تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79214
سرپرست کمیته علمی سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمری، محوریت این همایش را تأکید بر پلیمرهای سبز، زیست‌سازگار و زیست‌تخریب‌پذیر اعلام کرد و گفت: ۵۳۶ مقاله که طی امروز و فردا بررسی می‌شوند، بر پایه پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر هستند.
تأکید همایش بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمری بر پلیمرهای سبز
به گزارش زیست آنلاین،  از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علی‌اصغر کتباب روز سه شنبه در آیین گشایش همایش با اشاره به اینکه کنفرانس بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمری هر دو سال یک‌بار با همکاری دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پژوهشکده پلیمر ایران و انجمن پلیمر ایران برگزار می‌شود، تشریح کرد: در این کنفرانس از تعدادی دانشمندان خارجی دعوت می‌شود در کنار دانشمندان ایرانی، یافته‌های پژوهشی خود را در حوزه علوم، تکنولوژی و مهندسی پلیمر به بحث گذاشته و در جریان پیشرفت‌های تحقیقاتی و علمی پلیمر قرار گیرند.
وی افزود: در این کنفرانس تمام دانشجویان، اساتید و محققان در حوزه پلیمر مقالات خود را در قالب سخنرانی یا به صورت پوستر ارائه می‌دهند.
سرپرست کمیته علمی سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمری این همایش را یک گردهمایی بزرگ در حوزه پلیمر توصیف کرد و یادآور شد: در کنفرانس امسال بیشتر بر پلیمرهای سبز، پلیمرهای زیست‌سازگار و زیست‌تخریب‌پذیر تاکید شده است.

بیشتر بخوانید: ضرورت جایگزینی مواد زیست‌تخریب‌پذیر به جای مواد پلاستیکی

کتباب علت این تاکید را تلاش برای رساندن پیام به گوش مسئولین، مردم و محققان دانست و ادامه داد: قصد ما گوشزد صدماتی‌ است که پلیمرهای پایه نفتی و پایه فسیلی به محیط‌زیست وارد می‌کنند.
وی هدف دیگر تأکید بر پلیمرهای سبز در این کنفرانس را تشویق محققان به انجام تحقیقات حول محور پلیمرهای زیست‌سازگار عنوان کرد و گفت: تفاوت این کنفرانس نسبت به کنفرانس سال گذشته نیز این است که تمام سخنرانی‌ها و مقالات بر پلیمرهای زیست‌سازگار و زیست‌تخریب پذیر متمرکز شده‌اند.

همایش پلیمر زیست تخریب پذیر

ضرورت توجه به پلیمر با توجه به سودآوری در اقتصاد و منابع غنی در کشوررئیس انجمن پلیمر ایران نیز در این همایش با اشاره به منابع غنی هیدروکربوری و پلیمری در ایران، لزوم توجه روزافزون به حوزه پلیمر را یادآور شد و تاکید کرد: پلیمر می‌تواند یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اقتصادی ایران باشد.
مهدی نکومنش با بیان این که همایش علوم و تکنولوژی پلیمری نخستین بار در سال ۶۵ برگزار شد، اظهار کرد: این همایش از دوره چهارم به بعد به صورت بین‌المللی برگزار شده و تصمیم بسیار خوبی در جهت نمایش همکاران پلیمری ما در جامعه جهانی گذاشته است.
وی حضور متوالی دانشمندان پلیمری دیگر کشورها در این کنفرانس را گواه اعتبار آن در عرصه جهانی دانست و یادآور شد: پلیمر در ایران با توجه به دارا بودن بالاترین منابع هیدروکربوری دنیا از جایگاه خوبی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: استفاده از روغن ذرت برای افزایش کارایی بسته‌بندی‌های زیست تخریب پذیر

رئیس انجمن پلیمر ایران با تاکید بر اینکه پلیمر می‌تواند در کشور یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اقتصادی باشد،‌ اظهار کرد: رشد پلیمرها در صنعت پلیمر و پتروشیمی به صورت فزاینده بوده و البته این رویه در دولت هشتم و نهم متوقف شده بود. چنین رشدی نشان‌دهنده نقش مهم پلیمرها در اقتصاد ایران است.
نکومنش با اشاره به اینکه کشوری همچون ژاپن نفت ندارد اما از دانش پلیمری زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما منابع را در اختیار داریم و چنانچه دانش هم داشته باشیم، می‌توانیم در دنیا بی رقیب بمانیم.
وی دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر را هسته اولیه پلیمر در ایران دانست و گفت: دانش فوق در ایران توسعه پیدا کرده و در حال حاضر تعداد کارکنان پژوهشگاه پلیمر چهار الی پنج برابر افرادی است که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این حوزه متمرکز شده‌اند.
رئیس انجمن پلیمر ایران همچنین به فعالیت دانشگاه سهند تبریز، دانشگاه گرگان و دانشگاه صنعتی قم در حوزه پلیمر اشاره کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی نیز هم اکنون دارای یک دپارتمان عالی پلیمری است و باید توجه داشت که این رشته طی سه دهه گذشته بیشترین رشد را در بین رشته‌های مهندسی داشته است.
نکومنش از حضور ۱۰ مهمان خارجی در این همایش خبر داد و گفت: دانشمندان پلیمری ایرانی ارتباط مداومی با مراکز پلیمری دنیا برقرار کرده‌اند.

فعالیت انجمن پلیمر ایران از سال ۱۳۷۵وی با بیان اینکه انجمن پلیمر در سال ۱۳۷۵ به صورت رسمی افتتاح ش، خاطرنشان کرد: نقش این انجمن هماهنگ کردن فعالیت‌های علمی همه دانشمندان پلیمری کشور است که طی سال‌های گذشته این نقش را به خوبی ایفا کرده و بزرگ‌ترین انجمن علمی پلیمری کشور به شمار می‌آید.
سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم و تکنولوژی پلیمری تا اول آذر در دانشگاه امیر کبیر برپاست. 

https://zistonline.com/vdcc0iqm.2bqos8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما