تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 74107
طبق اعلام مشاور وزیر جهاد کشاورزی با تولید مناسب کلزا در سال جاری، تولید این محصول بیش از ۸۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت.
رشد ۸۰ درصدی تولید کلزا و تبدیل شدن کرمانشاه به قطب تولیدی این محصول در کشور
به گزارش زیست آنلاین، کلزا گیاهی با مصارف خوراکی است و یکی از با کیفیت‌ترین دانه‌های روغنی به شمار می‌رود؛ روغن این محصول به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و فاقد کلسترولبودن، دارای طرفداران زیادی در صنعت روغن است.

همچنین این محصول دارای ظرفیت عملکرد بالایی بوده و در بین دانه های روغنی از درصد روغن بالایی (۴۰%- ۴۵%) برخوردار است و می تواند درکاهش میزان وابستگی به خارج در زمینه روغن گیاهی موثر باشد.

از ویژگی های مثبت آن مکمل بودن زراعی با گندم و جو است که از افزایش بیماری‌ها، آفات و علف های هرز کاسته و باعث افزایش عملکرد دانه این محصولات می شود.

 

صرفه جویی ۴۸۰ میلیون دلاری ناشی از کاهش واردات کلزاوزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت واردات دانه های روغنی، اقدام به تدوین برنامه‌ای ۱۰ ساله موسوم به «طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی» و حمایت ویژه از تولید محصولات کلزا، سویا، گلرنگ، آفتابگردان و کنجد کرد. این طرح با بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۵ تصویب شد.

طبق اعلام مسئولین دولتی در سال ۹۶، بیش از ۲۲۰ هکتار کلزا در کشور کشت شده و حداکثر طی سه سال آینده ضریب خوداتکایی دانه‌های روغنی از ۳۰ درصد عبور خواهد کرد.

بر اساس پیش بینی ها، تولید محصول کلزا در سال ۹۷ به ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه است؛ با این میزان تولید، ضمن شکستن رکورد تولید این محصول، حدود ۴۸۰ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری می شود.

 

رشد ۸۰ درصدی تولید کلزا و تبدیل شدن کرمانشاه به قطب تولیدی این محصول در کشورطبق اعلام مشاور وزیر جهاد کشاورزی با تولید مناسب کلزا در سال جاری، تولید این محصول بیش از ۸۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت.

علیرضا مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی ۹ تیرماه در بازدید از برداشت کلزا در مزارع استان کرمانشاه، این استان را پیشتاز تولید این محصول با عملکردهای بالاتر از میانگین جهانی عنوان کرد و افزود: بزودی استان کرمانشاه به قطب تولید کلزا در کشور تبدیل خواهد شد./ منبع: مقاومتی نیوز

https://zistonline.com/vdciyzay.t1a5u2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما