تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 69252
زیست آنلاین: دانشمندان بر این باورند که وجود یک سایه عظیم در آسمان می تواند روند گرمایش زمین را کاهش دهد.
راه حل پیشنهادی دانشمندان برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین
به گزارش زیست آنلاین، محققان تحقیقات ژئودینامیک خورشیدی، اظهار کردند که کشورهای در حال توسعه، بیشتر در معرض خطرات تغییر اقلیم و گرمایش جهانی قرار گرفته اند.
به نظر می رسد ایجاد  بالن یا جت و یا استفاده از یک سفینه فضایی برای محافظت از کشورهای آسیب پذیر در سراسر جهان در برابر مقابله با اثرات گرم شدن کره زمین یک راه حل کاملا تخیلی باشد.
امروزه علاوه بر مهندسین ژئودینامیکی خورشیدی در دانشگاه های غربی، گروهی از دانشمندان کشورهای در حال توسعه نیز، تحقیقات بسیاری در مورد تغییرات آب و هوایی ارائه کرده اند و نتایج کار آنها نیز حاکی از آن است که کشور های در حال توسعه در مقابل گرم شدن جهانی زمین، آسیب پذیر تر هستند.
حوادث انسانی مانند ایجاد آلودگی در جو، دود ناشی از آتش سوزی های جنگل و فوران های آتشفشانی، عوامل اصلی این گرمایش جهانی شمرده می شوند.
امروزه، دوازده محقق از کشورهایی مانند بنگلادش، برزیل، چین، اتیوپی، هند، جامائیکا و تایلند در مجله طبیعت استدلال کرده اند که کشورهای فقیر باید در این زمینه از لحاظ تکنولوژی مورد حمایت کشورهای توسعه یافته قرار گیرند، چرا که تغییر اقلیم بر روی جهان تاثیر گذار خواهد بود.
این خطر جهانی که تهدید بزرگی برای سراسر کره زمین به شمار می رود، به بررسی های جدی از سوی دانشگاه هاروارد منجر شده است تا محققان و دانشمندان، آزمایشات خودشان را در این خصوص انجام داده و راه حل های پیشنهادی خود را ارائه دهند.
یکی از راه حل های پیشنهادی ژئودینامیک خورشیدی در این خصوص، تزریق ذرات آئروسل به استراتوسفر برای بازتاب حجم بیشتری از نور خورشید و کاهش ورودی آن، به عنوان یک راه حل سریع جهت کاهش گرمایش می باشد.
لازم به ذکر است که با استفاده از یک بالون در ارتفاع ۲۰ کیلومتری جو زمین می توان خواص بازتابی این پوشش آئروسلی (ابر مانند) را تغییر داد.
با این حال، اگر چنین رویکردهایی بتوانند از لحاظ فنی و سیاسی تحقق یابند، می توانند طی یک یا دو سال روند افزایش دمای جهانی را کاهش دهند.

تغییر اقلیم

چطور در جلوگیری از گرم شدن کره زمین مشارکت کنیمکره زمین به سرعت در حال گرمتر شدن است و متاسفانه مثل همیشه بیشتر گروهی که از این روند صدمه خواهند دید مردم عادی و اقشار کم درآمد جوامع هستند. در نقاط مختلف دنیا راهکارهای گوناگونی برای مشارکت وجود دارد و مدتی است بسیاری از مردم و شرکت ها شروع به استفاده از این راهکارها کرده اند. اما در این میان مشکل بسیار اساسی ای وجود دارد و آن این است که این راهکارها برای کشورهای بی سباطی مثل ایران که از اقتصاد بیمار و رو به نابودی رنج می برند و مردم در این زمینه از هیچگونه حمایت دولتی برخودار نیستند عملی نیست. پس چه باید کرد؟

در این مقاله تحقیقاتی هدف این هست کار راهکاری ابتکاری برای افزایش مشارکت مردم ایران در جلوگیری از روند گرم شده زمین ارایه شود که مناسب با وضعیت فرهنگی اقتصادی و اجتماعی مردم باشد. برای شروع زمینه های مشارکت را به چند دسته تقسیم بندی می کنیم.

نکته : از آنچه داریم به درستی استفاده کنیم. با همین امکانات محدودی که در حال حاضر در اختیار داریم می توانیم اثرات مثبتی ایجاد کنیم.

نکته : خانم ها بسیار بیشتر از آقایان می توانند تاثیر گذار باشند. در نتیجه بخشی از مقاله به انعکاس فعالیت های که بسیاری از خانم ها در حال حاضر در این زمینه در حال انجام آن هستند اختصاص داده خواهد شد و همچنین کارهایی دگیری که می توانند انجام دهند.

۸ روش برای حل بحران گرمای زمینبحران گرمای جهانی در عین بزرگی از نظر برخی دانشمندان به اندازه ای قابل حل است که می توان آن را با توسعه دادن روشهای فناورانه مهار کرد. هشت روش فناوری برای حل این بحران پیشنهاد شده است.

در حالی که رهبران جهان قصد دارند در نشست کپنهاک در رابطه با شرایط آب و هوایی جهان به صحبت و مذاکره بپردازند ، بسیاری بر این باورند که تنها راه برای حل بحران آب و هوایی و گرمای جهانی برداشتن قدمهای سریع و خلاقانه و ارائه فناوری های جدید برای مهار حرارت جهان است.

طی چند سال گذشته دانشمندان در این زمینه به نتایج متعددی دست پیدا کرده اند، از صخره های جذب دی اکسید کربن تا شبکه های فضایی کنترل کربن که می توانند به گونه ای در کنترل این بحران تاثیر گذار باشند. برخی از این ابداعات بر روی کاهش و جذب دی اکسید کربن تمرکز داشته و برخی دیگر راه کارهایی را برای سرد کردن زمین ارائه می کنند.

نشریه ای بی سی بر همین اساس هشت شیوه خلاقانه و معمولی را که می توانند در این راه به انسانها کمک کرده و به گونه ای به مهار گرمای جهانی ختم شوند را معرفی کرده است.

اسپری کردن در لایه اوزون: حتما به یاد دارید که باید از اسپری کردن ذرات معلق از بین برنده لایه ازون خودداری کنید ، اکنون زمان آن رسیده که در این باره بازنگری کرده و این کار را در قالبی دیگر از سر بگیریم. طرح «تعبیه ذرات استراتوسفریک» بر این اساس است که مواد شیمیایی مانند دی اکسید سولفور در نزدیکترین لایه اتمسفری زمین اسپری شود تا با ترکیب با دیگر مواد شیمیایی درون اتمسفر نور خورشید را از زمین بازتاب دهد.

این گاز بخشی از نور خورشید را بازتاب داده و از گرم شدن زمین تحت تاثیر این تابشهای خورشیدی جلوگیری می کند. سولفور ماده ای ارزان قیمت است که یک کیلوگرم از آن می تواند تاثیر صدها هزار کیلوگرم از دی اکسید کربن را خنثی کند. یکی از مشکلاتی که برای اجرای این طرح پیش بینی شده است، احتمال تاثیرگذاری بیش از حد آن بر روی برخی از مناطق و بروز تغییرات شدید آب و هوایی است. همچنین استفاده از یک آلاینده برای خنثی کردن آلاینده ای دیگر از دیگر انتقاداتی است که به این طرح وارد شده است.

استفاده از عینک آفتابی برای زمین: ایده استفاده از عینک آفتابی برای زمین طرح دیگری است که می تواند به گونه ای از گرم شدن زمین جلوگیری کند. چنین ساختاری باید از رشته های متقاطع آلومینیوم ساخته شده و در فضا قرار گیرد، این حصار می تواند مانند یک فیلتر از عبور برخی تابش های مادون قرمز جلوگیری کند.

به گفته برخی از دانشمندان این طرح با تمامی غیر عادی بودنش در برابر خورشید نقطه ای کوچک خواهد بود که آسیبی به رشد زمین وارد نخواهد کرد. از مشکلات اساسی این طرح، ساخت فیلتری با وسعت یک میلیون و ۵۵۴ هزارکیلومتر مربع است که باید جایی میان خورشید و زمین قرار گیرد، ساخت چنین ساختاری در حال حاضر بسیار دور از ذهن به نظر رسیده و در عین حال ابزاری برای انتقال آن به مدار زمین وجود ندارد.

گرمایش جهانی

ساخت فیلترهای عظیم هوا: این طرح، ساخت فیلترهای عظیم هوا برای خارج کردن دی اکسید کربن در تئوری طرح قابل اجرایی به نظر می رسد. چنین فیلتری می تواند دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب کرده و آن را با مواد شیمیایی فیلتر ترکیب کند و در نهایت استخراج و ذخیره کند اما مشکلاتی مانند عظمت بالای این طرح و تعداد و وسعت چنین فیلتری برای افزایش تاثیرگذاری آن محدودیت‌های بزرگی را برای اجرای آن به وجود می آورد. 

در عین حال استخراج دی اکسید کربن ذخیره شده در مواد شیمیایی فیلترها خود نیازمند صرف انرژی گزافی است که دی اکسید کربن بیشتری تولید خواهد کرد.

ساخت درخت های مصنوعی: درختان بخش قابل تحسینی از طبیعت هستند که نقشی قابل توجه در جذب دی اکسید کربن به عهده دارند، اما در صورتی که بتوان درختانی موثرتر از درختان طبیعی تولید کرد، میزان جذب دی اکسید کربن در سطح جهان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. درختی مصنوعی با برگهای پلاستیکی با قابلیت جذب دی اکسید کربن می توانند این گاز مخرب را جذب کرده و در مکانی ایمن ذخیره کنند.

این درختان نیازی به نور مستقیم خورشید نداشته و می توان آنها را در هر مکانی نصب کرد. در صورتی که این درختان به درستی طراحی شوند می توانند عملکردی هزار بار سریعتر از درختان واقعی داشته باشند اما به دلیل اینکه این درختان عملکردی مانند درختان طبیعی ندارند، مشکل اساسی در استفاده از آنها سرنوشت دی اکسید کربن ذخیره شده است. در عین حال انرژی جدا سازی گاز ترکیب شده با فیلترهای جذب دی اکسید کربن بسیار بالا و خود عاملی جدید در تولید این گاز به شمار می رود.

استفاده از ابرهای نمکی: ابرها لایه ای محافظتی برای زمین به شمار می روند و به همین خاطر برخی از دانشمندان بر این باورند می توان با کمک پراکندن نمک در میان هوا ابرهای بیشتری تولید کرد. این پدیده شانس قرار گرفتن ذرات بخار آب و نمک در کنار یکدیگر و تشکیل ابرها را افزایش خواهد داد. ابرهای نمکی در عین حال سفید رنگ تر بوده و می توانند میزان بیشتری از نور خورشید را بازتاب داده و زمین را خنک تر کنند.

برای پراکندن نمک در هوا نیز می توان از قایقهایی استفاده کرد که به واسطه رایانه ها هدایت شده و توده هایی عظیم از آب دریا را به هوا پرتاب می کنند. به گزارش مهر، در عین حال در صورتی که تعداد زیاد ابرها برای زمین خطر ساز شود می توان به راحتی پروژه را متوقف کرد. با این حال هیچکس نمی داند برای اجرای چنین طرحی به چند قایق نیاز خواهد بود و آیا نمکهای آب دریا برای تشکیل ابرها کافی هستند یا خیر؟

پرورش پلانکتون ها: ایده اصلی این طرح استفاده از پودر آهن برای تولید بیشتر پلانکتونها در اعماق اقیانوسها است زیرا این جانداران می توانند دی اکسید کربن را بخورند. باروری از طریق پودر آهن پیشتر در اقیانوس جنوبی در قطب جنوب مورد آزمایش قرار گرفته بود که نتایج آن نشان می دهد با کمک چنین شیوه ای می توان در حدود ۴۵۳ کیلوگرم دی اکسید کربن را با هزینه کمتر از ۱۰ سنت از بین برد اما این طرح مشکل بزرگی را در پیش رو دارد و آن این است که توده های عظیم پلانکتونها می توانند اکوسیستم را در اعماق اقیانوسها از بین ببرند و منجر به نابودی گونه های دیگر جانداران شوند.

گرمایش زمین

استفاده از سنگها برای به دام انداختن دی اکسید کربن: تشکیل مواد شیمیایی در سنگها به هزاران سال زمان نیاز دارد اما دانشمندان معتقدند می توان چنین فرایندی را در مدت زمانی کوتاه و با استفاده از کربناتی کردن معدنی انجام داد. طی این فرایند دی اکسید کربن فشرده شده، حرارت دیده و با مواد معدنی مانند سرپانتین یا الیوین و یا صخره های آهکی ترکیب می شود. 

نتیجه این فرایند ماده ای سخت و غیر مضر است که می توان از آن در ساختمان سازی نیز استفاده کرد اما اجرای این طرح نیازمند کشف منابع معدنی است که قابلیت ترکیب با دی اکسید کربن را دارند که این فرایند خود نیازمند انجام عملیات اکتشافی معدنی با تمامی تاثیرات منفی آن بر روی محیط زیست است. همچنین حرارت دادن به دی اکسید کربن نیز خود عامل تولید این گاز به شکلی دیگر است.

به دام انداختن دی اکسید کربن در زیر زمین: بر اساس این طرح می توان دی اکسید کربن را جذب کرده و در زیر زمین و یا در چاه های نفت تزریق کرد. طی پروژه Weyburn در کانادا محققان میلیونها تن از دی اکسید کربن را در زیر زمین دفن کرده اند و بر این باورند در صورتی که چنین پروژه ای در سرتاسر جهان شکل گیرد می توان در حدود ۲۰۰ هزار گیگاتن از گاز دی اکسید کربن را در زیر زمین دفن کرد.

با این حال یکی از بزرگترین موانعی که بر سر راه اجرای این پروژه وجود دارد، نیاز به سرمایه بالا برای به دام انداختن گاز دی اکسید کربن است در حالی که احتمال نشت این گاز از زیر زمین طی سالهای متوالی نیز وجود دارد./ منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcdxx09.yt0nk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

باعرض سلام سوالی داشتم ؟برای کنترل دی اکسید کربن درجو ودیگر گازهای گلخانه ای آیا نمیشه بنحوی این گازهارا از جوزمین خارج کرد و به فضای بیرون از اتمسفر فرستاد ؟علت اینکه تمامی گازها دراتمسفر میمانندو به فضا راه پیدانمیکنند آیا جاذبه زمین هست یا علتهای دیگری هم دراین بین موجودهستند که کلیه گازها دراتمسفر باقی میمانند ؟زحمتتون نبود علت جمع شدن گازهادراتمسفررابرایم توضیح بدیدو لطفا بفرمائید این گازهای گلخانه ای مضر اغلب درچه ارتفاعی ازسطح زمین جمع میشند ؟ ،متشکرم
با تایید راهنمایی های شما در مورد کم کردن مصارف شخصی و خانوادگی.علت اصلی بحران زمینی سبک زندگی مصرفی بشر صنعتی است. ایجاد امید کاذب با پخش گسترده‌ی نظریات ناممکن علمی یکی از روشهایی هست که سیاستمداران متکی به اقتصاد مصرفزا استفاده میکنند، برای جلوگیری از پخش شدن اندیشه‌ی مصرف کمتر همگانی. امروز یک فوریت زمانی ده تا شصت ساله توسط ipcc اعلام شده که برای جلوگیری از اتوماتیک شدن گرمایش با تصعید گازهای مرداب های باستانی سرزمین های همیشه یخ نزدیک قطب permafrost، بشر باید تولید گازهای گلخانه‌ای خود را در طی این فرصت کوتاه به صفر برساند.تنها راه عملی و فوری کاهش تولید گازهای گلخانه ای پایین آوردن مصرف بشر است.مصرف دو جنبه دارد مصرف کننده و تولید کننده.سلسله‌ی تولید کننده ها از طراحان صنعتی و مد سازان میرسد تا سیاستمداران و مصارف نظامی و ملی. اقدام فوری آنها میتواند با خاموش کردن موتور وسایل نظامی و تعطیل آتش بازی ها شروع شود و برسد به بازنگری کارآمدی منظومه‌های اداری و بازدهی صنعتی و سعی در تولید انرژی پاک.در جنبه‌ی مصرف کننده هدف کم مصرفی داوطلبانه‌ی همه‌ی افراد و خانواده‌ها و گروه های فرهنگی، حرفه‌‌ای‌، اجتماعی و دینی است. این کار میتواند با پشتیبانی وسائل ارتباط جمعی و رهبران دینی و اجتماعی و بازنگری مقررات و مراسم و روش های زندگی هر منطقه اثر گذار گردد.برای ایجاد فضای سیاسی مناسب کم مصرفی، تشکیل حزب خانواده بر اساس ارجحیت دادن ارزش‌های خانوادگی به تمام معیارهای مهم شده توسط بانیان زندگی مصرفی، لازم است، که مبادا نیاز بشر به کم کردن مصرف، منجر به تشکیل دیکتاتوری های بزرگ جهانی برای فشار به ضعیفان و نابودی جمعیت اضافی آنها گردد.امیدوارم این سایت تبدیل به جائی برای انعکاس راه حل های همه‌ی خردمندان گردد و به همه‌ی زبانها گسترش یابد.
لطفاً یک مقاله هم درباره ی اینکه افراد عادی و نه متخصص و مدیر برای جلوگیری از پیشرفت گرمایش جهانی چیکار میتونم انجام بدن ،بذارین
درود بر شما
بزرگترین و ارزشمند ترین کاری که میتوانیم انجام دهیم حذف گوشت و لبنیات و تخم مرغ و در کل فرآورده های حیوانی است. اینگونه هم سالم خواهیم ماند هم از گرمایش کره زمین جلوگیری خواهیم کرد.
باسلام وممنون از توجه شما واهمیتی که به این نوضوع دارین
به نظر من امروزه سیستم زندگی ها جوریه که حق تقدم واولویت به خودروها داده میشه به نظرم اگر پوشش گیاهی رو در جلوی خونه هامون حتی توی کوچه ها بیشتر کنیم واینهمه کوچه های شرمونو با اسفالت کاری کرم نکنیم که مجبور بشیم از وسایل سرنایشی استفاده کنیم وه خود اونا هم شهرمونو کرمتر میکنن به جاش از هر فضایی برای موشش استفاده کنیم خیلی تاثیر کذار هستش
سه راهکار ساده به نظر من رسید که خدمتتون ارائه میدم:
۱. بهترین و موثرترین راه برای حل گرمایش زمین ایجاد یک ابر گستره ولی نازک در آسمون و جلوی خورشیده تا جلوی تابش مستقیم خورشید به زمین گرفته بشه؛ طوری که کره زمین تاریک نشه ولی گرمای کمی به اون بتابه. همونطور که دقت کردین وجود یک ابر بزرگ در آسمون سایه بزرگی در منطقه‌ وسیعی ایجاد میکنه و اون منطقه تا حدود زیادی خنک میشه. بنابراین ساده‌ترین راه، ایجاد یک ابر بزرگ در جو کره زمینه که میشه توسط فضاپیماها به اون منطقه خاص تزریق بشه. ممکنه این ابر باعث بشه جاهای کمی از کره زمین سرد و یخبندون بشه اما از اونجا که سود این کار بیشتر از ضررشه بنابراین توجیه عملی داره. در صورت مضر بودن این طرح میشه این ابر رو به وسیله مکش جمع کرد.
۲. از اونجا که دی‌اکسید کربن عامل اصلی گرمی کره زمینه بنابراین ایجاد جنگلها راهکار دیگه‌ایه که میشه باهاش جلوی گرمایش کره زمین رو گرفت.
۳. از اونجا که فلزات طی قرون مختلف از زیر زمین به روی زمین منتقل شده‌اند و همونطور که میدونیم فلزات خاصیت گرماپذیری زیادی دارن و دیرتر گرمای خود رو از دست میدن بنابراین بهتره تمامی سطوح فلزی مورد استفاده توسط انسانها زیر سایبونهایی پنهون بشن تا کره زمین ساعتها وقت صرف خنک کردن اونها نکنه. اگه هر خودرویی سایبونی داشته باشه که در حال سکون یا حرکت همراهش باشه و باعث بشه آفتاب مستقیم به سطحش نتابه خودبه‌خود جلوی چندین درجه اضافی گرمای خورشید توی محیط زندگی انسانها گرفته میشه.