تاریخ انتشار :شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : 74070
زیست آنلاین: پناهگاه حیات وحش موته یکی از مهم ترین زیستگاه های آهو در کشور ما به حساب می آید، و ازاین رو از حساسیت بالایی برخوردار است.
سرنوشت پناهگاه حیات وحش موته
به گزارش زیست آنلاین، پناهگاه حیات وحش موته میان دو استان اصفهان و استان مرکزی واقع شده است، وسعت این پناهگاه به ۲۰۴,۳۵۰ هکتار می رسد و روستای موته با فاصله ۲۷۰ کیلومتر در جنوب غربی استان تهران در مرکز آن قرار گرفته است.
این پناهگاه که به تازگی به پارک ملی ارتقا یافته است، یکی از پر ارزش ترین مناطق ایران برای زندگی و پرورش آهو محسوب می شود.

منطقه حیات وحش موتهدر سال ۱۳۹۴، رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، پناهگاه موته را پرجمعیت ‌ترین منطقه حفاظت شده حیات وحش کشور معرفی کرد و گفت:  این پناهگاه به لحاظ دارا بودن ارزش های تنوع زیستی بسیار،  منطقه اکوتوریسمی خوبی به شمار می رود و باید سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی هایی در این منطقه صورت گیرد.
به جهت وجود جمعیت مهاجر قوچ و میش، این پناهگاه سالانه در اواخر آذر و اوایل دی به منظور برآورد گونه های شاخص این منطقه است سرشماری می شود.

سر شماری پناهگاه حیات وحش موتهمرتضی جمشیدیان، رییس پناهگاه حیات وحش موته، در آخرین سرشماری صورت گرفته اعلام کرد: با وجود اینکه انتظار می رفت قطعا جمعیت این حیوانات خیلی بیشتر شده باشد، آمار حاصل از سرشماری امسال نشان داد، تعداد وحوش نسبت به سال قبل هیچ تغییری نکرده است، وی دلیل عمده این امر را پراکندگی زیاد حیوانات خواند.
با وجود آنکه به نظر می رسد، این پناهگاه، ارزش های تنوع زیستی خود به خوبی را حفظ کرده است و عملکرد سازمان محیط زیست تا به حال، در این منطقه موفق بوده است،  اما به تازگی رضا اقتدار، کارشناس دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از اتفاقی صحبت کرد که در صورت وقوع، یک فاجعه مهم زیست محیطی در مناطق چهارگانه محیط زیست کشور به وجود خواهد آمد.

مجوز اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته را سازمان محیط زیست صادر نکرده است  به گفته وی، بر اساس قانون معدن مصوبه سال ۹۰، از سازمان حفاظت محیط زیست، برای صدور مجوز فعالیت‌های معدنی در مناطقی که تحت مدیریت محیط زیست  نباشند، استعلام نمی‌شود ولی به دلیل آنکه پناهگاه حیات وحش موته یکی از مهم ترین زیستگاه های آهو در کشور ما به حساب می آید، و از از حساسیت بالایی برخوردار می باشد، تا کنون هیچ مجوزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و هم وزارت صنعت برای صدور پروانه اکتشاف معدن در این منطقه صادر نشده است.
اقتدار در ادامه اظهار کرد: به دلیل آنکه سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای طرح معدن در مناطق تحت مدیریت محیط زیست به  مخالفت پرداخت، و مخالفت خود را نیز در روند استعلام مطرح کرد، بر طبق تبصره ۵ ماده ۲۴ قانون معدن،  تصمیم گیری این مساله به کارگروه حل اختلاف استانی ارجاع داده شد، اما  این کارگروه (کارگروه ماده ۲۴) صلاحیت اظهار نظر در مورد مناطق چهارگانه محیط زیست را نداشته و با بی توجهی به مخالفت های بیشمار سازمان حفاظت محیط زیست و عدم در نظر گرفتن و عدم در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی، با آن موافقت و آن را به تصویب رسانیده  است. 
البته لازم به ذکر است، با توجه به آنکه اعضای این کارگروه رئیس سازمان صنعت و معدن، نماینده خانه معدن، نماینده جهاد کشاورزی، نماینده محیط زیست و نماینده دستگاه قضایی استان می باشند، این تصمیم گیری دور از انتظار نبوده است.

اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در برابر تصمیم کارگروه ماده ۲۴از آنجایی که استاندار، متولی اصلی و رئیس کارگروه حل اختلاف استانی است، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به منظور ممانعت از وقوع این حادثه زیان بار، طی نامه‌ای به استانداران کل کشور خواستار خودداری از صدور پروانه معدن در این مناطق حفاظتی گشت که این اقدام موثر واقع نشد.
اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بار دیگر برای بار دوم اقدام نمود و این موضوع را به دفاتر حقوقی و بازرسی سازمان ارجاع داده و با ارسال  روند صدور پروانه معدن در مناطق چهارگانه خواستار پیگیری این موضوع از طریق این دفاتر گشت. 
اقتدار در نهایت بیان کرد: بدلیل آنکه پناهگاه حیات وحش موته به شدت حساس است، این موضوع به دفتر حقوقی و دفتر بازرسی سازمان به محیط زیست ارجاع و حتی به این دفتر بازرسی ارسال شده است و اکتشاف معدن در این منطقه علاوه بر مخالفت و پیگیری جدی سازمان حفاظت محیط زیست، با اعتراض مردم محلی نیز رو به روست، از این رو امید است، اکتشاف معدن در پناهگاه حیات وحش موته اتفاق نیفتد.


 

https://zistonline.com/vdchvvnq.23nkqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما