تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 69086
زیست آنلاین: فعالیت های انسانی، از جمله رشد بیش از حد جمعیت،  می تواند به طور مستقیم به تخریب، انقراض و نابودی محیط زیست بیانجامد.
جمعیت انسانی بر محیط زیست تاثیر گذار است
به گزارش زیست آنلاین، پیشرفت ها و فعالیت های انسانی، از قرن بیست و یکم تا به حال، جهان را با شیوه های بی سابقه تغییر داده است و به طور مستقیم تخریب، انقراض و نابودی محیط را در پی داشته است.
در حال حاضر، تأثیر انسان بر محیط زیست به یکی از موضوعات اصلی مورد بررسی به ویژه برای در دانشگاه های سراسر جهان، تبدیل شده است. در حالی که محققان درجستجوی پاسخ می گردند، مردم نیز باید از تمام عواملی که به این حالت کمک می کند و دانش را به اشتراک می گذارد، آگاهی داشته باشند.
یکی از مهم ترین عوامل انسانی تاثیر گذار بر محیط زیست، رشد بیش از حد جمعیت می باشد. در این خصوص می توان گفت، همه ما می دانیم که بقا به معنای بازتولید است و این تولید جمعیت، تقابلاتی را با عوامل انسانی ایجاد خواهند نمود.
امروزه، انسان ها به تجملاتی مانند اتومبیل، خانه ها و حتی تلفن های همراه وابسته اند و این ارتباط و وابستگی به محصولات فلزی و پلاستیکی ساخته شده، در محیط زیست تاثیر گذار است.
از طرف دیگر، با بهبود وضعیت بهداشت و درمان، مرگ و میر ناشی از بیماری ها به طور چشم گیری، کاهش یافته است و پیشرفت روش های کشاورزی و صنعتی موجب ارتقا کیفیت غذایی شده و جمعیت را افزایش داده است.
این روند افزایش جمعیت، محیط زیست را با خطراتی جدی رو به رو نموده است.
اثرات رشد بیش از حد جمعیت بسیار شدید است و یکی از شدیدترین تضعیف کننده های محیط زیست به شمار می آید.
برای مثال، با افزایش جمعیت به حداکثر ظرفیت حمل و نقل، رسیده ایم و ادامه این روند، آستانه تحمل سیاره را سلب خواهد نمود.
با افزایش جمعیت بشر، نرخ صنعتی شدن نیز روز به روز افزایش می یابد و افزایش کارخانه ها و صنعت، به صورت ناگریز، محیط را تحت تاثیر خود قرار می دهد. 
افزایش جمعيت موجب قطع بیشتر درختان می شود و به شدت در اکوسیستم های طبیعی تاثیر گذار بوده و آسیب های جدی تولید می کند. عدم وجود درختان کافی برای فیلتر کردن هوا، سطح CO₂ را افزایش می دهد که این امر، توانایی آسیب رساندن به هر ارگانیزم زنده بر روی زمین را دارد.
مسئله دیگر وابستگی بشریت به سوخت های زغال سنگ و فسیلی برای تولید انرژی است، جمعیت بیشتر، سوخت های فسیلی بیشتری را مورد استفاده قرار می دهد.
استفاده از سوخت های فسیلی (مانند ذغال سنگ) منجر به تولید و انتشار مقدار زیادی دی اکسید کربن، به هوا می شود که این امر هزاران گونه و ارگانیزم زنده را به انقراض، تهدید می کند.
بشر به طور مستمر به فضای بیشتری نیاز دارد، در واقع، این نیازهای نا محدود و رویارویی با منابع محدود، اکوسیستم ها را تخریب خواهد نمود و سطوح CO۲   را بیش از پیش، افزایش خواهد داد./ منبع: interestingengineering

https://zistonline.com/vdciquaq.t1a3v2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما