین داشتن عمق و شرایط جریانی مناسب جهت زیست، تغذیه و زادآوری پستانداران دریایی بوده و به عنوان ذخیره گاه بیوسفر منطقه نیز قلمداد می شود.

پرش دولفین ها در آب

وی افزود: مهم‌تر اینکه علاوه بر دلفین ها این منطقه به دلیل داشتن شرایط محیطی و زیستی مناسب، از محل های زیست گاوهای دریایی‌(‌پستاندار نادر‌) نیز است. در این تالاب در همه فصول سال دسته های بزرگی از انواع دلفین‌های کوچک و بزرگ در حال حرکت مشاهده می شوند‌.

بیشتر بخوانید: ٦ چالش مهم محیط‌زیستی که تمام دنیا را تهدید می کند آشنایی با دولفین بینی بطری هندیدلفین پوزه ‌بطری معمولی شناخته شده ‌ترین عضو خانواده دلفین‌ سانان و از گونه دلفین‌هایی است که به وفور در آکواریوم‌های دنیا جهت عملیات نمایشی به کار گرفته می‌شود. دلفین پوزه‌ بطری معمولی بزرگ جثه‌ترین گونهٔ گروه دلفین‌های با پوزه منقار شکل است. آن‌ها در آب‌های معتدل و گرمسیری زمین زندگی می‌کنند و تنها در قطب‌ها دیده نمی‌شوند.

دولفین پوزه بطری در خلیج فارس

همه دلفین‌های پوزه‌بطری پیشتر با نام علمی (T. truncatus) خوانده می‌شدند که به تازگی به دو گونه با نام‌های (T. truncatus) و (T. aduncus) تقسیم شده‌اند. با آنکه هر دو گونه در گذشته دلفین پوزه‌بطری نامیده می‌شدند،پژوهشگران بسیاری برای این گونه نام دلفین پوزه‌بطری معمولی را به کار می‌برند تا با دلفین پوزه‌بطری گرمسیری اشتباه نشود. به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی فراوان در میان اعضای این گونه، تعدادی از دانشمندان بر این باورند که در میان خود دلفین‌های پوزه‌بطری معمولی نیز چندین زیرگونه وجود دارند.

مشخصات: جثه متوسط، پوزه متوسط و گرد، آرواره‌ی پایین كمی از آرواره بالا جلوتر، باله‌ی پشتی بزرگ و داسی‌شكل، رنگ پشت خاكستری، زیر شكم و پهلوها روشن‌تر، در ناحیه‌ی شكم تا گردن و دو طرف صورت و باله‌های سینه‌ای خال‌هایی وجود دارد كه مشخصه‌ی این دلفین است.

اندازه‌ها: طول بدن حدود ۵/۲ متر، باله‌های سینه‌ای ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر، بلندی باله‌ی پشتی ۲۳ سانتی‌متر، پهنای باله‌ی دمی ۶۰ سانتی‌متر، تعداد دندان در هر نیمه آرواره ۲۳ تا ۲۹ عدد، وزن متوسط ۱۸۰ تا ۲۳۰ كیلوگرم.

پراكندگی: در ایران، خلیج فارس و دریای عمان. اغلب در آب‌هایی با عمق حدود ۳۰ متر و با فاصله‌ی حدود یك كیلومتری از جزایر و سواحل زندگی می‌كنند، نسبت به سایر دلفین‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. اكثر دلفین‌هایی كه در اطراف سواحل و جزایر ایران به‌خصوص جزایر قشم، هنگام و فارور مشاهده می‌شوند، از این‌گونه هستند.

بیشتر بخوانید: فک خزری در لیست گونه‌های در حال انقراض قرار گرفت پراكنش جهانی: اقیانوس هند و جنوب اقیانوس آرام.

عادات: به‌صورت اجتماعی در گروه‌های كوچك یا بزرگ زندگی می‌كند و نسبت به سایر دلفین‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. معمولاً در آب‌های كم‌عمق ساحلی زندگی می‌كند. در صبح و عصر بیشترین فعالیت را دارد. برخی از آنها مهاجر هستند. جابه‌جایی آنها به دما و پراكنش غذا بستگی دارد ولی برخی از جمعیت‌ها ممكن است تمام طول سال را در مناطقی كه غذا فراوان است، بمانند. بسیار بازیگوش و تربیت‌پذیرند. مغز آنها بزرگتر از مغز انسان است. آنها می‌توانند برخی از حركات پیچیده را از سایر دلفین‌های دیگر بیاموزند. در مقایسه با سایر جانوران وحشی به آسانی برای كارهای آكروباتیك و یا بازی با توپ تعلیم می‌بیند. در بین دلفین‌هایی كه در حالت اسارت نگهداری می‌شوند، سلسله‌مراتب وجود دارد. در داخل دلفیناریوم معمولاً دلفین بزرگِ بالغ، غالب بر همه است و ماده بزرگ‌تر نیز مرتبه بالایی نسبت به سایر ماده‌های كوچك‌تر دارد. دلفین غالب برتری خود را با گاز گرفتن، كوبیدن خود به طرف مقابل و سیلی زدن با دم به اثبات می‌رساند. دلفین بینی‌بطری هندی قادر است حدود شش متر از سطح آب به بالا بپرد. به موج‌سواری علاقه دارد. گاهی اوقات ماهی‌ها را به‌جاهای كم‌عمق كشانده و آنها را به بیرون پرت می‌كند و سپس برای گرفتن آنها تمام بدن به استثنای دم خود را به ساحل می‌كشاند. گاهی اوقات نیز ماهیان صیدشده را با دم به هوا پرتاب نموده و دوباره آنها را می‌گیرد. دارای چند نوع صدا است. برخی عقیده دارند كه این دلفین می‌تواند با انسان‌ها ارتباط برقرار كند. دلفین بینی‌بطری هندی یكی از جاذبه‌های جزایر قشم و هنگام محسوب می‌شود. همه‌ساله تعداد زیادی از علاقمندان طبیعت‌گردی برای مشاده‌ی این دلفین‌ها و حركات جالب و دوستانه‌ی آنها عازم جزایر مذكور می‌شوند.

غذا: اغلب شامل ماهی‌های كوچك به‌ویژه گونه‌های كف‌زی نواحی ساحلی و همچنین سرپارویان است. افراد یك گروه ممكن است با همكاری یكدیگر ماهی‌ها را به‌طرف ساحل رانده و آنها را صید كنند.

تولیدمثل: در بهار و تابستان جفت‌گیری می‌كند. مدت بارداری حدود ۱۳ ماه است. معمولاً یك بچه به‌طول بیش از یك متر و به وزن حدود ۲۰ كیلوگرم می‌زاید كه بین ۱۸ تا ۲۴ ماه شیر می‌خورد. این دلفین احتمالاً هر سه سال یك مرتبه می‌زاید. طول عمر متجاوز از ۴۰ سال است.

منبع: irandeserts.com

 

https://zistonline.com/vdcdjo05.yt0n96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما