تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : 69026
محققان روش‌های جدیدی برای کاهش گرم شدن کره زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ ارائه دادند.
 لزوم حذف نفت از ترکیب انرژی دنیا تا سال ۲۰۶۰
به گزارش زیست آنلاین، یک گروه از محققانی که زیر نظر «انجمن بین‌المللی آنالیزهای سیستم‌های کاربردی» IIASA کار می‌کنند مدل‌سازی و سناریوی جدیدی برای چند روش برای محدودسازی گرم شدن کره زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ ارائه داده‌اند.

بر اساس نتایج این تحقیقات که در نشریه «تغییرات اقلیم طبیعت» منتشر شده است، راه‌های چندی برای محدود سازی گرمایش جهانی تا سال ۲۱۰۰ به میزان ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تصویب شده معاهده پاریس وجود دارد.

در این تحقیقات تاثیر عواملی چون نابرابری‌ها، تقاضای انرژی و همکاری‌های بین‌المللی نیز در امکان‌پذیری این روش‌ها درنظر گرفته شده است.

این تحقیقات بر اساس شش مدل ارزیابی یکپارچه و یک مدل ساده اقلیمی، در فضای اقتصادی-اجتماعی،‌ و تکنولوژیکی انجام گرفته و فرضیاتی که ریشه در پنج خط سیر اجتماعی اقتصادی اشتراکی SSPs دارد.

SSPs پیش از این توسط IIASA توسعه یافته بود و نگاهی متفاوت به نحوه پیشرفت جهان و اجتماعات دارد.

محققان نشان دادند که خط سیر آن‌ها می‌تواند تا سال ۲۱۰۰ درجه گرمایش کره زمین در حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محدود سازد اما از سویی مشخص کردند که تمامی این سناریوهای موفق شامل گذار سریع از انرژی‌های فسیلی و حرکت به سوی منابع انرژی‌های کم کربن، ‌کاهش مصرف انرژی و حذف CO۲ است.

از سویی موانعی که بر سر این راه وجود دارد نابرابری‌های اجتماعی اقتصادی، ادامه وابستگی به سوخت‌های فسیلی و سیاست‌های کوتاه مدت محافظه‌کارانه هستند.

بر اساس این تحقیقات، پیک انتشارات گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۳۰ خواهد بود و در دو یا سه دهه آینده روند کاهشی خواهند داشت و بین سال‌های ۲۰۵۵ تا ۲۰۷۵ به وضعیت انتشارات صفر تمایل خواهد یافت.

از سویی در سناریوهای موفق تقاضای انرژی به دلیل بهره‌وری بیشتر انرژی کاهش می‌یابد. انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه آتی افزایش بیشتری می‌یابند و تا سال ۲۰۵۰ دست‌کم ۶۰ درصد برق تولیدی را به خود اختصاص می‌دهند.

در دیگر سو میزان مصرف زغال سنگ هم تا سال ۲۰۴۰ به کمتر از ۲۰ درصد سطح فعلی خود می‌رسد و نفت تا سال ۲۰۶۰ از گردونه ترکیب انرژی خارج می‌شود./ منبع: انرژی امروز
 

https://zistonline.com/vdccexqe.2bqoi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما