تاریخ انتشار :جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : 79254
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا می‌گوید که با گزارش تهیه شده به وسیله کارشناسان دولت ایالات متحده درباره تبعات مخرب تغییرات اقلیمی موافق نیست.
ترامپ "گزارش تغییرات اقلیمی آمریکا" را رد کرد
به گزارش زیست آنلاین، ترامپ روز گذشته (دوشنبه) در پاسخ به سوالی که به هشدار این گزارش درباره تبعات منفی گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی بر اقتصاد آمریکا اشاره می‌کرد، محتوای آن را رد کرد.

بر اساس گزارشی که جمعه منتشر شد، ادامه گرمایش زمین علاوه بر تهدید سلامت انسان ها، میلیاردها دلار به اقتصاد آمریکا آسیب وارد می‌کند.

دولت ترامپ که از پیمان آب و هوایی پاریس خارج شده، خواهان گسترش استفاده از سوخت های فسیلی است.

ترامپ در پاسخ گفت تا زمانی که چین، ژاپن و دیگر قدرت های اقتصادی میزان گاز دی اکسیدکربن تولید شده به وسیله صنایع خود را کاهش ندهند، آمریکا چنین کاری نخواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس گزارش ارزیابی آب و هوایی آمریکا، تبعات منفی گرمایش زمین در همه بخش های این کشور مشهود است و در صورت عدم اتخاذ راه های لازم برای مقابله با آن، زیرساخت ها و همه بخش های اقتصاد این کشور آسیب جدی خواهند دید. بر این اساس کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می تواند به معکوس کردن این روند کمک کند.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانتغییر اقلیم و گرمایش جهانی

اثرات تغییر اقلیم و گرمایش جهانی بر تنوع زیستیاقلیم مجموعه ای متغیر از شرایط اتمسفری است که درجه حرارت هوا، میزان بارندگی و تغییران آن را در یک منطقه معین مشخص می سازد. طی قرن گذشته به دلیل گسترش فعالیت های صنعتی بشر، ترکیب شیمیایی اتمسفر تغییر کرده که این امر بروز تغییرات بی سابقه ای را در اقلیم جهانی به دنبال داشته است. این تغییر ناشی از افزایش غلظت گازهای گلخانه ای است. شواهد نشان داده است که با افزایش غلظت گازهای اتمسفری درجه حرارت کره زمین بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. ای طرف دیگر، افزایش درجه حرارت پیامدهای اقلیمی مختلفی را به همراه داشته و عامل اصلی بروز پدیده تغییر اقلیم محسوب می شود. تغییر اقلیم تأثیر بسزایی بر چرخه هیدرولوژیکی و در نتیجه بر منابع آب، فراوانی و شدت خشکسالی و سیل دارد. تغییر اقلیم از طریق بروز تغیییراتی در چرخه های زیستی سبب برهم خوردن تعادل در بوم نظام ها می شود. از طرف دیگر، تنوع زیستی توسط فعالیت های بشر مانند ت غییر پوشش گیاهی و کاربری اراضی، الودگی ها و حمله گونه های مهاجم و تغییر اقلیم کاهش می یابد. گرمایش جهانی با تغییر در وضعیت گونه ها، دوام و پویایی شبکه غذایی بوم نظام های آبی خشکی را تغییر خواهد داد. تغییر اقلیم با تغییر شرایط اقلیمی زیستگاه و کاهش دامنه بردباری و مقاومت گونه ها نسبت به شرایط محیطی، موجب انقراض این گونه ها خواهد شد. همچنین از آنجا که تغییر اقلیم می تواند موجب کاهش توزیع و پراکنش برخی گونه ها شود باعث تغییر تراکم و حذف گونه های دیگر خواهد شد. تغییر در کاربری اراضی و مدیریت بوم نظام های زراعی، خدمات اکوسیستم نظیر تنظیم کیفیت و کمیت آب، چرخه جهانی کربن و حفاظت تنوع زیستی را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین با درنظر گرفتن این مطلب که افزایش مصرف علف کش های شیمیایی تحت تأثیر تغییرات اقلیمی آینده نیز مشخص است که این پیامد می تواند اثرات نامطلوبی بر خدمات اکوسیستم نظیر کیفیت آب، گرده افشانی و تنوع زیستی داشته باشد. تغییر اقلیم همچنین قادر است به طور مستقیم با تغییر شرایط غیر زیستی خاک یا به طور غیر مستقیم با تغییر ترکیب جوامع گیاهی فرایندهای خاک و فعالیت جوامع میکروارگانیسم های خاکزی و سایر موجودات حدواسط را تحت تأثیر قرار دهد. بدین ترتیب، تغییرات اقلیمی می تواند کارکرد موجودات خاکزی، اثرات متقابل آنها و ترکیب جوامع میکروارگانیسم های خاکزی را متأثر سازد. با توجه به تغییر ترکیب، توزیع و پراکنش جوامع گیاهی تحت تأثیر تغییرات اقلیمی آینده، برخی محققان بر این باورند که ترکیب جوامع گیاهی، خصوصیات زیستی و غیرزیستی خاک را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین، تغییر در ترکیب جوامع گیاهی در پاسخ به تغییرات اقلیمی قادر است تا کارکردهای بوم نظام خاک را متأثر سازد.

بیشتر بخوانید: آیا مسئولیت «کنوانسیون تنوع زیستی» به جهاد کشاورزی محول می‌شود؟تنوع زیستیکاهش تنوع زیستی، بشر را تهدید می‌کندبه گزارش ایسنا، فائو در گزارش خود که در کنفرانس تنوع زیستی ملل متحد در مصر منتشر شد، آورده‌ است: از بین رفتن هشدار دهنده تنوع زیستی پیامدهای فاجعه‌باری را برای بشر به همراه خواهد داشت. این امکان وجود دارد که تغییرات اقلیمی با گذشت زمان برگشت‌پذیر باشد اما زمانیکه یک گونه جانوری منقرض می‌شود دیگر امکان بازگشت آن وجود ندارد.

شیوه‌های نامناسب در صید گونه‌های دریایی، پرورش دام و طیور، جنگل‌بانی و آبیاری محصولات کشاورزی در کنار سیستم‌های بی‌حاصل از قبیل صنایع، استخراج معادن و فرآیندهای شهرسازی خسارت‌های بی‌شماری را بر تنوع زیستی و سلامت اکوسیستم تحمیل می‌کند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در نظر دارد تا برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی ترتیب دهد و مذاکراتی را با گروه‌ها و سهامداران در سال‌های پیش‌رو انجام دهد تا فعالیت‌های بشر در اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و دریاها کاهش پیدا کند.

نمایندگانی از ۱۹۶ کشور جهان در کنفرانس تنوع زیستی ملل متحد شرکت کرده‌اند که از سیزدهم ماه جاری میلادی شروع شده و قرار است تا دو روز آینده ادامه داشته باشد.

 

 

https://zistonline.com/vdcgtx9u.ak9yn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما