تاریخ انتشار :شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : 87114
معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ضمن اشاره به کانون متحرک و سیار آلودگی هوا گفت: یک اتوبوس فرسوده ۲۰ تا ۳۰ برابر و یک موتورسیکلت کاربراتوری ۱۴ برابر یک خودروی معمولی آلودگی تولید می‌کند.
لزوم تدوین دستورالعمل برای چگونگی جابجایی و انتقال واحدهای آلاینده تهران
به گزارش زیست آنلاین، علیرضا رحمتی در گفتگو با ایسنا، درباره موضوع آلودگی هوا در کلانشهر تهران با اشاره به گستردگی و وضعیت خودروها اظهار کرد: در شهر تهران حدود ۱۰ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که از صبح زود تا شب درحال فعالیت هستند، بدین جهت به‌سوزی ندارند و باعث تولید آلودگی‌های بسیاری می‌شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اتوبوس‌های فرسوده شهری و موتورسیکلت‌های کاربراتوری افزود:‌ ۳۸۰۰ اتوبوس فرسوده در کلانشهر تهران درحال تردد هستند که باعث تشدید آلودگی هوا نیز می‌شوند.

به گفته وی، یک اتوبوس فرسوده ۲۰ تا ۳۰ برابر یک خودروی معمولی آلودگی تولید می‌کند .

وی همچنین گفت که حدود سه میلیون موتورسیکلت در تهران وجود دارد که ۸۰ درصدشان کاربراتوری هستند. این موتورسیکلت‌ها هر کدام ۱۴ برابر یک خودروی معمولی یورو۴ آلودگی ایجاد می‌کنند.

رحمتی با اشاره به سهم منابع ثابت در آلودگی هوای تهران ادامه داد: براساس آخرین مطالعات انجام شده و سیاهه انتشار تهیه شده در سال ۹۶، سهم منابع ثابت در آلودگی هوای تهران ۲۰ درصد است. این منابع شامل واحدهای صنعتی در سطح شهر تهران مانند کارخانه‌های بزرگ صنعتی و تولیدی غرب،کارخانه‌های شن و ماسه، واحدهای بتن و ... می‌شود. 

وی افزود: در زمستان عمدتا به علت مصرف بسیار زیاد گاز در بخش خانگی و کمبود گاز واحدهای صنعتی از سوخت مازوت و سوخت فسیلی استفاده می‌شود. بدین جهت  سهم منابع ثابت در بخش واحدهای صنعتی و تولیدی افزایش می‌یابد.

رحمتی با اشاره به وضعیت سوخت نیز توضیح داد: در شهر تهران سوخت بنزین، نفت و گاز یورو۴ است اما بسیاری از کامیون‌ها و اتوبوس‌هایی که از شهرهای دیگر وارد می‌شوند سوخت‌هایی با گوگرد بالا مصرف می‌کنند و باعث تشدید آلودگی هوا می‌شوند.

رحمتی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با دستگاه‌های مختلف جهت حل این مشکلات اظهار کرد: جلسات مستمری با شهرداری و دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار کرده‌ایم تا با داشتن یک برنامه عملیاتی جدی در شش ماهه اول، بتوانیم در شش ماهه دوم کمتر با مشکلات آلودگی هوا مواجه شویم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه بزرگترین معضل تهران در درجه اول آلودگی هوا است، توضیح داد: بخشی از  این مشکلات مربوط به سوخت است بنابراین دولت باید آن را تامین کند و بخش دیگر مربوط به خودروهایی است که سن فرسودگی آن‌ها بالا رفته است و در این مورد نیازمند کمک دولت هستیم البته درسال‌های اخیر تعدادی از خودروهای فرسوده در قالب سیاست‌های تشویقی دولت از رده خارج شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این موضوع مربوط به فرهنگ مصرف مردم است، افزود: در شش ماهه دوم بیشترین مصرف گاز طبیعی مربوط به بخش خانگی است که درباره آن فرهنگ مصرف درستی نداریم. به دنبال آن مازوت‌سوزی در برخی نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد و بالتبع معضل آلودگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

رحمتی با اشاره به اینکه حل معضل آلودگی هوا در درجه اول قرار دارد، گفت: کارگروهی را تشکیل خواهیم داد تا دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات خود را باتوجه به قانون هوای پاک انجام دهند و نظارت ما نیز تشدید خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران درباره تاثیر اجرای قانون هوای پاک بر پایتخت گفت: این قانون در تمامی موضوعات لازم ورود کرده است، به‌طوری‌که در بحث منابع ثابت برای واحدهای صنعتی براساس ماده ۱۴ آن واحدهای آلاینده باید منتقل شوند و این موضوع بر کیفیت هوای تهران بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در سطح شهر تهران چندین واحد صنعتی باید براساس این ماده جابه‌جا شوند اما هنوز دستورالعمل و آیین‌نامه آن برای چگونگی انتقال واحدهای آلاینده تدوین نشده است. یکی از واحدها مطالعات لازم را انجام داده و مکان‌یابی جدید نیز شده است اما جابه‌جایی آن علی‌رغم پیگیری‌های حقوقی انجام نمی‌شود. بدین جهت ما باید از طریق هیئت وزیران براساس ماده ۱۴ اقدام کنیم. 

معاون مدیرکل و رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران تأکید کرد: منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت‌ها باید به‌روز شوند. لازم است واحدهای صنعتی برابر استانداردهای روز عمل کنند. اگر تمامی این موارد عملیاتی شود، بسیاری از مشکلات کلانشهر تهران حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: عمده دلیل اجرایی نشدن آن تامین نشدن منابع مالی مورد لازم و عدم پیگیری توسط دستگاه‌های اجرایی است.

رحمتی در پایان درباره اقدامات انجام شده در شهر تهران برای اجرایی شدن قانون هوای پاک توضیح داد: ما در شش ماهه اول سال جاری برای تهران پیگیر تصویب کارگروه ویژه و تخصصی آلودگی هوا برای کاهش آلودگی ناشی از منابع ثابت و متحرک هستیم تا در شش ماهه دوم مشکلات به حداقل ممکن برسد.
https://zistonline.com/vdcay6na.49n0615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما