تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 79025
زیست آنلاین:  دانشمندان دریافتند، صدای عجیبی که در قطب جنوب منتشر می شد به علت ذوب شدن یخ های قطبی در اثر ایجاد اصطحکاک حاصل از وزیدن باد بر سطح آن ها بوده است.
علت صداهای عجیب قطب جنوب کشف شد

به گزارشزیست آنلاین دانشمندان از مطالعه یخچال های قطب جنوب دریافته اند كه هنگامی که توده های یخی، شروع به  ذوب شدن می کند،  صدای عجیب و غریبی از خود انتشار می دهند. گروهی از دانشمندان بر این باور بودند که تا به حال، هرگز صدایی عجیب و غریب را که لایه های بالایی از یخ ایجاد می کنند نشنیده اند.
گروهی از دانشمندان که اخیرا تحقیقات خود را در زمینه ژئوفیزیک منتشر کرده اند، دریافتند که هر دو عامل  وزش باد و شروع عملیات ذوب شدن موجب می شود که در سطح یخ های قطب جنوب ارتعاش ایجاد شود که حاصل آن،  ایجاد صداهای عجیب و غریب شده است.
برای پی بردن به عامل ایجاد کننده صدا، در ابتدا سنسورهای لرزه ای بسیار حساس برای نظارت بر الگوهای صدا در قفسه توده های یخی موجود  در غرب Antartica (قطب جنوب) استفاده شد.

هدف اولیه تحقیق این بر آن نبود که این ناهنجاری صوتی را اندازه گیری نماید بلکه بیشتر با هدف مطالعه پوسته و گوشته زمین  در قطب جنوب ایجاد شد. اما در نهایت دانشمندان بعد از ۲ سال گوش دادن به  ارتعاشات ایجاد شده در لایه های سطحی یخ های قطب جنوب،  دریافتند که یخ تقریبا به طور مداوم در فرکانس های مختلف  "در حال پخش" است و  بسته به باد و ذوب شدن متغیر می شود.این صدا، به آواز خواندن فرکانس امواج  بالاتر  به دام افتاده در دو متر بالایی برف تعبیر شده است.

یخ های قطب جنوب

جزئیات صدای حاصل از لایه Firn

در واقع هنگامی که باد در سراسر توده های یخ می وزد و به آن ها ضربه می زند، لایه های بالا تر را به ارتعاش در می آورد. به این لایه های بالایی firn گفته می شود. در اصل، سنسورهای لرزه ای که در لایه های firn دفن شده بودند، این امواج و صدای آنها را در طول زمان اندازه گیری و ضبط می کردند.
نکته قابل توجه در این تحقیق آن بود که، محققان دریافتند که زمانی که درجه حرارت به بالاتر از انجماد افزایش یافت و یخ شروع به ذوب شدن کرد، صدای حاصل از ورقه های یخی هم تغییر کرد.
این موضوع نشان دهنده آن است که  صدا تنها به ذوب شدن وابسته نیست بلکه بسته به درجه ذوب شدن نیز تغییر می کند. در حقیقت صدای امواج یخی با بالا رفتن درجه حرارت بیشتر شده و با پایین آمدن آن نیز کاهش می یابد. هنگامی که درجه حرارت دوباره  پایین بیاید، لایه سطحی دوباره یخ می زند اما ذوب شدن دوباره این لایه دیگر با آن صدای عجیب اولیه همراه نیست و این موضوع می تواند نشانه دهنده این امر باشد که وقتی لایه های یخ یک بار ذوب می شود، به سادگی به شکل اصلی خود بازگشت نمی کنند.

دانشمندان همچنان برای اندازه گیری و درک ویژگی های ذوب در یخ های قطب جنوب و لایه های بالای فیرن، مشتاق هستند،بر اساس متغیر های کلیدی یافته های آنان، برآورد شده است که اگر صفحات یخی قطب جنوب به طور کامل در سطح دریا ذوب شوند، سطح دریا، ۶۰ متر (۱۹۷ پا) افزایش خواهد یافت.
دانشمندان بر این باورند که همچنین اگر تمام ورقه های سطحی ذوب شده و به اقیانوس تخلیه شده اند، سطح دریا  ۲۱۶ فوت افزایش می یابد.البته لازم به ذکر است که توجه داشته باشیم، این پروسه هزاران سال طول خواهد کشید. با این حال، اگر این اتفاق افتاد، دنیای ما کاملا متفاوت خواهد بود، در حالی که اکثر شهرهای ساحلی به طور مستقل در اقیانوس ها  نشست می کنند./ منبع: forbes

https://zistonline.com/vdccpxqm.2bqoi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

جالب بود, ممنون