تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : 87106
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: پارسال هزار و ۳۷۶ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان با صدور حکم قضایی رفع تصرف شد و این روند امسال با شدت بیشتری ادامه می یابد.
بیش از هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان رفع تصرف شد
به گزارش زیست آنلاین، بهزاد شریفی‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان اراضی رفع تصرف شده بر اساس آرای اجرایی صادره واحدهای اجرای احکام دادگستری شهرستان‌ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: در اجرای ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع، ۱۰ هزار و ۲۰۵ فقره پرونده در مدت یاد شده برای تخریب و تصرف عدوانی در سطح ۹۹۲ هکتار انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: برابر ماده ۲۰ "قانون هوای پاک" مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

شریفی پور افزود: علاوه بر این ماده قانونی، در خصوص آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات بر اساس ماده ۶۷۵ و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ و ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن در جنگل و مرتع جرم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در راستای ماده ۲۰ "قانون هوای پاک" طرح نهضت ملی تولید نهال در دست اجراست، اضافه کرد: سهم استان از نهضت جهادی یک میلیارد اصله نهالی در کشور، سالانه چهار میلیون نهال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در شرایط مطلوب صیانت و حفاظت از هر ۱۰ هزار هکتار جنگل و هر ۵۰ هزار هکتار مرتع به یک نفر نیروی آموزش دیده و متخصص نیاز دارد و انتظار می‌رود خود مردم و فعالان منابع طبیعی نیز به عنوان حافظان انفال الهی در این خصوص همکاری و مشارکت فعالانه در حفاظت از منابع طبیعی داشته باشند تا بتوان این ثروت‌های خدادادی را به خوبی حفاظت کرد.

شریفی پور ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواست گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره‌برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتار استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد.

جنگل های استان کردستان که جزو جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده است و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت نابی است.
https://zistonline.com/vdcb08bw.rhbzgpiuur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما