تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : 87125
 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: دوربین‌های تله‌ای در پارک ملی توران شهرستان شاهرود تصاویر یوزپلنگ مادر با نام «خورشید» را با چهار فرزندش ثبت کرد که این توله‌ها ۲ماهه هستند.
سومین زایمان موفق یوز «خورشید» در طبیعت توران با توله‌های ۲ ماهه
به گزارش زیست آنلاین،بهرامعلی ظاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: توله یوزپلنگ‌ها تا یک ماهگی امکان حرکت ندارند و در لانه هستند و پس از آن کم کم قادر به حرکت می‌شوند و بر اساس تصاویر ثبت شده سن توله پوزپلنگ‌ها نزدیک به ۲ ماه تخمین زده می‌شود.

وی تصریح کرد: توله یوزپلنگ اگر دارای شرایط غیرعادی و ناقص باشد، از سوی مادر پذیرفته نمی‌شود و پهلو نمی‌گیرد و در نتیجه به صورت خود به خودی از طبیعت حذف می‌شود، ولی تصاویر ثبت شده و تخمین سن توله‌ها حاکی از وضعیت مطلوب دارد.

سومین زایمان موفق «خورشید» در دل طبیعت توران

وی درباره انتخاب اسم یوزپلنگ مادر با نام «خورشید» توران بیان کرد: این یوزپلنگ مادر برای اولین بار در محدوده تلخاب پارک ملی توران شهرستان شاهرود استان سمنان مشاهده شد و براین اساس «تلخاب» نام گرفت و بعد از اولین ثبت تصاویر و شناسنامه‌دار شدن این یوزپلنگ تا کنون طی سه زایمان موفق به توله‌زایی شد و براین اساس نام «خورشید» توران برایش انتخاب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: مادر شدن دوباره «خورشید» توران در پارک ملی توران شاهرود، مساله‌ای مهم و حاکی از امنیت خوب این منطقه و شرایط مطلوب تغذیه‌ای خانواده یوزپلنگ‌ها در منطقه حفاظت شده توران شهرستان شاهرود در استان سمنان است.

یوزپلنگ مادر با نام تلخاب و خورشید توران فعلی به همراه توله هایش برای نخستین بار در چهارم خردادماه ۱۳۹۹ در منطقه حفاظت شده توران رویت، تصویربرداری و صاحب شناسنامه شدند.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد. این منطقه در شرق استان سمنان یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت قابل توجه، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید
سفر رییس سازمان محیط زیست به استان سمنان چه دستاوردی داشت؟
مهمترین مصوبات ایمن‌سازی زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان چه بود؟
قصوری که به تلفات جاده‌ای یوزپلنگ‌ها دامن می‌زند
یوزپلنگ‌ایرانی، نگین حیات وحش کشور را بشناسیم

یوزپلنگ ایرانی به عنوان سومین گربه سان زیبای آسیایی شناخته می شود که در آستانه انقراض قرار دارد و بیم آن می رود که برای همیشه نه تنها ایران بلکه جهان این گونه جانوری را از دست بدهد و اینگونه محیط زیست و گنجینه حیات وحش کشور دچار نقصانی بزرگ شود و از این رو یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون حضورشان منحصر به نواحی بیابانی ایران و پارک ملی توران شده ‌است.

به گفته کارشناسان، یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال را دارند.

یوزپلنگ دوره بارداری سه ماه دارد و به طور معمول فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است و بر پایه تحقیقات انجام شده، دی و بهمن بهترین‌ ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.

براساس تحقیقات انجام شده، یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و یوزپلنگ آسیایی از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.
https://zistonline.com/vdccpsq4.2bqmi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما