تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب : 78586
زیست آنلاین: یکی از دستاوردهای مهم احداث نیروگاه های تجدید پذیر سیستان و بلوچستان ، اشتغالزایی و آموزش بومیانی است که سالها بیکار  بوده اند. اگر مشکلات ارزی نباشد و بهای برق فروخته شده را به موقع دریافت کنیم، امکان توسعه نیروگاه های خورشیدی بعدی در سیستان و بلوچستان  وجود خواهد داشت.
اشتغال زایی و مهارت آموزی از دستاوردهای مهم احداث نیروگاه خورشیدی در سیستان و بلوچستان

به گزارش زیست آنلاین، پیمان تسنیمی، مدیر پروژه نیروگاه های یزد و زاهدان در شرکت گسترش انرژی نو آتیه، در نشستی پنجمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی خورشیدی ایران با موضوع " بررسی چالشهای فضای کسب و کار انرژی های تجدیدپذیر در سال ۹۷ " اظهار داشت:
دو نیروگاه ده مگاواتی در اشک زر استان یزد و در سیستان و بلوچستان زاهدان احداث شده است که  هر یک به ترتیب در دی ماه و اسفند ماه سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسیدند.
وی با اشاره به تجربیات فراوان تاسیس نیروگاه سیستان و بلوچستان  افزود: این منطقه با وجود محدودیت های فراوان یکی از بهترین مناطق جهت دستیابی به انرژی های تجدید پذیر از جمله خورشیدی و بادی به شمار می رود.

 

دستاوردهای نیروگاه سیستان و بلوچستان 

نیروگاه سیستان و بلوچستان  اولین نیروگاهی خورشیدی می باشد که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرد و به واسطه این امر، بانک صنعت و معدن توانست بعد از برجام با بانک آلمانی ارتباط برقرار کرده و بدون ایحاد مشکل، نقل و انتقال پول به راحتی انجام گرفت.
از دیگر دستاورد های این نیروگاه می توان به این موضوع اشاره کرد که شرکت آلمانی پس از بازدید از این منطقه با بهره گیری از اهالی بومی ساکن در منطقه اقدام به احداث پروژه نمود. 
بدین ترتیب که ابتدا اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای حدود ۲۰۰ نفر از بومیان علاقه مند در منطقه کرد و آنها را جذب نمود و در انتهای دوره ها به آن ها مدرک معتبر تعلق گرفت. 
و این در حالی بود که بیشتر اهالی آن منطقه بیش از ده سال بیکار بودند. یکی از چالش های ما تعدیل نیروها پس از اتمام پروژه به شمار می رفت، در صورتی که اگر این سرمایه گذاری ها در حوزه انرژی تجدید پذیر ادامه می یافت، این نیروی متخصص می توانستند به عنوان یکی از سرمایه های منطقه به کار خود ادامه بدهد.
وی افزود : اشتغال زایی و مهارت آموزی در منطقه محرومی که حتی از کمبود آب رنج فراوان می برد، کشاورزی تقریبا نابود شده است و صنایع دیگری برای سرمایه گذاری وجود ندارد، کار آسانی نیست و تجدیدپذیرها جزو معدود زمینه هایی هستند که می توانند در این منطقه شغل و توسعه ایجاد کنند.
تسنیمی در ادامه با اشاره به آن که یکی از نگرانی های مهم در این منطقه موضوع امنیت برای تیم خارجی به شمار می رفت، گفت: سرمایه گذاران خارجی در حدود ۶ تا ۷ ماه به راحتی مستقر شدند و بدون آن که برایشان کوچک ترین مشکلی به وجود بیاید در منطقه در رفت و آمد بودند و حتی به محیط بومی منطقه علاقه مند نیز شده بودند.
وی در پایان خاط نشان کرد: در این منطقه صنعت خاص و ویژه ای فعالیت ندارد، در حالی که تجدید پذیرها  هم در تامین برق منطقه کمک می کنند، هم ایجاد اشتغال می کنند. این منطقه همچنان ظرفیت توسعه انرژی های تجدید پذیر را دارد.
برق منطقه ای سیستان و بلوچستان  از ما خواسته است که نیروگاه را در تابستان با تمام ظرفیت در مدار داشته باشیم و نیروگاه های بعدی را نیز احداث کنیم. در حال حاضر نیروگاه با تمام ظرفیت به شبکه برق استان سیستان و بلوچستان  و بلوچستان برق رسانی دارد و توانست بخش قابل توجهی از نیاز برق برق زاهدان را در پیک مصرف تابستان تامین نماید.
در حال حاضر یکی از نگرانی های اصلی ما، تاخیر در پرداخت بهای برق فروحته شده است؛ اگر مشکلات ارزی نباشد و بهای برق فروخته شده را به موقع دریافت کنیم، امکان توسعه نیروگاه های خورشیدی بعدی در سیستان و بلوچستان  وجود خواهد داشت.
وی اشاره کرد که ضریب تعدیل نرخ های خرید برق تجدیدپذیر می باید بر اساس نرخ رسمی بانک مرکزی که قابل تهیه است محاسبه شود. برای مثال اکنون بانک مرکزی اعلام کرده است که ما برای تبدیل ریال به یورو و پرداخت اقساط صندوق توسعه ملی، می باید ارز با نرخ نیمایی تهیه کنیم و بنابراین ساتبا نیز باید همین نرخ ارز را در فرمول ضریب تعدیل قرار دهد.

 

خلاصه ای از نشست

 

فیلم کامل نشست

 

پنجمین کنفرانس انرژی خورشیدی

نشست انرژی های تجدید پذیر

نشست تجدید پذیر ها

نشست تجدید پذیر ها

https://zistonline.com/vdcd9k05.yt0jj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما