تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 69515
پیشروی آب دریای خزر در سال‌های آینده، فرصت مناسب برای مقابله با خشکسالی و مبارزه با کم آبی است.
پیشروی دریای خزر راه  مقابله با کم آبی است
به گزارش زیست آنلاین، نورمحمد تربتی‌نژاد روز پنجشنبه در نشست شورای اداری گلستان با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست اظهار کرد: بر اساس پیش بینی کارشناسان و طبق چرخه آب خزر و جزر و مد دوره‌ای، در سال‌های آینده شاهد پیشروی آب این دریا خواهیم بود که امیدواریم با برنامه ریزی درست و هدفمند، از این فرصت برای رفع کم آبی و جلوگیری از بروز مشکلات محیط زیستی استفاده شود. 
وی بیان کرد: یکی از مشکلات جدی که گلستان را تهدید می کند، احتمال هجوم ریزگردها از شمال گلستان به علت از بین رفتن پوشش مرتعی این مناطق است.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شاید تصور ورود ریزگردها به این استان سرسبز دشوار باشد اما این پدیده زیست محیطی فاصله زیادی با گلستان ندارد که باید با اجرای طرح های پیشگیرانه و علمی از وقوع آن جلوگیری کرد. 
تربتی نژاد ادامه داد: اکنون چند استان کشور به شدت درگیر ریزگردها هستند و بودجه های فراوانی برای مقابله با آن هزینه می شود اما می توان با بودجه به مراتب کمتر و با انجام کارهای مطالعاتی درست، گلستان را از گرفتار شدن به این پدیده نجات داد.
وی در ادامه به مشکل کمبود آب استان و تبعات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج در گلستان را به دلیل کمبود منابع آبی ممنوع کرد اما برای جبران درآمد کشاورزان ناشی از جایگزینی برنج به جای گندم هیچ چاره ای نیندیشید.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ضروری ترین نیازها پیش از اتخاذ این تصمیم، تعیین کشت های جایگزین با درآمدهای نزدیک یا همتراز با برنج است اما متاسفانه بدون تعیین جایگزین های مطلوب، کشت برنج در استان ممنوع شد. 
نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست بر ضرورت تخلیه هر چه سریع تر زباله ها از سایت پسماند آزادشهر تاکید کرد و گفت: زباله مردم استان بیش از ۱۰ سال است که در این منطقه تخلیه می شود و مردم، دیگر تحمل آثار این زباله ها مانند بوی مشمئز کننده و نفوذ شیرابه ها به زمین و احتمالا منابع آبی را ندارند.
علیرضا ابراهیمی اظهار کرد: جانمایی این منطقه برای دپوی زباله از ابتدا اشتباه و غلط بود و ساله است مردم آزادشهر در شرق استان گلستان تاوان این تصمیم را با تحمل تبعات بد آن پس می دهند.
نماینده مردم گرگان و آق قلا هم در این نشست گفت: آب شرب مردم گرگان بهداشتی نیست که باید هر چه سریع تر برای حل این معضل چاره اندیشی کرد .
نبی الله هزارجریبی اظهار کرد: متاسفانه مشکلات آب که گمان می رفت در سال های آینده گریبان استان سرسبز گلستان را بگیرد، بسیار زودتر از تصور، بروز کرد و مردم گرگان را دچار مشکلات فراوان کرد.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات گرگان، کم توجهی به کشت پنبه با استفاده از آب سدهای گلستان است.
هزارجریبی بیان کرد: هزاران هکتار از زمین های کشاورزی گرگان آماده کشت پنبه است اما اجازه استفاده از آب سدهای گلستان و بوستان به این کشاورزان داده نمی شود.
وی گفت: توسعه کشت پنبه فرصت اشتغال فراوانی برای مردم ایجاد خواهد کرد که یکی از تبعات آن، جلوگیری از مهاجرت های بی رویه است.
هزارجریبی افزود: تا زمانی که از این زمین ها به درستی استفاده نشود و منابع درآمدی برای کشاورزان ایجاد نشود، سیل مهاجرت ها از مناطق شمال استان به سمت گرگان سرایز خواهد شد و بر مشکلات این شهر خواهد افزود.
عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز پنجشنبه در سفری یک روزه به استان گلستان علاوه بر شرکت در نشست شورای ادرای استان، از مراحل ساخت پارک پسماند گرگان و نیز پارک ملی گلستان در شرق استان گلستان بازدید می کند./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcfttdv.w6d1yagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما