تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 79197
آمار‌های مالی اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد هم اکنون هزینه استفاده از توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی در تولید برق به شدت نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است به گونه‌ای که در حال حاضر استفاده از نیروگاه‌های ذغال‌سنگ برای تولید برق بسیار پرهزینه‌تر از ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی است.
به صرفه بودن تولید برق از منابع تجدیدپذیر
به گزارش زیست آنلاین، آمار‌های جدید نشان می‌دهد هم اکنون ایجاد مزارع توربین بادی و یا پنل‌های خورشیدی از استفاده از ذغال‌سنگ برای تولید برق به‌صرفه‌تر هستند.

آمار‌های مالی نشان می‌دهد هم اکنون هزینه استفاده از توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی در تولید برق به شدت نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است به گونه‌ای که در حال حاضر استفاده از نیروگاه‌های ذغال‌سنگ برای تولید برق بسیار پرهزینه‌تر از ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی است. 

بر اساس گزارش تازه موسسه بانکی لازارد در برمودا، این آمار‌ها بدون احتساب کمک‌های دولتی و معافیت‌های مالیاتی است و در صورتی که این عوامل در این محاسبات مدنظر قرار گیرند، هزینه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و نور خورشید بسیار کمتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: برق تجدید پذیر گران نیست، برق فسیلی یارانه می گیرد

برق تجدید پذیر

این مؤسسه می‌افزاید؛ در برخی مناطق آمریکا هم اکنون ساخت نیروگاه‌های بادی و یا خورشیدی بسیار کم هزینه‌تر از ادامه استفاده از نیروگاه‌های ذغال‌سنگ است و به همین دلیل است که شاهد تعطیل شدن برخی از نیروگاه‌های ذغال سنگ در این مناطق هستیم.

این موسسه بانکی که در سال ۱۸۴۸ تأسیس شده است به صورت سالانه هزینه عملیاتی نیروگاه‌های مختلف و تولید برق از منابع گوناگون را محاسبه کرده و با یکدیگر مقایسه می‌کنند. تحلیل هزینه استفاده از نیروگاه ذغال سنگ در سال ۲۰۱۸ برای تولید هر مگاوات برق ۲۷ تا ۴۵ دلار است و این در حالی است که هزینه تولید هر مگاوات برق از توربین‌های بادی ۲۹ تا ۵۶ و پنل‌های خورشیدی ۳۱ تا ۴۴ دلار است. 

از طرف دیگر گزارش این موسسه نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های پایدار و بلندمدت در حوزه تولید نیرو سودآورتر از سرمایه‌گذاری در حوزه نفتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لزوم تخصیص ارز با اولویت یک برای تجهیزات برق تجدید پذیر به عنوان یک کالای اساسی

بنا به اعلام سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، هزینه استفاده از توربین‌های بادی با توجه به استفاده از توربین‌های بزرگ‌تر و پیشرفت فناوری آن و دو برابر شدن بازدهی استفاده از آن‌ها طی ۱۰ سال گذشته به شدت کاهش یافته است. از طرف دیگر شرکت‌های فعال در حوزه تولید نیرو از خورشید و باد روز به روز رقابت‌پذیرتر می‌شوند؛ چراکه استفاده از این فناوری‌ها به نیروی کار کمتری نیاز داشته و روز به روز با پیشرفت علم بازدهی آن افزایش می‌یابد.

انرژی های تجدیدپذیر، ظرفیت فراموش شدهبه گزارش ایرنا، روند افزایش جمعیت، رشد بی رویه صنایع و پیشرفت های تکنولوژیکی در جهان، انسان را به استفاده از انرژی های فسیلی حریص تر کرده و رقابت ناسالمی در دنیا برای بهره برداری از این منابع به راه افتاده که ادامه این روند به علت جایگزین نشدن این منابع و تجدید ناپذیری آن ها موجب کاهش روزافزون انرژی های فسیلی و در نهایت از بین رفتن آن خواهد شد.
در ادوار گذشته فقدان آینده نگری برای جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر بجای سوخت های فسیلی و وابستگی انسان به استفاده از انرژی های تجدیدناپذیر و ادامه این روند در دهه های اخیر تیشه به ریشه این منابع زده است. 
مصرف لجام گسیخته انرژی های فسیلی، پیامدهای ناشی از آن و محدودیت این نوع انرژی در دنیا، اهمیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را بیشتر از پیش نمایان و آن را به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.
انرژی های تجدید پذیر برخلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر و فسیلی، قابلیت بازیابی و تجدید دوباره در طبیعت را داشته و بدون محدودیت می توان از آن ها استفاده کرد.
مزیت مهم انرژی های تجدیدپذیر، نداشتن آلایندگی و دسترسی آسان و در دسترس بودن منابع متنوع و مختلف آن از جمله انرژی خورشیدی، زمین گرمایی، باد و امواج، هیدروژن و پیل سوختی، سی ان جی و زیست توده (همه زباله های دارای منشاء زیستی) است که پس از تولید، قابلیت تجدید و بازگشت مجدد به طبیعت را دارند و با ایجاد زیرساخت های لازم و بسترسازی مناسب می توان از آن ها بجای انرژی های فسیلی استفاده کرد. 
در راستای انتقال و ارتقای فناوری انرژی های تجدیدپذیر در دو دهه اخیر، اقدام هایی در کشور انجام شده و آذربایجان شرقی نیز به دلیل توانمندی های بالای علمی - صنعتی و برخورداری از ظرفیت های بالای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند آفتاب و باد به یکی از قطب های پیشروی کشورمان در این حوزه تبدیل شده است.
بدیهی است اقدامات انجام شده در مسیر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در آذربایجان شرقی نیز همچون بسیاری از نقاط دیگر کشورمان نوپاست و امید می رود که با سرعت گرفتن این روند، بتوان از ظرفیت های مغفول این حوزه بهره بیشتری برای توسعه استان برد.

ظرفیت انرژی تجدید پذیر

فعال سازی ظرفیت استانها، اولویت ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیرمدیر اجرایی ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در تبریز گفت: این ستاد ۵۰ درصد هزینه طرح های توسعه فناوری استان ها را پرداخت می کند.
احمد پیروزی با بیان اینکه حمایت و ایجاد توانمندی در شرکت های دانش بنیان از دیگر اولویت های ستاد است، افزود: ایران در حوزه توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر در غرب آسیا هفتم و در جهان مقام هفتاد و هفتم را دارد که بر اساس سند برنامه ریزی شده باید این رقم در منطقه به اول و در کل قاره آسیا به پنجم برسد. 
وی یادآوری کرد: بر این اساس از اولویت های اصلی ستاد، فعال سازی ظرفیت استان ها، تقویت منابع نیروی انسانی و ظرفیت های انرژی های تجدیدپذیر، افزایش محیط کسب و کار، حوزه فن آورانه و ایجاد اشتغال است. 
مدیر اجرایی ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر اظهار کرد: برای تحقق اهداف ستاد نیاز به تعریف منابع مالی پایدار است که در بودجه سال ۹۵ از منابع قبوض برق ۳۰ ریال به ازای هر کیلو وات ساعت برق برای آن پیش بینی شده است. 
پیروزی ادامه داد: ما به دنبال دستیابی به سهم ۱۰ درصدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر از کل ظرفیت نیروگاهی نصب‌ شده در کشور، دستیابی به سهم ۵.۱ درصدی حرارت تجدیدپذیر نسبت به کل حرارت مصرفی کشور در سال ۱۴۰۴، عرضه صنعتی سوخت‌های زیستی در سبد سوخت با رویکرد تامین کل بنزین و نفت‌گاز مصرفی به شکل &#۳۹;بنزین با مخلوط پنج درصد اتانول زیستی&#۳۹; و &#۳۹;نفت‌گاز با مخلوط دو درصد گازوئیل زیستی&#۳۹; هستیم.
وی، دستیابی به جایگاه اول منطقه در تولیدات علمی و فناورانه، قرار گرفتن در بین پنج کشور اول دنیا در تولیدات علمی و فناورانه و پنج کشور برتر آسیا در تولیدات صنعتی بومی رقابت‌پذیر و افزایش میزان بومی‌سازی تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر به میزان حداقل ۸۰ درصد ارزش تجهیزات نصب شده در سال ۱۴۰۴ را از دیگر اهداف این ستاد اعلام کرد.
 

 

https://zistonline.com/vdccmsqm.2bqoo8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما