تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : 87111
 معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاطت محیط‌زیست بر دوری از حفاظت سنتی و اقتصادی شدن فکر و اندیشه تنوع زیستی کشور تاکید کرد.
طبیعت کشور با حفاظت سنتی حفظ نمی‌شود/ لزوم اقتصادی شدن فکر زیستی کشور
به گزارش زیست آنلاین، دکترحسن اکبری ظهر سه‌شنبه ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ در آیین افتتاح اولین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت که در تالار شهید باشقره مرکز بازدیدکنندگان پارک ملی گلستان برگزار شد، اظهار کرد: با حفاظت سنتی و روش پایه‌گذاری شده گذشته نمی‌توان طبیعت کشور را حفظ کرد و باید این رویه تغییر یابد.

وی با بیان اینکه باید با فکر و اندیشه تنوع زیستی "اقتصادی" شود، ادامه داد: اگر ادعا می‌کنیم جزء کشورهای برتر دنیا از لحاظ زیستی هستیم، نباید همه بار اقتصادی را به دوش دولت گذاشته و از نقش مردم و جامعه محلی غافل شویم.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی کشور با تاکید بر اینکه با منابع مالی ناکافی نمی‌شود حافظ محیط زیست شد، افزود: متاسفانه نتوانسته‌ایم ضوابط و مقرره‌های کافی برای کارها تدبیر کنیم و مهمترین مشکل اقتصادی کردن حفاظت همچنان وجود دارد.

وی قاچاق، بیماری، شکار غیرمجاز، برداشت بی‌رویه از حیات وحش و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها را از آسیب‌های جدی محیط‌زیست دانست و خاطرنشان کرد: با منابع مالی ناکافی که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، نمی‌شود کاری را پیش برود و فقط با ایثارگری همکاران این شرایط حفظ شده است.

اکبری با اشاره به اینکه امروز در پارک ملی گلستان "داغ‌ترین نقطه کشور به لحاظ تنوع زیستی" قرار داریم، اضافه کرد: امیدوارم حداکثر استفاده از فضای این همایش در راستای پیشبرد اهداف توسعه‌ای سازمان محیط‌زیست و حفظ محیط‌زیست کشور و هدایت صحیح افکار عمومی در مشارکت برای حفاظت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نباید طرفداران احساسی ذهن تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران محیط زیست را اشغال کرده و از مسیر و هدف اصلی دور کنند، اضافه کرد: این انتظار از فعالان عرصه‌های دانشگاهی می‌شود تا دستاوردهای و یافته‌های علمی آنها به کمک محیط‌زیست بیاید و در قفسه کتابخانه‌ها محصور نشود.

گفتنی است، اولین همایش ملی پارک های ملی و مناطق تحت حفاظت از صبح امروز سه شنبه ۲ خرداد آغاز و تا پنجشنبه ۴ خرداد در بخش‌های تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی در مناطق تحت حفاظت، تعارضات و تهدیدها در مناطق تحت حفاظت، گردشگری در مناطق تحت حفاظت و نقش‌آموزی و تفسیر در حفاظت، چالش‌ها و راهبردهای قانونی و مدیریتی در مناطق تحت حفاظت و حفاظت مشارکتی در مناطق تحت حفاظت با نشست و کارگاه‌های تخصصی به میزبانی استان گلستان برگزار می‌شود.
https://zistonline.com/vdchzzn6.23nqzdftt2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما