تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : 78555
هاشمی، استاندار گلستان در دیدار با آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: زمینه بروز آتش‌سوزی‌های بزرگ در جنگل‌های هیرکانی گلستان وجود دارد که استقرار بالگرد برای استفاده در مواقع اضطراری می‌تواند از نابودی وسیع جنگل‌ها جلوگیری کند، آقایی نیز در این دیدار اظهار کرد: سال اول اجرای طرح تنفس جنگل‌ها نتایج فراوانی داشته است.
ضرورت تجهیز جنگل‌ های گلستان در سال اول اجرای طرح تنفس
به گزارش زیست آنلاین، سید«مناف هاشمی» استاندار گلستان با اشاره به حریق‌های پی در پی در جنگل‌های استان گفت: تجهیز جنگل‌های گلستان به امکانات اطفای حریق هوایی و بالگرد با هدف کاهش خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی‌های گسترده فصول گرم سال ضروری است.

 هاشمی در دیدار با آقایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: سالانه حجم زیادی از جنگل‌های گلستان به‌علت آتش‌سوزی و نبود تجهیزات کامل و مناسب برای خاموش کردن آن نابود می‌شود که استقرار بالگرد برای امدادرسانی در زمان آتش‌سوزی می‌تواند حجم این خسارت‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی افزود: گلستان در مقایسه با دو استان شمالی و ساحلی دیگر، خشک تر و کم بارش تر است که همین مورد، احتمال افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌های این استان را افزایش می‌دهد.

استاندار گلستان ادامه داد: امسال آتش‌سوزی‌های زیادی در جنگل‌های گلستان رخ داد که اگر اقدام به موقع نیروهای امدادی محلی، دهیاران و روستاییان نبود، بی‌تردید بخش زیادی از این عرصه‌های ارزشمند طبیعی از بین می‌رفت.

هاشمی خاطرنشان کرد: زمینه بروز آتش‌سوزی‌های بزرگ در جنگل‌های هیرکانی گلستان وجود دارد که استقرار بالگرد برای استفاده در مواقع اضطراری می‌تواند از بروز یک واقعه تلخ و نابودی وسیع جنگل‌ها جلوگیری کند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری این استان گفت: استفاده صحیح و هدفمند از جنگل‌ها و منابع طبیعی به خصوص جزیره آشوراده، بخشی از این پتانسیل است که امیدواریم رفع موانع قانونی و اخذ مجوزهای لازم، راهگشای بهره‌مندی از این امکانات برای ایجاد شغل و درآمدزایی برای گلستان باشد. توجه به گردشگری و توسعه این بخش می‌تواند زمینه ترقی و توسعه اقتصادی استان را فراهم کند.

استاندار گلستان تصریح کرد: احداث تله‌کابین در علی‌آباد کتول و گرگان و اجرای طرح‌های گردشگری در آشوراده، بخشی از نیاز جدی توسعه صنعت گردشگری گلستان است.

هاشمی گفت: اولویت و نگاه مسئولان استان به آشوراده، نگاه تخریبی و بهره‌برداری بی‌رویه نیست بلکه هدف اصلی، نجات این جزیره از متروکه بودن و استفاده از ظرفیت‌های آن برای جذب گردشگر است.

وی به هجوم برخی سودجویان به جنگل‌ها و برداشت بی‌رویه قارچ‌های خوراکی سیاه و سفید اشاره کرد و گفت: قیمت ۵ میلیون ریالی هر کیلوگرم از این قارچ در داخل و هزار دلاری در خارج کشور، سودجویان را روانه جنگل‌های گلستان کرده است.

استاندار گلستان یادآور شد: مدیریت و سازماندهی برداشت این گونه گیاهی و ترویج کشت به جای برداشت بی‌رویه از جنگل‌ها، علاوه‌بر حفظ طبیعت، فرصت‌های جدید شغلی برای گلستانی‌ها ایجاد خواهد کرد.

استاندار گلستان و معاون وزیر کشاورزی

رئیس سازمان جنگل‌ها اظهار دارد: سال اول اجرای طرح تنفس جنگل‌ها نتایج فراوانی داشترئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به اجرای طرح تنفس جنگل ها اشاره کرد و گفت: در اولین سال اجرای این طرح، نتایج فراوانی نصیب جنگل‌های ایران شد و امیدواری‌ها به احیای عرصه‌های نابود شده را افزایش داد.

خلیل آقایی در دیدار با استاندار گلستان افزود: برخی‌ها گمان می‌کنند با اجرای این قانون، تامین چوب کشور دچار مشکل می‌شود اما تعرفه صفر درصدی واردات چوب و گسترش عرصه‌های زراعت چوب صنعتی، این مشکل را برطرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر واردات و صادرات چوب بدون هیچ محدودیت و پرداخت تعرفه گمرکی انجام می‌شود تا کمبود احتمالی بازار در نتیجه ممنوعیت قطع درختان جنگلی احساس نشود علاوه بر آن، توسعه زراعت چوب صنعتی در زمین‌های شخصی و عرصه‌های منابع طبیعی یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.

آقایی افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد چوب‌های مورد نیاز داخل از درختان جنگلی تامین می شود که توسعه زراعت درختان صنعتی و واردات چوب، نیاز به بهره برداری از جنگل‌های داخلی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: زراعت چوب با صرفه و بسیار آسان‌تر از زراعت پرهزینه‌ای مانند برنج است. به عنوان نمونه با بهره‌برداری از گونه مشخص چوب صنعتی در هکتار می‌توان به سودآوری ۵ میلیارد ریالی رسید.

وی در ادامه گفت: علت ۹۵ درصد آتش سوزی جنگل های کشور، بی احتیاطی، کم توجهی و رفتار تعمدی برخی سوء استفاده کنندگان برای بهره‌برداری بی‌رویه و غیرقانونی از زمین‌های جنگلی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: آتش سوزی جنگل‌ها در همه جنگل‌های دنیا اتفاق می‌افتد اما با اجرای طرح‌های پیشگیرانه و استفاده از تجهیزات مناسب می‌توان این خسارت را تا حد زیادی کاهش داد.

آقایی افزود: اگر چه در سال‌های اخیر از تعداد و حجم آتش سوزی جنگل‌های ایران کاسته شده است اما باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که همین تعداد آتش سوزی هم در جنگل‌ها رخ ندهد و عرصه مهم و ارزشمند منابع طبیعی در سایه اشتباهات عمدی و سهوی انسان‌ها نابود نشود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت از طرح‌های این سازمان تقدیر کرد و گفت: اختصاص بودجه ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرحهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، بیانگر این توجه ویژه است.

آقایی خاطرنشان کرد: با اختصاص این بودجه به استان‌ها، ۶۰۰ طرح آبخیزداری در وسعت بیش از ۷۰۰ هزار هکتار با هدف توسعه پوشش گیاهی، تامین آب کشاورزی و حفظ خاک اجرا خواهد شد./ منبع: ایسنا

رئیس سازمان جنگلها

 

 

https://zistonline.com/vdcjiiea.uqeoizsffu.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما