تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 69357
یک شرکت قطری توانسته است در کشوری که دمای هوای آن به ندرت به کمتر از ۲۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد سیستم بی‌نظیر سرمایش منطقه‌ای را راه‌اندازی نماید.
سیستم خنک‌سازی قطر با کاهش یک میلیارد تن CO2
به گزارش زیست آنلاین،  سیستمی که این شرکت در بین مراکز خرید و هتل‌های لوکس آن راه‌اندازی کرده است باعث شده است تا جذابیت قطر برای توریست‌ها بیش از گذشته شود.

با این حال این سیستم هم با چالش‌هایی مواجه است: آب هم‌اکنون تبدیل شده است به منبعی بسیار باارزش و در کنار آن سیستم‌های تهویه مطبوع که سیستم‌هایی انرژی خواه‌ هستند، باید در تمام طول سال در این کشور فعال باشند.

اما چاره کار مشخص است. «سیستم خنک‌سازی منطقه‌ای».

این سیستم به جای آن‌که برق را برای خنک کردن هوا در سیستم‌های متداول مصرف کند، از آب خنکی استفاده می‌کند که از طریق لوله‌هایی در زیر زمین منتقل می‌شوند و این آب را هم می توان از بازچرخش منابع مختلفی مثل آب دریا به دست آورد.

شرکت مبدع این سیستم، شرکت «قطر کول» است، شرکتی که در دنیا به عنوان پیشرو در سیستم‌های خنک‌سازی منطقه‌ای شناخته شده است.

این شرکت در دو واحد خنک سازی خود از خروجی تصفیه شده فاضلاب TSE استفاده می‌کند، فاضلابی که تمامی آلاینده‌های آن گرفته شده است.

یاسر الجاید، مدیر شرکت قطر کول، می‌گوید که مهمترین مزیت این سیستم بهره‌وری انرژی آن است که باعث می‌شود هزینه‌های بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری ما به شدت کاهش یابد.

او می‌گوید «ما مصرف برق را تقریبا به نصف کاهش دادیم. تهویه مطبوع در طی فصول تابستان ۷۵ درصد کل مصرف برق را به خود اختصاص داده است که این میزان مصرف برق بسیار زیاد است. بنابراین سیستم ما توانسته است میزان تولید CO۲ را نیز به نحو قابل توجهی کاهش دهد و دلیل آن کاهش تقاضای برق است».

مطالعه‌ جدیدی که این شرکت انجام داده است نشان می‌دهد که سیستم شرکت قطر کول توانسته است در ۸ سال گذشته یک میلیارد تن انتشار CO۲ معادل ۱.۹ میلیارد کیلووات ساعت برق را کاهش دهد.

از سویی سیستم سرمایش مرکزی هزینه‌های تعمیرات را نیز کاهش داده است.

دیگر مزیت این سیستم از جنبه زیبایی شناختی آن است. الجاید می‌گوید «وقتی شما برج‌های بسیار بلند را می‌بینید اما سیستم‌های سرمایشی بسیار بزرگ خنک سازی آن را بر بالای برج‌ها نمی‌بینید». چون نیازی به وجود چنین سیستمی بر بالای این برج‌ها نیست.

به گفته الجاید، شرکت قطرکول با این سیستم تبدیل به یک شرکت «تاب‌آور» در زمینه انرژی شده است.  

این شرکت از TSE در ۲۵ پروژه تحقیق و توسعه استفاده کرده است. قطر کول یکی از ۵ شرکت بزرگ فعال در زمینه سرمایش مرکزی در دنیاست./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcjatem.uqehizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما