تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب : 78560
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان مبنی بر شدت طوفان گرد و خاک و میزان آلودگی هوا، امروز دوشنبه ادارات ۵ شهرستان زابل، هامون، هیرمند، زهک و نیمروز تعطیل است‌
گرد و غبار  سیستان و بلوچستان در یک ماه اخیر
‌به گزارش زیست آنلاین، به نقل از اداره‌کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، عبدالرحمن شهنوازی افزود: با توجه به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان امروز طوفان شدت بیشتری خواهد داشت.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: طوفانی باسرعت ۱۱۹ کیلومتر برساعت درشمال استان در منطقه سیستان درحال وزیدن است.

علی ملاشاهی ادامه داد: شدت طوفان و غلظت گردوغبار وذرات آلوده کننده هوا به اندازه ایست که شعاع دید را تاحدبسیار زیادی کاهش داده است‌.

وی ادامه داد: حداکثرمیزان غلظت گردوغبار در این منطقه به ۹۰۷۵ میکروگرم برمترمکعب یعنی ۶۰ برابر حدمجاز رسیده است‌.

گردوعبار سیستان و بلوچستان

استقرار ۱۶ ایستگاه پایش گرد و خاک در شرق و جنوب شرق کشورشینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با توجه به کمبود ایستگاه‌های پایش ذرات در استان‌های شرق و جنوب شرق کشور به‌زودی ١٦ ایستگاه پایش گرد و غبار در این منطقه استقرار می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ١٩٦ ایستگاه پایش کیفیت هوا در کل کشور وجود دارد، گفت: ٩٠ درصد این ایستگاه‌ها دارای سنجنده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ٨٤ درصد دارای سنجنده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون هستند.
مدیر کل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان ، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان از جمله استان‌هایی هستند که تعداد زیادی از روزهای سال متاثر از گرد و غبار هستند اما تعداد ایستگاه‌های موجود در این استان‌ها تکافوی وسعت و محدوده‌های جمعیتی موجود را نمی‌دهد. متناسفانه در حال حاضر در هر یک از این استان‌ها در نهایت دو ایستگاه پایش گرد و غبار وجود دارد که به هیچ وجه نیازها را برآورده نمی‌کند.

به گفته انصاری بر اساس مصوبه چهاردهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، شهرهای بالای ۳۰۰ هزار نفر جمعیت برای اقدامات مراقبتی باید دارای یک ایستگاه کیفی هوا باشند. همچنین بر اساس ماده ٣ قانون هوای پاک، اعلام شرایط اضطرار و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در این زمینه با توجه به مقادیر غلظت ذرات و پایش انجام شده توسط ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در سطح شهرستان‌ها انجام می‌گیرد.

مدیر کل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: ١٦ ایستگاه ذراتی که طی مناقصه توسط سازمان حفاظت محیط زیست خریداری شده‌اند، هر یک دارای دو آنالایزر ذرات کوچک‌تر از دو و نیم میکرون و کوچک‌تر از ۱۰ میکرون هستند.

شینا انصاری مدیر بخش پایش هوا

ماه گذشته در تاریخ ۱۲ تیر ماه علی ملاشاهی، رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرده بود که: وزش باد شدید با سرعت ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت، غلظت گرد و غبار در منطقه شمال سیستان و بلوچستان را به ۹ برابر حد مجاز رساند.

غلظت گرد و غبار در سیستان و بلوچستان به ۹ برابر حد مجاز رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در تیر ماه امسال بیان کرده بود: غلظت گرد و غبار در هوای زابل بیش از ۹ برابر حد مجاز و در زاهدان به ۷ برابر حد مجاز رسیده است که پس از اعلام این آمار، شعاع دید در اکثر نقاط استان کاهش چشمگیری یافته است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود این شرایط تا اوایل وقت پنج شنبه ادامه داشته باشد و علاوه بر اینکه در زابل طوفان گرد و خاک گزارش شده در سایر نقاط افزایش غبار  و باد و گرد و خاک با شدت کمتر خواهیم داشت همچنین کاهش دما در شمال سیستان و بلوچستان تا روز پنج شنبه ادامه دارد و از روز جمعه به بعد هوا گرم‌تر خواهد شد.

 وی با بیان اینکه طی سه روز آینده در ارتفاعات جنوب شرق سیستان و بلوچستان رشد ابر پیش بینی شده است، گفت: در این مناطق احتمال بارش‌ و رگبار پراکنده و رعد و برق دور از انتظار نیست.

ملاشاهی ادامه داد: دریای عمان در بخش‌های شرقی مواج است و برای امروز و فردا در نواحی جنوبی و سواحل هوا قدری گرم‌تر گزارش شده است.

رئیس کارگروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته زاهدان با حداقل دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر خنک‌ترین و دلگان با حداکثر دمای ۴۷ درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین شهرهای استان بوده‌اند.

گردو غباردر سیستان و بلوچستان بیشتر از حد مجازوجود گردوغبار در ۴۰ شهر و ۸۰۰۰ روستای سیستان و بلوچستان همچنین ‌محسن حیدری، سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در تیرماه امسال اشاره کرده بود که  بررسی تصاویر دریافتی از ماهواره‌های هواشناسی نشان می‌دهد که گردوغبار گسترده حداقل ۴۰ شهر و ۸ هزار روستای سیستان و بلوچستان را فرا گرفته است‌.

سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در آن زمان  با بیان اینکه در بخش‌هایی از کویر لوت نیز وزش باد شدید رخ داده است، ادامه داد: بررسی تصاویر دریافتی از ماهواره‌های هواشناسی نشان می‌دهد که توده گردوغبار در روزهای اخیر حداقل ۴۰ شهر و ۸ هزار روستای سیستان و بلوچستان را فرا گرفته است‌.

وی یاد آور شده بود: در بیشتر این شهرها و روستاها غلظت ذرات گردوغبار بسیار زیاد بوده است به طوریکه در شهرهای دارای ایستگاه هواشناسی نظیر زابل و زاهدان که میزان غلظت ذرات معلق به صورت مستقیم اندازه‌گیری شده است، شرایط کیفی هوا به ۱۵ تا ۲۲ برابر حد مجاز نیز رسیده است‌.

حیدری گفته بود: بیشترین غلظت ذرات معلق با اندازه ۱۰ میکرون در هوای زابل ۳۲۶۹ میکروگرم در هر متر مکعب هوا گزارش شده که بیش از ۲۲ برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت است. همین گردوغبار در شهر زاهدان سبب شد تا غلظت غبار به بیش از ۱۵ برابر حد مجاز برسد‌.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در تیرماه ۹۷ اظهار داشت: از دوشنبه تا کنون حداقل چند بار از ۱۳ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان گزارش گردوغبار گسترده یا وزش باد و گرد وخاک داشتیم که حداقل در پنج ایستگاه میزان دید افقی به زیر هزار متر رسیده است‌.

وی افزود: در این مدت میزان دید افقی در شهر سراوان که در فاصله ۵۷۰ کیلومتری از ایستگاه هواشناسی زابل قرار دارد در کمترین زمان به ۲۰۰ متر رسید. همچنین دید افقی در شهرهای زهک، نصرت‌آباد و میرجاوه نیز به ترتیب به ۵۰، ۷۰۰ و ۸۰۰ متر رسید‌.

حیدری تصریح کرد: امسال سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان به حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز رسیده است که با توجه به خشکسالی حاکم در منطقه و خشک بودن تالاب‌های هامون، موجب وقوع پدیده‌های خاک‌دار فراوانی نظیر طوفان گردوخاک شده است‌.

سرپرست اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: طوفان گردوخاک یکی از پدیده‌های مخرب جوی است که به لحاظ علمی شرایط خاصی دارد و زمانی گزارش می‌شود که سرعت وزش باد حداقل ۵۴ کیلومتر بر ساعت و دید افقی هم‌زمان نیز کمتر از هزار متر باشد./ منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcfxtde.w6dcvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما