تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۰۴
کد مطلب : 63716

ما وغم شمشاد

*مسعود امیرزاده
.
زیست آنلاین :شاه داماد هیرکانی حال و روز خوشی ندارد ،درختان همیشه سبز شمشاد سیاه ترین روزگار خودرا میگذرانند .به نقل از برخی منابع تاکنون سی میلیون اصله ازاین درختان را برای همیشه ازدست داده ایم.
سی میلیون ازساکنین این سرزمین در بی خبری جان داده اند.انصافا ،چندمیلیون نفر از ما از این واقعه هولناک خبر داریم ؟
فجایع بزرگ وپیچیده گاهی داستانهای ساده وکوتاهی دارند .گویا این آفت با گیاهان وارداتی از سایرکشورها وعبور از سدقرنطینه  به شمال کشور رسیده وظرف مدت کوتاهی  بیشتر نواحی را آلوده میکند.وفی الواقع کار زیادی هم از دست کسی بر نمی آید.نه محلول پاشی نه کنترلهای بیولوژیک ،هیچکدام را یارای مقابله با عفریت آفت نیست.شب پره های کرمینه های حریص خودرا به جان برگهای سبز شمشاد انداخته ،خیلی زود جامه زمردین ازتن گیاه درامده ومرگ عقوبت عریانی درخت است.
آفتی بیگانه رسید ،طغیان کرد ومادر مقابل آن خلع سلاح هستیم !باورش سخت است ولی قصه به همین اختصار وتلخی است.درعصر علم وتکنولوزی ،بی نهایت فرمولهای شیمیایی کرمهای کوچک بدون هیچ واهمه ای به سورچرانی از تن سبزترین سبزینه ایران ویکی از مهمترین گونه های اندمیک ما مشغولند.
چاره چیست ؟فعلا هیچ !دراین بیچارگی مطلق فقط باید به فکر اندوخته ای ژنتیکی بود .از اندک توده های سالم بذر وقلمه تهیه کرد ودرخزانه های محفوظ قرنطینه نمود به امید روزی که شورش آفت خاموش شود وشاخه شمشادهای پاگرفته به موطن خود بازگردند.این حداقل کاری است که میتوانیم برای این سبزقامتان میهن انجام دهیم ونسل آنها را برای فرزندان خویش حفظ کنیم.
اما چه بگوییم؟ که دیوان سالاری افلیج رایارای همین کار حداقلی هم نیست  وموضوع شمشاد بین معاونتهای سازمان مربوطه سرگردان است .شاید هزینه تمامی این عملیات حفظ ذخیره  رقمی حدود یک میلیاردتومان باشد ولی هنوز تامین  وتخصیص اعتبار صورت نگرفته  وlحاضر نیستیم برای نگهداری ذخیره ژنتیکی ویکی از عناصر حیاتی وهویتی خود یک میلیارد تومان هزینه کنیم.
یک میلیارد تومان مبلغ یک آپارتمان کوچک درشمال تهران است .مهریه برخی از نوعروسان لوس  ،بهای یک پورشه سرگران خیابانهای شهرهای بزرگ  ،اجرت یک فوتبالیست  ،مزد برخی از مجریان صدا وسیماست ،خرده اختلاس شعبه بانکی در یک شهرستان یاپاداش فلان مدیر .
نه هیچکدام ! .یک میلیارد تومان بدهکاری یک نسل به هم میهن سبزی است که هزاره ها در این سرزمین آب ،هوا ولطافت پراکنده است .همیاری انسان با درختی است که دست روزگار ،عوامل انحطاط آنرافرهم کرده است وچشم امید به اشرفیت نوع ما دارد.این بدهی بلاشکی  است که باید پرداخت شود تا که فرزندانمان از سایه شمشاد برپهنه هیرکان محروم نباشند .شاید، آنها هم هوایی شمشادی نصیبی برند وازعطر تن شمشاد مست گردندواز پنجه های پر از خیر او سیراب شوند.
شمشاد ایرانی ،هموطن سبزهیرکانی برای نجات نسل خود به امید همه ماست .

https://zistonline.com/vdccemqe.2bq1s8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما