تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : 87093
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن مطالبه‌گری برای کمربند سبز شهری برای تمامی شهرها به‌ویژه شهر تهران گفت: باتوجه به اینکه در شهر تهران با مشکلات بسیار جدی مانند آلودگی هوا و گردوغبار مواجه هستیم، توسعه فضای سبز بسیار حائز اهمیت و در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی موثر و کمک‌کننده است.
مخالفت محیط زیست با هرگونه تغییر کاربری فضای سبز تهران
به گزارش زیست آنلاین، درپی اعلام رسمی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ، ۱۳۱ پلاک ثبتی واقع در شهرک مسلمین منطقه ۱۸، از طرح کمر بند فضای سبز خارج و مجوز ساخت و ساز در آن‌ها پس از چهار دهه وقفه صادر شد، زهره عبادتی در گفت و گو با ایسنا، درباره این پلاک‌های خارج شده اظهار کرد: پلاک‌های خارج شده فضای سبز نیستند بلکه پلاک‌هایی هستند که در طرح تفصیلی کاربری فضای سبز برایشان تعریف شده است. اکنون شورای شهر طی مصوبه‌ای تغییر کاربری فضای سبز به مناطق مسکونی را تصویب کرده است.

وی افزود: براساس بررسی‌هایی که انجام دادم این تغییر کاربری هنوز در کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران تصویب نشده است و نماینده سازمان حفاظت محیط زیست که در این کمیسیون نیز عضو هستند با تعدادی از این طرح‌ها که برای تغییر کاربری از فضای سبز به مسکونی مطرح شده است مخالفت کردند.

عبادتی به تکالیف شهرداری درباره فضای سبز شهری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در شهر تهران با مشکلات بسیار جدی مانند آلودگی هوا و گردوغبار مواجه هستیم، توسعه فضای سبز بسیار حائز اهمیت است. بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک شهرداری‌های شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت موظفند با همکاری وزارت نیرو و ادارات منابع‌طبیعی شهرستان، سرانه فضای سبز خود را حداقل به ۱۵ مترمربع برسانند اما شهرداری تهران در حال حاضر این سرانه را محقق نکرده است علاوه بر آن در تبصره ۲ ماده ۲۷ این قانون، شهرداری‌ها نسبت به ایجاد کمربند سبز شهری در اطراف شهرها مکلف شده‌اند. محدودیت زمانی برای این موضوع مشخص نشده است اما به نظر من در کلانشهر آلوده‌ای مانند تهران باید تمام تلاش خود را در جهت کامل کردن این کمربند سبز انجام دهند چراکه این توسعه فضای سبز در حفظ طراوت، تلطیف و کاهش آلودگی هوا نقش جدی دارد.

وی افزود: باتوجه به تبصره ۲ ماده ۲۷ قانون هوای پاک حتی اگر پلاک هایی را بنا به هر دلیلی تغییر کاربری به سایر کاربری‌ها دهند باید پلاک‌های معوض را جایگزین و کمربند سبز شهری را ایجاد کنند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: باتوجه به اینکه با پدیده گرمایش هوا مواجه هستیم، توسعه فضای سبز در کاهش آلودگی هوا و  آلودگی صوتی موثر و کمک‌کننده است.

عبادتی در پایان درباره واکنش محیط زیست به نقض کمربند سبز گفت: همکاران ما در مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست در کمیته ماده ۵ با تغییر کاربری مواردی که اراضی جایگزین یا معوض برای آن‌ها در نظر گرفته نشده باشد، مخالفت می‌کنند. امیدواریم شهرداری تهران اگر به دلایلی مجبور به تغییر کاربری پلاک‌هایی است حتما اراضی جایگزین یا معوض را برای آن‌ها در نظر بگیرد. ما براساس قانون هوای پاک مطالبه‌گر کمربند سبز شهری در همه شهرها از جمله شهر تهران هستیم./ایسنا
https://zistonline.com/vdcgwz97.ak9uy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما