تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 79402
فناوری سبز فقط محدود به تولیدکنندگان محصول نیست و شرکت‌های دیگر نیز باید به این مساله اهمیت ویژه‌ای بدهند. مدیریت چرخه فناوری‌های سبز نیز روشی که نسبت به بقیه بیشتر مقرون به صرفه است و سازگاری زیادی با محیط زیست دارد.
ویژگی‌های اصلی فناوری‌های سبز‏
به گزارش زیست آنلاین، فناوری‌های سبز سه ویژگی اصلی دارند: ۱ـ آنها باید از انرژی موجود به بهترین شکل استفاده کنند که متأسفانه در حال حاضر بیشتر تولید‌کنندگان بر هزینه‌های مربوط به خرید اولیه و تجهیزات تمرکز دارند و هدف نهایی آنها کاهش قیمت نهایی محصول است. ۲ـ فناوری‌های سبز تجهیزات مناسب و مخصوص به انجام فعالیت‌ها را فراهم می‌‌کنند. امروزه در بیشتر شرکت‌‌هایی که در زمینه «آی‌تی» فعالیت می‌‌کنند، از سرورهای بزرگ برای راه ‌اندازی یک یا چند برنامه کاربردی استفاده می‌‌شود. به دلیل آن که یا استاندارد شرکت چنین موضوعی را ایجاب می‌‌کند یا این که در زمان خرید فقط چنین سروری وجود داشته است. هر چقدر یک دستگاه الکترونیکی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر باشد، واحد مصرفی آن انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت. ۳ـ در فناوری‌های سبز هزینه‌‌های مربوط به دورریزی تجهیزات بلا استفاده وجود دارد. دور ریختن محصولات ساخته ‌شده موضوعی است که در فرآیند خرید دستگاه‌های الکترونیکی به ندرت به آن توجه می‌‌شود.‏

چند مورد از بهترین های فناوری سبز در خانهبر کسی پوشیده نیست که انرژی مصرفی شما در زندگی رو به افزایش است. هر یک روز از زندگی شما با هدر رفتن انرژی همراه است؛ انرژی که برای سیستم گرمایشی، سرمایشی، الکتریکی، آب و موارد دیگر صرف می‌کنید.
از طرفی دیگر با افزایش دوستان، افراد خانواده و برنامه‌های مختلف شما، مصرف انرژی نیز یک فاکتور در حال افزایش محسوب می‌شود. خوشبختانه، راه های زیادی وجود دارد که به کاهش انرژی مصرفی روزانه شما کمک می‌کنند و یک سبک  زندگی سازگار با محیط‌زیست خلق می‌کنند. در این مطلب به ۱۰ مورد از بهترین انواع فناوری سبز اشاره می‌کنیم.

گالری عکس ۱ ۱۰ مورد از بهترین های فناوری سبز در خانه  عکس تکنولوژی معماری عکس خانه هوشمند عکس طراحی سبز عکس معماری پایدار عکس معماری سبز عکس معماری مدرن

 گرم کردن آب با فناوری سبزوقتی صحبت از آب می‌شود؛ سهم زیادی از انرژی صرف گرم کردن آن می گردد. از یک سیستم گرمایشی خورشیدی استفاده کنید و اجازه دهید که خورشید قسمتی از این کار را انجام دهد.
اگر قصد انجام این کار را ندارید؛ از یک آبگرمکن با مخزن کوچک استفاده کنید تا مقدار کمی آب و به اندازه نیاز شما را گرم کند.

کفپوش سبزاگرچه این موضوع از ابتدا به ذهن ما نمی‌رسد؛ وقتی که به دنبال استفاده از فناوری سبز هستید؛ از کف‌پوش بامبویی غفلت نکنید. از دیدگاه سرعت رشد بامبو، یک منبع فوق‌العاده تجدیدپذیر محسوب می‌شود. این کف‌پوش بادوام، در برابر رطوبت نیز مقاوم است.
با استفاده از کامپوزیت فیبری به جای کف‌پوش چوبی، از قطع شدن یک درخت جلوگیری کنید. این کامپوزیت‌ها از پلاستیک‌های بازیافتی تولید می‌شود و ظاهری طبیعی دارند. این کف‌پوش‌ها برای فضاهای بیرونی نیز مناسب هستند.
اگر می‌خواهید؛ بیشتر سبز باشید؛ دور تمام مواد چوبی خط بکشید و از کفپوش های بتنی براق استفاده کنید و یک زیبایی مدرن را به خانه خود ببخشید.

بام سبزپنلهای خورشیدی، بزرگ‌ترین حسن خانه‌های سبز به شمار می‌آیند. هزینه نصب این پنل ها از طریق کاهش مبلغ پرداختی فیش برق‌های شما جبران می‌شود و بعد از مدتی به شدت مصرف انرژی کاهش می‌یابد.
اگر خواهان خلق نمایی زیباتر هستید؛ روی بام یک باغ طراحی کنید. این باغ یک مزرعه کوچک اما واقعی خواهد بود که در کنار پرورش یک فضای سبز، به حفظ گیاهان نیز کمک می‌کند.

 انرژی به ذخیره کننده آن تبدیل می‌شود

دکوراسیون بادوام و فناوری سبزفاکتورهای سبز و سازگار با محیط‌زیست را در طرح خانه و دکوراسیون اجرا کنید.
برای مثال، نصب یک سیستم جمع کننده آب باران به بازیافت آب باران کمک می‌کند؛ از این آب برای آبیاری استفاده کنید. این سیستم مقدار زیادی از آب را بازیابی می‌کند.  سیستم جمع‌آوری آب باران را می‌توانید از پلاستیک‌های بازیافتی تولید کنید.
یا اینکه می‌توانید در دکور خانه خود از عناصر سبزی چون شاخه‌های کوچک، میوه کاج یا میوه بلوط استفاده کنید. چه چیزی بهتر از اینکه چشم اندازهای بیرونی را به داخل خانه بیاورید و یک دکور آزاد طراحی کنید؟

 الکترونیک هوشمند در فناوری سبزاین قطعات الکترونی هوشمند مانند یک روبات عمل می‌کنند و وقتی که شما اتاق را ترک می‌کنید؛ لامپ را خاموش می‌کنند. اگر فراموش می‌کنید که وسایل برقی را هنگامی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید؛ از برق بکشید، از یک نوار انرژی برق هوشمند استفاده نمایید.
این وسایل دستی بعد از مدتی که دستگاه‌های برقی بدون استفاده بمانند را خاموش می‌کنند و هزینه برق شما را به شدت کاهش می‌دهند.

گالری عکس ۷ ۱۰ مورد از بهترین های فناوری سبز در خانه  عکس تکنولوژی معماری عکس خانه هوشمند عکس طراحی سبز عکس معماری پایدار عکس معماری سبز عکس معماری مدرن

آبیاری سبزاگر شما باغ گل دارید یا در حال کاشت درخت و گل حول خانه خود هستید؛ یک مخزن یا بشکه برای آب باران تهیه کنید. این امر به کاهش هزینه آب مصرفی و ذخیره آب برای اهداف مهم‌تری چون دوش گرفتن یا شستن ظروف، کمک می‌کند.
از آبی که در مخزن جمع می‌شود برای آبیاری استفاده کنید. اگر می‌خواهید این مخزن سریع‌تر پر شود؛ آن را زیر ناودان قرار دهید. شما می‌توانید برای این مخزن یک شیر نصب کنید تا آب راحت‌تر خارج شود.

سیستم گرمایشی سبزجدای از پنلهای خورشیدی، راه‌های دیگری نیز برای ذخیره پول و محیط‌زیست وجود دارد؛ وقتی که پای گرم کردن در میان باشد. این راه، شامل یک پمپ زمین‌گرمایی است.
هزینه اولیه این پمپ نسبت به سیستم‌های گرمایشی قدیمی بیشتر است. اما هزینه‌های بعدی شما را به مرور کاهش می‌دهد و فضای سبز زمین را حفظ می‌کند. علاوه بر این، این سیستم گرمایشی در مقایسه با نمونه‌های قدیمی کامل‌تر است.

 مدیریت سبزاگر شما، یک یا چند مورد از موارد گفته شده را رعایت می‌کنید اما همچنان نگران هستید که مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کنید؛ از تکنولوژی مدیریت سبز استفاده کنید. این فناوری یک مانیتور برای شما فراهم می‌کند تا بدانید در کدام قسمت خانه، بیشترین مقدار انرژی مصرف می شود.
این دستگاه تمام اطلاعات را جمع‌آوری کرده و روی کامپیوتر شما می‌فرستد تا بدانید چه چیزی را باید تغییر دهید. این یک تکنولوژی هوشمند است!
در حالی که بعضی از این روش‌ها ساده است؛ برخی دیگر نیاز به نصب یک سری تجهیزات دارند. به خاطر هزینه نصب این سیستم‌ها عقب نکشید. این سیستم ها با ایجاد تغییرات سبز در خانه شما، هزینه‌های بعدی را کاهش می‌دهند.
در اینجا،  نگاهی به ۱۰ مورد از معروف ترین های فناوری سبز انداختیم که در بازار در دسترس هستند. مواردی را که برای شما امکان پذیر است یا همه آن‌ها را اجرا کنید و ببینید که چگونه خانه شما بی‌وقفه از یک هدر دهنده انرژی به ذخیره کننده آن تبدیل می‌شود.

 بهترین های فناوری سبز در خانه

انواع مختلف اتلاف انرژی در فناوری اطلاعاتمدیریت چرخه فناوری‌های سبز ـ روشی که نسبت به بقیه بیشتر مقرون به صرفه است و سازگاری زیادی با محیط زیست دارد. «مدیریت چرخه» فناوری‌ها با در نظر گرفتن هزینه تمام ‌شده محصول است. مدیریت چرخه به معنای در نظر گرفتن مسائل مربوط به از بین بردن محصول در طبیعت، استفاده بهینه از انرژی و اثرات زیست ‌محیطی تولیدات است. ‏

توجه به فرآیند خرید: همان‌ طور که در ابتدای نوشته نیز به آن اشاره شد، اکثر شرکت‌‌های سنتی مبنای فرآیند خرید را هزینه اولیه در نظر گرفته و کمتر به موضوعاتی چون مصرف انرژی و بازیافت توجه نشان می‌‌دهند. خوشبختانه پس از آن که هزینه‌های مربوط به انرژی بالا رفته، علاوه بر توجه به آن شرکت‌ها کم ‌کم به بازیافت بهینه‌تر محصولات نیز روی آوردند. یک شرکت معتقد به فناوری‌های سبز در فرآیند خرید باید به نکاتی توجه کند: ۱ـ مصرف انرژی: هر قدر در فرآیند خرید به این مساله توجه بیشتری نشان داده شود هزینه‌‌های نهایی کاهش می‌‌یابند. ۲ـ توجه به محصولاتی که برای بازیافت طراحی شده‌اند

(DfR:Design for Recycling): شرکت‌‌ها بهتر است به دنبال خرید دستگاه‌‌هایی باشند که به راحتی از رده خارج شده و در آینده نزدیک استفاده مجدد از آنها از سر گرفته می‌شود.‏‏

افزایش طول عمر مفید: افزایش طول عمر مفید دارایی‌های فناوری اطلاعات مزایای مالی سازمان بسیاری دارد که از آن جمله می‌‌توان به بهبود بازگشت سرمایه‎ (ROI: Return ON Investment) ‎و کاهش هزینه‌های مالکیت‎(TCO:Total Cost Of Ownership)‎ اشاره کرد. با در نظر گرفتن این موضوع شرکت‌ها برای خرید تجهیزات جدید که مسلماً منجر به از دست رفتن سرمایه خواهد شد مبرا خواهند شد، اما واقعیت این است که در بسیاری از مجموعه‌‌ها کاربران فناوری اطلاعات برای انجام مؤثر فعالیت‌های خود، خرید آخرین و بهترین تجهیزات را درخواست می‌‌کنند. در چنین مواردی ارتقای

سخت ‌افزاری سیستم‌ها (مثلاً افزایش حافظه اصلی) می‌‌تواند موضوع را تا حد زیادی حل کند. بسیاری از سازمان‌ها با مجازی ‌سازی سرورها و رایانه‌ها به این امر پرداخته و طبیعتاً در مقابل مصرف انرژی را کاهش و طول عمر مفید دستگاه‌ها را افزایش می‌‌دهند.‏

استفاده مجدد: یکی دیگر از روش‌‌های حفظ دارایی‌های فناوری اطلاعات استفاده مجدد تجهیزاتی است که دیگر برای مالک یا کاربر اصلی کارایی ندارند. یکی از راهکارها این است که تجهیزاتی را که در حال حاضر برای بخشی از سازمان منسوخ شده‌اند به بخش‌‌های دیگر سازمان منتقل کرد. در صورتی که تجهیزات منسوخ‌ شده در بخش‌های دیگر سازمان نمی‌‌توانند مورد استفاده واقع شوند، بهتر است آنها را به موسسات خیریه یا مدارس موجود در کشور واگذار کرد. اگر چه راهکار دوم گزینه خوبی به نظر می‌‌رسد، اگر دریافت‌ کننده محصولات منسوخ ‌شده پس از استفاده آنها به موضوع زباله‌‌های الکترونیکی توجه نشان نداده و در این زمینه مسئولیت‌‌پذیر نباشد، مزایای زیست‌ محیطی فرآیند، از بین خواهد رفت.‏‏

بازیافت: آخرین راهکار برای یک محصول بلااستفاده انتقال آن به یک شرکت بازیافتی است. هدف از انجام این کار این است که اجزای مناسب تجهیزات، دوباره با دیگر نمونه‌‌های مشابه ترکیب شده و بخش‌های غیرقابل استفاده مجدد، برای تولید مواد خام اولیه دیگر محصولات مورد استفاده قرار بگیرند.

در فرآیند بازیافت موضوع محیط زیست و سلامت انسان اهمیت بسیاری دارد. راهکار اول برای یک شرکت بازیافت این است که محصولاتی را که دریافت می‌کند به سازمان‌‌هایی بدهد که هنوز هم برای آنها کارایی دارند. اگر این راهکار انتخاب شود، یک شرکت بازیافت باید پیش از ارائه دستگاه‌ها به سازمان جدید توسط ابزارها و منابع انسانی متخصص، اطلاعات موجود در حافظه‌‌ها و‌هارددیسک‌‌های سازمان پیشین را به طور کامل حذف کند تا این امر مشکلات بعدی مربوط به حریم شرکت‌ها را ایجاد نکند.

شرکت مایکروسافت در حال حاضر یک برنامه با عنوان‏‎ MAR (Microsoft&#۳۹;s Authorized Refurbisher)‎‏ طراحی و تولید کرده است که امکان نصب سیستم ‌عامل ویندوز را با هزینه کمتر روی رایانه‌های مرمت ‌شده می‌دهد. فرآیند بازیافت محصولات فناوری اطلاعات شامل مراحل زیر است‏‎:‎

جداسازی اجزای سخت‌افزاری‎ (Disassembly) ‎ـ تجهیزات سخت‌افزاری باید به نحوی از یکدیگر جدا شوند تا تأثیرات مواد سمی آنها به حداقل برسد. این موضوع مخصوصاً هنگام جداسازی مانیتور‌های‏‎CRT ‎اهمیت بیشتری پیدا می‌‌کند. اجزای دست‌ نخورده دستگاه‌ها می‌‌توانند دوباره به فروش رفته یا در دستگاه‌‌های دیگر مشابه استفاده شوند. مرحله جداسازی قطعات کار بسیار طاقت ‌فرسایی است. به عنوان مثال برای جداسازی یک مانیتور‏‎ CRT ‎باید مراحل زیر را دنبال کرد‎:

ـ ‎پوشش لاستیکی مانیتور باید به طور دستی حذف شود.

ـ لوله لامپ تصویر‏‎ CRT ‎برداشته شود.‏

ـ فلزات داخلی برداشته و از یکدیگر جدا شوند.‏

ـ قیف اصلی مانیتور از پنل جدا شود.‏

ـ پنل سرب ‌دار از پنل معمولی جدا شود.‏

ـ مواد درخشان از مانیتور حذف شوند.‏

مرتب‌سازی‎(Sorting) ‎‏ ـ در این مرحله اجزایی که نمی‌‌توانند مورد استفاده مجدد قرار بگیرند در دسته‌‌های مربوط به خود مانند مدارات مجتمع، فلزات، پلاستیک وغیره قرار داده‌ می‌‌شوند.‏

بازآفرینی ‏‎(Reprocessing)‎‏ ـ پالایشگاه‌‌های مختلفی وجود دارند که مواد اضافی حاصل از محصولات الکترونیکی را مورد استفاده قرار می‌‌دهند. شیشه‌های سرب‌دار مانیتورهای‎ CRT ‎برای سیلیس و سرب موجود به کارخانجات مختلف فرستاده می‌‌شوند. بخش‌های فلزی دیگر نیز برای استخراج مس، طلا، پالادیوم و نقره به پالایشگاه‌های مختلف ارسال می‌‌شوند.‏

 

https://zistonline.com/vdcb5abz.rhb9gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما