تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 63517
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در مراسم بهره‌برداری از نخستین واحد نیروگاه تولید برق خورشیدی (فتوولتائیک) در تبریز، بر نهادینه شدن استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر خورشیدی و بادی تاکید کرد.
افتتاح اولین نیروگاه خورشیدی تبریز
 محمدصادق پورمهدی گفت: برای انجام این کار باید از طریق اطلاع‌رسانی مناسب و فرهنگ‌سازی، مردم را همراه کنیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم روزی برسد که پنل‌های خورشیدی و بادی در تمامی پشت‌بام‌های منازل و ادارات و پارک‌ها نصب شوند، افزود: اولین بهره این کار به خود مردم برمی‌گردد، زیرا که با استفاده از این انرژی پاک و سالم و بهره‌وری مناسب، از مصرف گاز و فراورده‌های نفتی در نیروگاه‌ها جلوگیری شده و علاوه بر کاهش مصرف برق تولیدی نیروگاه‌ها، آلودگی هوا هم کم می‌شود.

پورمهدی گفت: باید با استفاده از جوانان متخصص و تحصیل‌کرده و با تولید و بازاریابی مناسب، فرهنگ استفاده از انرژی‌های پاک را در استان گسترش دهیم و مدیریت ارشد استان آماده همکاری و پشتیبانی لازم در این زمینه است.

وی اظهارامیدواری کرد: با کمک مردم و استفاده از این انرژی پاک، استفاده از سوخت‌های فسیلی و به دنبال آن آلودگی‌های زیست‌محیطی کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز هم در آیین افتتاح این نیروگاه با تبیین نیازهای کشور به انرژی‌های نو افزود: یکی از مشکلات پیش روی دنیای صنعتی امروز، آلایندگی محیط و گرمای ایجاد شده ناشی از سوخت‌های فسیلی است که صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های ناشی از آن از اهداف راه اندازی این مولد‌های تجدیدپذیر خورشیدی با تولید انرژی پاک، به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: علاوه بر این، اجرای این طرح به لحاظ پدافند غیرعامل و تمرکز زدایی از نیروگاه‌های بزرگ نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است.

کاظمی از سایر مزایای راه اندازی این سامانه‌ها به قابلیت نصب سریع، پایین بودن هزینه نگهداری، اشتغالزایی، بازگشت سریع سرمایه و تضمین تولید برق اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت و عملکرد این شرکت در زمینه انرژی‌های نو، افزود: طی سال‌های اخیر ۱۷۵ کیلووات سامانه انرژی خورشیدی در مساجد و مدارس شهرستان تبریز توسط این شرکت نصب شده است.

وی اعلام کرد: علاوه بر این سامانه، ۴ مشترک دیگر نیز برای مجموع ۲۲۰ کیلووات از طریق احداث سامانه تولید برق خورشیدی موفق به اخذ مجوز احداث شده و در مرحله نصب هستند.

وی افزود: درخواست ۳ مشترک دیگر نیز در مجموع به ظرفیت ۱۴۰ کیلو وات در دست بررسی است و رسیدن به رقم بالاتر با همکاری مشترکین دیگر امکان پذیر خواهد بود.

این نیروگاه با قدرت ۳ کیلو وات در محدوده امور برق باغمیشه شرکت توزیع نیروی برق تبریز به بهره برداری رسیده و متصل به شبکه سراسری برق است.

عملیات ساخت نیروگاه فوق از اوایل سال ۹۶ آغاز شده و در مدت ۳ ماه به پایان رسیده و برای ساخت آن حدود ۲۱۰ میلیون ریال از طرف سرمایه گذار بخش خصوصی هزینه شده است.

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdcbzsb0.rhbf8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما