تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : 68847
مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: در حوزه گیاهان دارویی می‌توان از منابع‌طبیعی به خوبی بهره برد و به اقتصاد پایدار و سبز رسید.
گیاهان دارویی، فرصت رسیدن به اقتصاد سبز است
به گزارش زیست آنلاین، خلیل آقاجانلو در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه زنجان اظهار کرد: در آستانه هفته منابع‌طبیعی و روز درختکاری امیدواریم با حضور و همکاری مردم از این نعمت الهی به درستی استفاده کرده و این نعمت را به خوبی به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: ۱۵ تا ۲۱ هر سال به نام هفته منابع‌طبیعی نام‌گذاری شده و با توجه به تاکید دین مبین اسلام، همچنین مباحث علمی روز دنیا در خصوص اهمیت درختان در سلامت جوامع انسانی روز ۱۵ اسفند با عنوان روز درختکاری نام‌گذاری شده است‌.

آقاجانلو با اشاره به شعار هفته منابع‌طبیعی تصریح کرد: امسال شعار این هفته «منابع طبیعی با مردم و برای مردم» نام‌گذاری شده است، زیرا مردم صاحبان اصلی این نعمت خدادای هستند و برای حفظ آن باید همگام باشند.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان با بیان اینکه منابع‌طبیعی شامل دو دسته تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر است، گفت: نفت و معدن منابعی هستند که با استفاده و به مرور زمان تمام شده و جایگزین ندارد و دسته دوم منابع قابل تجدید هستند که از آن جمله گیاهان و درختان هستند ولی در صورت غفلت نیز به مرور از بین رفته و آثار تخریب خواهد داشت و زندگی نوع بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: در سوره انفال خدای متعال به موضوع منابع‌طبیعی اشاره کرده و انفال در یک معنی عطایا و نعمت‌های الهی از جمله کوه، جنگل، روخانه و دریا هستند که از نظر فقهی در اختیار پیامبر اکرم (ص) و بعد از ایشان در اختیار امامان و در عصر غیبت در اختیار حکومت اسلامی است و با توجه به شرایط جامعه برای استفاده از آن تصمیم‌گیری می‌شود.

این مسئول گفت: تاکید خدای متعال در قرآن‌کریم و نام‌گذاری یک سوره با نام انفال اهمیت موضوع را نشان می‌دهد که یک سوره به این عنوان نام‌گذاری شده است و همانطور که این نعمت الهی از نسل‌های قبلی به ما رسیده ما نیز باید آن را با استفاده بهینه به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.

وی افزود: در بخش دیگری از قرآن، خدای متعال تاکید دارد که کره زمین برای تمام انسان‌ها خلق شده و این مسئله نشان‌دهنده وظیفه سنگین همه افراد است که باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند و این منابع متعلق به همه انسان‌ها و نسل‌هایی است که در این کره خاکی زندگی می‌کنند.

آقاجانلو تاکید کرد: استفاده بی‌رویه از منابع‌طبیعی باعث بروز مشکلاتی می‌شود و با نشان دادن این مشکلات، اهمیت این موضوع به عموم مردم گامی است تا بتوانیم فرهنگ استفاده بهینه از منابع‌طبیعی نهادینه شود و از مقطی‌نگری در حفظ منابع‌طبیعی پرهیز کنیم.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان با اشاره به برخی منافع منابع‌طبیعی گفت: از جمله منافع منابع‌طبیعی در نگاه اول، تولید هوای پاک و اکسیژن توسط درختان و حفظ خاک است که اگر درختان نباشند در اثر بارندگی علاوه بر تبدیل به سیل و خسارت، خاک حاصل‌خیز از بین می‌رود، تولید غذا در زنجیره منابع‌طبیعی است، زیرا بستر فعالیت کشاورزی در زمینه منابع‌طبیعی است، اشتغال و اقتصاد که در بسیاری از کشورهای دنیا در زمینه اکوتوریسم فعالیت دارند و کشور ما نیز در این زمینه ظرفیت مناسبی دارد و می‌توان برای بهبود اشتغال و اقتصاد از آن بهره برد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گیاهان دارویی نیز می‌توان از منابع‌طبیعی به خوبی بهره برد و به اقتصاد پایدار و سبز رسید، خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه در این زمینه دچار غفلت هستیم.

آقاجانلو با بیان اینکه دارای تنوع اقلیمی مناسب در استان هستیم، تصریح کرد: شرط مهم آن استفاده بهینه توسط مردم و رعایت اصول فنی بهره‌برداری از منابع‌طبیعی است.

این مسول گفت: ریزگردها و خشکسالی چالش‌هایی است که در آینده تبدیل به چالش جدی خواهد شد و بر همین اساس تصمیمات جدی در دولت اتخاذ شده است. همچنین مصرف صحیح انرژی باید مورد توجه باشد، زیرا انرژی هم بخشی از منابع‌طبیعی است، لذا باید با مدیریت صحیح از این منابع استفاده کنیم، به‌ویژه آب که جایگزینی ندارد و امروز در همه کشورها یک کالای مهم محسوب می‌شود، مخصوصا کشاورزان در این زمینه باید دقت‌نظر بهتری داشته باشند.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان تصریح کرد: در حالی که دین مبین اسلام تاکید جدی بر عدم اسراف دارد ولی سالانه حدود ۳۵ میلیون تن دورریز مواد غذایی در کشور داریم که باید توجه جدی در این زمینه داشته باشیم و هر فرد از خانه خود مقابله با اسراف را آغاز کند.

به گزارش ایسنا، آقاجانلو تاکید کرد: استفاده بی‌رویه از پلاستیک آفتی است که آینده ما را تهدید می‌کند، زیرا میلیون‌ها سال زمان برای تجزیه آن لازم است و به طور غیرمستقیم وارد چرخه غذایی خودمان می‌شود و علاوه بر تهدید محیط زیست،تهدید جدی برای سلامت نوع بشر است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdccm4qe.2bq408laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما