تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب : 73970
می توان وضعیت اکولوژیکی، تامین منابع آبی و همچنین حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری را با اجرای آبخیزداری بهبود داد و احیا کرد.
حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری با بهره گیری از آبخیزداری
به گزارش زیست آنلاین، مطالعه چندین ساله دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که احیای جریان طبیعی آب رودخانه کنتیکات از طریق تغییر در فعالیت های سدسازی، مزایای زیست محیطی عمده ای برای حوضه های آبخیز به همراه خواهد داشت.

کاهش خطرات سیلاب با اجرای آبخیزداریهمچنین آن ها به این نتیجه رسیده اند که اگر در جریان آب تغییری حاصل شود ممکن است بهبود اکوسیستم موجود در اطراف رودخانه، تنوع حیات وحش، کاهش خطرات سیلاب و آسیب های جانبی را به دنبال داشته باشد.

به همین دلیل سازمان حفاظت از محیط زیست، ارتش آمریکا و مهندسین آن به همراه محققان دانشگاه ماساچوست مجددا در تحقیقی روی ۷۳ سد بزرگ اطراف حوضه آبخیز رودخانه کنتیکات در ایالات نیوهمپشایر، ورمونت و ماساچوست به این نتیجه رسیدند که این سدها توانسته اند به همراه فعالیت های آبخیزداری مانعی برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیلاب ها باشند.

سرمایه گذاری ۲.۶ میلیون دلاری آمریکا برای احیای حوضه آبخیز رودخانه کنتیکاتدر همین رابطه تیم دگن، یکی از مهندسین ارتش آمریکا گفت: این مطالعه برای کشور حدود ۲.۶ میلیون دلار هزینه در بر داشته است که نیمی از آن بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است و نیمی از آن را ارتش متقبل شده است؛ چراکه حفاظت از منابع طبیعی خدمت غیرمادی به مردم اطراف حوضه آبخیز رودخانه کنتیکات است.

کتی کندی کارشناس محیط زیست نیز اذعان کرد: از مدل های پیشرفته کامپیوتری برای ارزیابی جریان رودخانه در این حوضه های آبخیز در شرایط مختلف آب و هوایی بهره گرفته شده است. وی افزود: احداث ۳۰۰ سد در این حوضه آبخیز قطعا تاثیرات بسیار عمیقی به همراه داشته است.

کندی گفت: یکی از اهداف و استراتژی های اصلی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در این حوضه آبخیز، این بوده است که احداث سدهای کوچک در اولویت قرار گیرد و احداث سدهای بزرگ از اولویت این سازمان خارج شود؛ چراکه سدهای کوچک نقش عمده ای در کنترل سیلاب ها و رواناب های فصلی ایفا می کنند و علاوه بر این مردم می توانند از مزایایی تامین آب و برق و همچنین امکانات گردشگری و تفریحی آن ها استفاده کنند.

حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری با بهره گیری از آبخیزداریکندی با بیان اینکه رودخانه کنتیکات در مرز با آمریکا و در ۴۱۰ مایلی جنوب لانگ آیلند واقع شده است، گفت: می توان وضعیت اکولوژیکی، تامین منابع آبی و همچنین حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری در این منطقه را با اجرای آبخیزداری بهبود داد و احیا کرد.

به عنوان مثال این تحقیق نشان داد که احداث سدها جریانات طبیعی آب در رودخانه کنتیکات را مختل کرده و سبب می شود زندگی آبزیان بومی با خطر روبر شود؛ زیرا زمانی که جلوی جریان طبیعی رودخانه از طریق سدسازی گرفته شود، ماهیان از رسیدن به زیستگاه طبیعی خود و تولیدمثل باز می مانند.

به علاوه احیای جنگل ها از طریق فعالیت های آبخیزداری سبب می شود که علاوه بر نفوذ آب به دل سفره های زیر زمینی و تامین آب، گونه های مختلف جانوری جذب آن شوند، گیاهان بومی از بین نروند و خطرات سیلاب های فصلی به طرز چشمگیری کاهش یابند.

کندی گفت: قطعا آبخیزداری می تواند به انعطاف پذیری جریان رودخانه کنتیکات کمک شایانی نماید و از آسیب رساندن سیل ها به مردم سکنی گزیده در اطراف این رودخانه کمک کند./ منبع: مقاومتی نیوز

https://zistonline.com/vdcfx1de.w6dmeagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما