تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۵
کد مطلب : 69036
زیست آنلاین: آلاینده های خطرناک هوا به پنج گروه کلی، ذرات، منواکسیدکربن، دی اکسیدگوگرد، دی اکسید نیتروژن، تركيبات آلي فرار و ازن تقسیم بندی می شوند که از این شمار تعدادی از آن ها جزو ترکیبات پایه ای مواد منفجره و متحرقه می باشند. که دارای تاثیرات جدی و مخربی به ویژه برای بیماران قلبی و تنفسی هستند.
تاثیر مواد محترقه بر آلودگی هوا
به گزارش زیست آنلاین، بر طبق تحقیقات انجام شده ترکیبات محترقه و منفجره از ترکیبات پایه ای آلاینده هوا بوده و مهم ترین اثرات این مواد  به شرح زیر است:
ذرات
این ذرات آلاینده توسط استنشاق وارد ریه می شوند و بر عملکرد ریه اثر گذاشته و در نهایت با  آسیب به ریه موجب جلوگیری از فرایند تصفیه و بروز بیماری های تنفسی، قلبی و عروقی می گردد. همچنین افرادی که در معرض این  ذرات قرار بگیرند (به ویژه کارگرانی که مواد محترقه و منفجره را تولید میکنند) کاهش محسوسی را در جریان خون عروق تغذیه کننده قلب و قدرت انقباضی آن تجربه می کنند. علاوه بر این، خطر ایجاد آریتمی (تغییرات در ضربان منظم قلب) و افزایش ضربان قلب در این افراد بیشتر می باشد.

منواکسیدکربن
آلاینده منواکسیدکربن (CO) نیز از طریق ریه‌ها وارد جریان خون شده و با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود. میل ترکیبی منواکسیدکربن با هموگلوبین خون حدود۲۲۰ برابر بیشتر از اکسیژن می باشد. بنابراین میزان اکسیژنی که به بافت ها و ارگان های بدن می‌رسد را کاهش می‌دهد و در غلظت های بالا سبب تغییر در اعمال قلب و تنفس و حالت کما و مرگ می گردد. لازم به ذکر است افرادی که بیماری های قلبی دارند بیشتر در معرض خطر این آلاینده قرار می گیرند.

دی اکسیدگوگرد
آلاینده دی اکسید گوگرد (SO۲) حتی در غلظت های بسیار کم واکنش هایی را در مغز، افزایش ضربان قلب، تحریک غشاء مخاطی دستگاه تنفس، افزایش مقاومت ریه به جریان هوا، درد در ناحیه سینه، افزایش سرعت حرکات تنفسی، افزایش بیماری های مزمن ریوی بخصوص برونشیت، سرفه و کاهش ظرفیت تنفسی ایجاد می کند.

علاوه بر آن حتی موادی که در آن ها ترکیبات با پایه كلر و كلرات که دارای درجه آتش گیرى بسیار پایین می باشند،می توانند .ناراحتى هاى پوستى- ریوى ایجاد كنند؛ و در مقیاس بزرگتر دردهاى شكمى، سرگیجه، حالت استفراغ و اسهال و در بعضی مواقع نیز مواردی مانند ناراحتى هاى تنفسى پیشرفته برجای خواهند گذاشت و در  حساسیت هاى پیشرفته بر روى غشاى پوستى و حتى در صورت جذب از راه پوست، سوختگى هاى پیشرفته پوست از عوارض تركیبات نیتراته است و در صورت تماس با تركیبات نیتراته، خوردگى پوست مى شود ایجاد خواهد شد.
تركیبات ذوب شده نیترات پتاسیم و سدیم که در مواد بیشتر مواد محترقه موجود است موجب  سرگیجه و کاهش قدرت تنفس از عوارض تماس با این تركیبات می باشد و این در حالی است که حتی استشمام تركیبات با پایه سولفور موجود در آن ها، مسمومیت های شدید به بار خواهد آورد.
همچنین از آن جایی  كه تنفس پودرهاى گوگردى هم منجر به سرفه هاى شدید و تنگى نفس خواهد شد توصیه می شود می بایست از مصرف و نگهدارى این مواد شیمیایى خوددارى شود. 
علاوه بر این مطالب  آتش سوزی های ایجاد شده آلودگی هوا را به شدت بالا برده و افزایش آلاینده های هوا را در پى دارد.
با این وجود آنچه اين روزها به عنوان ترقه و مواد محترقه و انفجاري مورد استفاده قرار مي‌گيرند بسيار حساس بوده و در اثر فعل و انفعالات شيميايي و يا حتي در مقابل ارتعاش هوا و يا قرار گرفتن در محدوده يك فركانس خاص خود به خود فعال شده و منفجر مي‌شوند در هر صورت در اثر انفجار اين مواد انرژي زياد به طور ناگهاني آزاد شده و در اثر پرتاب ذرات و انرژي رها شده علاوه بر ايجاد حريق و صداي مهيب،خسارات جاني و مالي نيز به بار مي‌آيد، در صورت انفجار در محيط بسته اثر تخريبي اين مواد فوق‌العاده زياد خواهد بود به نحوي كه ۲۵۰ گرم از اين مواد مي‌تواند يك كاشانه با وسعت ۷۰ متر مربع را كاملا تخريب و ويران نمايد و شيشه‌هاي ساختمانها را تا شعاع ۲۵۰ متري بشكند و لازم به ذکر است گروه های  بیماران قلبی،  بیماران ریوی،  افراد مسن نوزادان و کودکان، زنان باردار بیشتر در معرض خطر اثرات این مواد آلاینده قرار می گیرند.
 

https://zistonline.com/vdcd9z09.yt0ns6a22y.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما