تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 79006
رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: معضل سوءتغذیه ناشی از چاقی و اضافه وزن، سلامت بیش از ۲ میلیارد نفر را در سراسر جهان در معرض خطر قرار داده است.
سلامت دو میلیارد انسان بر اثر سوءتغذیه در خطر است
به گزارش زیست آنلاین، غلامرضا اصغری، در پیامی به مناسبت ۲۴ مهر(۱۶ اکتبر) روز جهانی غذا، به همه دست اندرکاران حوزه غذا « از مزرعه تا سفره» تبریک گفت.

وی در این پیام آورده است: ۲۴ مهرماه مصادف با ۱۶ اکتبر و سالروز تاسیس سازمان جهانی فائو دیریست که در بسیاری از کشورهای جهان بعنوان « روز جهانی غذا » گرامی داشته می شود و نظر به اهمیت، اولویت و تقدم غذا بر همه مولفه های موثر بر سلامت جامعه، این مهم در نظام سلامت ما در قالب هفته ملی غذا مورد توجه قرار گرفته است.

روز جهانی غذا در سال ۲۰۱۸ در حالی با شعار «تلاش برای دستیابی به گرسنگی صفر»  برگزار می شود که گزارش‌های جهانی حکایت از آن دارد کماکان میزان گرسنگی در سطح جهان رو به افزایش است و جامعه بشری در قرن بیست و یکم، شاهد سوءتغذیه مزمن قریب یک میلیارد نفر انسان است.

جنگ ها، شرایط آب و هوایی ناشی از تغییرات اقلیمی و زیست محیطی، حکمرانی نامطلوب، رکود اقتصادی، خوی استکباری و استثماری قدرتهای جهانی و نظام سرمایه داری، سیاست های ناعادلانه اقتصادی و کم توجهی به عنصر عدالت در تصمیم سازی های ملی و بین المللی، مسیر پیشرفت در نبرد علیه گرسنگی و سوءتغذیه را با مانع مواجه ساخته‌ و بر رنج آدمیان افزوده و 
زحمات و تلاش های فعالان و دست اندرکاران حوزه غذا و سلامت را دوچندان کرده است .

همزمان روی دیگر این سکه، معضل سوء تغذیه ناشی از چاقی و اضافه وزن و الگوهای غذایی ناسالم، نیز سلامت بیش از ۲ میلیارد نفر را در سراسر جهان در معرض خطر قرار داده است . 

به این همه البته آسیب‌های جدی ناشی از مداخلات غیر مسوولانه و غیر اخلاقی نظیر عرضه فرآورده های غذایی جعلی، تقلبی و قاچاق، باقیمانده سموم و ...  را هم باید افزود که از تهدیدات فراروی سلامت غذا است و نگاه ویژه همه دولتها و جوامع را می طلبد .

بیشتر بخوانید: کرمان دارای بیشترین کودک دچار سوء تغذیه|۱۶۰ هزار کودک دچار سوء تغذیه در کشور

در این اثنا و بدین مناسبت ، بجاست که ضمن توجه دادن و آگاه‌سازی مردم و جوامع به آسیبهای موجود، از تلاش ها و خدمات بی شائبه و روزافزون جمع خستگی ناپذیر فعالان و دست اندرکاران حوزه تامین، تولید، توزیع و نظارت بر غذای سالم از « مزرعه تا سفره» و همه همکاران حوزه غذا و تغذیه در سراسر میهن عزیز اسلامی تقدیر نموده و برای همه این عزیزان، علی الخصوص همراهان این وادی در مجموعه نظام سلامت، سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و دارو دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور که با روحیه جهادی، کیفیت و سلامت را به مردم خود عرضه می دارند، از درگاه ایزد منان، بهترین ها را آرزو داشت.

کمبود غذا

تلاش برای دستیابی به گرسنگی صفرروز جهانی غذا در سال ۲۰۱۸ با شعار «تلاش برای دستیابی به گرسنگی صفر»  برگزار می شود. گزارش‌های فائو حاکی از این است که میزان گرسنگی در سطح جهان پس از یک دوره کاهش بار دیگر رو به افزایش گذاشته است. اکنون بیش از ۸۱۵ میلیون نفر از سوءتغذیه مزمن رنج می‌برند.جنگ، شرایط آب و هوایی وخیم ناشی از تغییرات اقلیمی، رکود اقتصادی و سرعت فزاینده پدیده چاقی و اضافه وزن مسیر پیشرفت در نبرد علیه گرسنگی و سوءتغذیه را با مانع مواجه ساخته‌اند. در حالیکه میلیون‌ها نفر گرسته هستند، ۶۰۰ میلیون نفر از چاقی رنج برده و ۱.۳ میلیارد نفر دیگر نیز دچار اضافه وزن هستند.

۱۰ واقعیت که باید در مورد گرسنگی بدانیددر جهان، میزان کافی غذا برای سیر کردن همه انسان ها تولید می شود، اما همچنان ۸۰۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند؛ یعنی از هر ۹ نفر ۱ نفر گرسنه است و ۶۰ درصد این افراد را زنان تشکیل می دهند
حدود ۸۰ درصد از فقیرترین افراد جهان در مناطق روستایی زندگی می کنند و اکثر آنها به کشاورزی وابسته هستند
گرسنگی بیش از بیماری های مالاریا و سل افراد را به کام مرگ می کشاند
حدود ۴۵ درصد از مرگ و میر نوزادان مربوط به سوء تغذیه است
هزینه جبران سوء تغذیه سالانه معادل ۳.۵ تریلیون دلار است
۱.۹ میلیارد نفر از مردم - بیش از یک چهارم جمعیت جهان - دچار اضافه وزن هستند
یک سوم مواد غذایی تولید شده در جهان هدر رفته یا از بین می رود
جهان تا سال ۲۰۵۰ به تولید ۶۰ درصد مواد غذایی بیشتر برای تأمین نیاز جمعیت رو به افزایش نیاز دارد
هیچ بخش دیگری به اندازه بخش کشاورزی، به تغییرات آب و هوایی حساس نیست
فعالیت های فائو بیشتر در مناطق روستایی در ۱۳۰ کشور جهان متمرکز است؛ این سازمان تلاش می کند در همکاری مشترک با دولت ها، جوامع مدنی، بخش خصوصی و سایر شرکا، به هدف پایان دادن به گرسنگی (ZeroHunger) دست پیدا کند

شکم های گرسنه و مواد غذایی که راهی سطل های زباله می شوند محققان دانشگاه ادینبورگ (اسکاتلند) با استفاده از داده های فائو، میزان هدر رفت مواد غذایی در جهان را محاسبه کردند. براین اساس، تقریبا ۲۰ درصد مواد غذایی که در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد، بیش از اندازه مصرف شده یا از سطل های زباله سر در می آوردند. همچنین مردم جهان حدود ۱۰ درصد بیش از نیاز خود، مواد غذایی مصرف می کنند.

میزان هدر رفت مواد غذایی در کشورهای صنعتی جهان بالغ بر ۶۸۰ میلیارد دلار و در کشورهای درحال توسعه ۳۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود. با ذخیره یک پنجم موادغذایی که درحال حاضر در جهان به هدر می رود، می توان ۸۷۰ میلیون گرسنه را سیر کرد.

درصد مواد غذایی که به هدر می روند:۳۰ درصد غلات
۲۰ درصد لبنیات
۳۰ درصد ماهی و غذاهای دریایی
۴۵ درصد میوه و سبزیجات
۲۰ درصد گوشت
۲۰ درصد دانه های روغنی
۴۵ درصد سبزیجات ریشه ای

https://zistonline.com/vdcb0gbz.rhb9gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما