تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 79082
زیست آنلاین: شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان  به دلیل مرگ جمعیت بالایی از پرندگان و انسان ها، موجب ممانعت از تجارت پرندگان و تهدید امنیت غذایی بسیاری از کشورها شده است، از این جهت انجام اقدامات کنترلی در راستای مقابله با شیوع و گسترش این بیماری ضرورت دارد.
لزوم انجام اقدامات کنترلی در مقابله با آنفولانزای پرندگان  
به گزارش زیست آنلاین، آنفولانزای پرندگان نوعی بیماری شایع است که به صورت  طبیعی پرندگان وحشی را مبتلا می کند، اما این بیماری به راحتی  توانست، در میان مرغ های خانگی نیز شیوع پیدا کرده و به سرعت آن ها را مبتلا کند. ویروس آنفولانزای پرندگان، یک بیماری حاد و واگیردار در میان پرندگان به شمار می رود، این ویروس به علت آن که برای دوره های طولانی مدت توان زنده ماندن را دارد و به بیانی دیگر از لحظه آلودگی به آن، به مدت ده روز در مدفوع و بزاق پرندگان باقی می ماند، امنیت غذایی بسیاری از کشور ها به ویژه کشور های دارای منابع کم را به شدت تهدید می کند، از این رو، انجام اقدامات کنترلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 انواع ويروس آنفلوانزاویروس آنفلوآنزای پرندگان در خانواده (Orthomyxoviridae) قرار گرفته است که در اثر تقویت ویروس آنفلوآنزا معمولی به وجود آمده است، این ویروس به سه زیرگروه  A،B و C تقسیم می شود، از این میان نوع B نوع محدودی از آن است که در انسان ها اختلال ایجاد می کند و هر چند سال یک بار همه گیر می شود، نوع C این ویروس نیز نوع دیگری از آن است که در میان انسان ها و خوک عامل بیماری زا محسوب می شود ولی آن هم دارای علایم بسیار خفیفی در میان انسان ها به شمار می رود.
مهم ترین و خطرناک ترین نوع این ویروس نوع اول (A)  آن است. این ویروس بدان جهت که دارای نوع ۵ هماگلوتینین و نوع ۱ نورامینیداز است، به عنوان ویروس آنفولانزای A  نامگذاری شده است . این ویروس درمیان گونه های مختلف پستانداران و پرندگان بسیار شایع است.
این ویروس در پرندگان به دو شکل فوق حاد(تیپ های HSN۱ و H۵N۸) و کم بیماری زا (H۹N۲) مشاهده می شود. نوع حاد آن موجب تلفات بسیار سنگین در پرندگان خواهد شد و نوع دیگر در مقایسه با فرم حاد تلفات کمتری دارد.

تاریخچه مختصر از ابتلای انسان به این بیماریویروس آنفلوانزاي پرندگان برای اولین بار، در سال ۱۹۹۷ در هنگ كنگ رخ داد که در نتیجه آن علاوه بر از بین رفتن میلیون ها پرنده موجب ابتلا ۱۸ انسان گشته و نهایتا ۳۳ درصد آن ها در اثر ایتلا به این بیماری جان باختند.
پس از آن، در ژانویه سال ۲۰۱۲ گزارشی از سوی سازمان جهانی بهداشت منتشر شد که از کشته شدن ۳۴۱ نفر به واسطه ویروس آنفلوانزای پرندگان خبر میداد. در این گزارش عنوان شده بود که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ حدود ۵۷۸ نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده اند که از این میزان ۳۴۱ نفر فوت شده اند.
شکل زیر مناطقی از جهان را که در طول  که طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ دارای  مبتلایان انسانی آنفلوانزای پرندگان (H۵N۱) بوده اند را نشان می دهد.

Birds-Antinenes

نحوه انتقال بیماریهمان طور که پیش تر اشاره شد، ویروس عامل این بیماری قادر است طیف گسترده ای از پستانداران و پرندگان را مبتلا کند، که البته دوز آن در میان گونه های مختلف متفاوت است.
برای مثال پرندگان آبزی نظیر اردک ها و غازهای وحشی اغلب در برابر آن مقاوم هستند و تنها ناقلین سالم این ویروس به شمار می روند اما پرندگان اهلی مانند مرغ و خروس شدیدا مستعد مبتلا به این عامل بیماری زا می باشند.

انتقال ويروس آنفلوانزا در میان پرندگان عمدتا از طریق تماس با ترشحات بدن به ويژه بزاق، ترشحات بيني و مدفوع پرندگان صورت می گیرد. لازم به ذکر است، ویروس های موجود در فضله پرندگان مبتلا به آسانی گردو غبار موجود در هوا را آلوده می کنند و بدین ترتیب این ويروس قادر است از طريق هوا به بدن پرندگان انتقال یابد.
 راه سرایت این بیماری به انسان ها برقراری تماس نزدیک و طولانی مدت با پرندگان مبتلا به این ویروس می باشد، به عنوان مثال مرغ داری ها، افراد ذبح کار و فروشندگان این پرندگان در بازار های فروش زنده می توانند به راحتی به این بیماری مبتلا بشوند.
ذکر این نکته لازم است که، تا کنون هیچ انتقالی به علت خوردن گوشت و یا تخم مرغ پخته شده صورت نگرفته است و تنها راه انتقال این بیماری از طریق قطرات ریز آلوده به ویروس موجود در سطوح مخاطي باز از قبیل چشم، بيني و دهان بوده و آن هم در مواردي كه عامل بیماری زا در فاصله كمتر از يك متر قرار گرفته باشد، میسر است.

نشانه های بیماری آنفلوانزای پرندگان در مرغ بي حالي، ژوليدگي پرها و دور هم جمع شدن پرندگان
کاهش تولید تخم مرغ و تولید تخم مرغ های نرم و پوسته پوسته شده
سرفه و عطسه و عدم تعادل در آنها
تغییر رنگ ارغوانی پوست و ایجاد ورم در پاها و کبودی
زخم درسینوس ها، شانه ها و پاها
اسهال و تخلیه بینی
خروج ترشحات خون آلود از دهان و بینی

نشانه های بیماری در انسانعلائم اولیه در انسان ها  شامل مواردی نظیر تب بالای ۳۸ درجه، آبريزش بيني و گلو درد، سردرد، ميالژي، سرفه و خلط می باشد، درصد کمی از بیماران مبتلا علایم دیگری نظیر اسهال، تهوع و استفراغ، درد شكم، درد پلورتيك و خونريزي از بيني و لثه نیز داشتند.
به طور معمول پس از گذشت ۱ تا ۱۶ روز بعد از ابتلا به این بیماری، بيمار علایمی مانند تنگي نفس، تندی نفس و خلط های مکرر و گاها خونی را از خود نشان می دهد و پس از این مدت دچار علايم سندرم زجر تنفسي حاد می شود. 

بیماری آنفولانزای پرندگان

پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگاناولین نکته در پیشگیری ازابتلا به این بیماری رعایت اصول بهداشتی است. به دلیل آنکه ورود این ویروس از راه مخاط چشم، بینی و دهان به راحتی صورت می گیرد، می بایست در صورت برخورد دست با هر نوع سطح آلوده از تماس آن با صورت جلوگیری شده و فورا دست ها شسته شود.همچنین همراه داشتن دستمال به منظور استفاده در هنگام بروز عطسه و سرفه و يا همراه داشتن ماسک نیز یکی دیگر تز نکات مهم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری به شمار می رود.
یکی از راه های دیگر پیشگیری نیز انجام واكسيناسيون  می باشد اما به علت آنکه این ویروس هر چند سال دچار جهش ژنتیکی می شود، این روش از اثربخشی مطلوبی برخوردار نخواهد بود.

درمان بیماری آنفلوانزای پرندگانداروهاي تاثیر پذیر برای درمان بیماری حاصل از این ویروس آنفلوانزا به دو دسته کلی تقسيم مي شوند. برخی از آن ها داروهاي مهار كننده پروتئين M۲ مثل آمانتادين و ريمانتادين می باشند، که البته باید اظهار داشت، این ويروس نسبت به آنها مقاومت نشان داده است. دسته دوم شامل داروهاي مهار كننده نورآمينيداز هستند که در این دسته می توان به داروي اوسلتامي وير (Oseltamivir) و زاني ميوير (Zanimivir) اشاره نمود.
لازم به ذکر است مصرف زاني ميوير در فاز استنشاقی است و تنها در حیوانات مبتلا به آنفلوانزای H۵N۱ موثر است، و تا کنون مورد استفاده انسان های مبتلا به این بیماری قرار نگرفته است. اما داروی اوسلتامي وير دارویی خوراکی محسوب می شود و كاملاً بر عليه ويروسH۵N۱ در انسان های مبتلا نیز اثر بخش است.
در این بیماری آنتي بيوتيك هاي وسيع الطيف نیز در هنگام وقوع عفونت های پیشرفته ریوی به بیماران تجویز می شود.

درمان بیماری آنفولانزای پرندگان

بیشتر بخوانید: پای سازمان محیط زیست در کفش‌ وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی

با وجود آنکه تا کنون  تلاش های مداوم  و موثری به منظور تولید داروهای مناسب برای درمان بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح جهان انجام شده است، اما دلایلی نظیر تغییرات ژنتیکی ویروس عامل بیماری و جهش آن ها مانع دست یابی به یک درمان پایدار می گردد.
 در هر صورت  همواره در دنیای علم و تکنولوژی تلاش های مستر و بیشماری  برای درمان انواع بیماری ها  و کشف راه های مبارزه با سویه های جدید کشنده  صورت گرفته است و از این رو می توان امیدوار بود تا در آینده ای نزدیک بتوان به  تولید واکسنی پایدار و جامع در راه مقابله با این بیماری نایل شویم.
 

https://zistonline.com/vdcf0xde.w6d1cagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما