تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۲۹
کد مطلب : 87084
قیمت بالا و رقابت جهانی برای گاز طبیعی، امسال تقاضای بیشتری برای زغال سنگ حرارتی به منظور تولید نیرو از سوی کشورهایی ایجاد کرده که به دنبال قطع وابستگی به انرژی روسیه و یافتن گزینه‌های نسبتا ارزان‌تر هستند.
زغال سنگ چگونه از بحران انرژی عمر دوباره گرفت؟
به گزارش زیست آنلاین، بعضی از کشورها در حال بازگشایی نیروگاه‌های زغال‌سوز برای تامین انرژی کافی در زمستان امسال هستند، در حالی که سایرین، تولیدشان را برای سود بردن قابل ملاحظه از صادرات، افزایش می دهند. رویترز در گزارشی بعضی از پروژه‌های زغال سنگ و برنامه‌های دولتی احیاء شده برای زغال سنگ در سراسر جهان بررسی کرده که عبارتند از:

اروپا

اتریش: دولت اتریش در ژوئن موافقت کرد شرکت وربوند، یک نیروگاه گازسوز را به منظور آمادگی در برابر وضعیت اضطراری انرژی، به یک نیروگاه زغال‌سوز تبدیل کند.

بوسنی و هرزگوین: در مارس با طرحی برای تمدید عمر نیروگاه‌های حرارتی زغال‌سوز توزلا ۴ و کاکانج ۵ تا پایان سال ۲۰۲۳ موافقت شد.

دانمارک: دولت دانمارک در اکتبر به شرکت اورستد دستور داد فعالیت در سه نیروگاه نفت و زغال‌سوز را برای تضمین تامین برق، ادامه داده و ازسربگیرد. قرار بود فعالیت دو نیروگاه در ۳۱ مارس سال ۲۰۲۳ متوقف شود.

فنلاند: شرکت نیروی فورتوم با فعال کردن مجدد یک نیروگاه زغال‌سوز بازنشسته شده در کرانه غربی فنلاند، قصد دارد پس از اکتبر ۵۶۰ مگاوات ظرفیت به بازار نیروی این کشور اضافه کند.

فرانسه: نیروگاه زغال‌سوز امیل هوچه، فعالیتش را اوایل اکتبر، شش ماه پس از این که تعطیل شده بود، ازسرگرفت.

آلمان: هیات دولت آلمان در پایان سپتامبر دو فرمان برای تمدید فعالیت نیروگاه‌های زغال‌سوز و بازگرداندن ظرفیت زغال سنگ قهوه‌ای غیرفعال را به منظور افزایش عرضه و ذخایر شبکه تصویب کرد. وزارت اقتصاد اعلام کرد برگرداندن نیروگاه‌های زغال‌سوز به شبکه، می‌تواند ۱۰ گیگابایت ظرفیت در صورت حساس شدن وضعیت تامین گاز اضافه کند.

یونان: اپراتور شبکه ملی گاز (DESFA) در سپتامبر با اشاره به بحران انرژی اخیر، اعلام کرد یونان هفت نیروگاه زغال‌سوز را برای مدت طولانی‌تر از برنامه قبلی، فعال نگه می دارد.

ایتالیا: در میان مجموعه‌ای از تدابیر برای کمک به کاهش مصرف گاز، ایتالیا قصد دارد تولید نیروگاه‌های زغال‌سوز و نفت سوز را افزایش دهد.

هلند: راب یتن، وزیر انرژی هلند در ژوئن اعلام کرد هلند سقف تولید نیروگاه‌های زغال‌سوز را برای صرفه جویی در مصرف گاز حذف خواهد کرد.

مقدونیه شمالی: تعطیلی نیروگاه‌های زغال‌سوز  بیتولا و اوسلومج را تا سال ۲۰۳۰ به تاخیر انداخته است و قصد دارد دو معدن زغال سنگ جدید را برای تامین سوخت نیروگاه‌ها راه اندازی کند.

لهستان: این کشور در سپتامبر ممنوعیت استفاده از لیگنیت که آلاینده‌ترین نوع زغال سنگ است را برای گرمایش خانه‌ها تا آوریل سال ۲۰۳۰ معلق کرد تا از بحران انرژی کاسته شود.

لهستان در ژوئن اعلام کرد قصد دارد تولید زغال سنگ حرارتی از معادن فعلی را امسال حداکثر به میزان ۱.۵ میلیون تن افزایش دهد.

صربستان: این کشور تولید زغال سنگ را به دلیل بارندگی ناکافی برای نیروگاه‌های برق آبی، افزایش داده است. انتظار می رود واحد جدیدی در نیروگاه کستولاک تا سال ۲۰۲۳ راه اندازی شود.

اسپانیا: وزارت گذار زیست محیطی در ماه مه درخواست کرد تعطیلی نیروگاه زغال‌سوز آس پونتس اندسی به تاخیر انداخته شود.

انگلیس: شبکه ملی برق انگلیس قراردادهایی با شرکتهای تولید نیروی دراکس و EDF Energy برای تمدید عمر چهار واحد زغال‌سوز در دو نیروگاه امضا کرد.

ظرفیت موجود تنها به عنوان آخرین گزینه برای تضمین امنیت تامین انرژی استفاده خواهد شد. شرکت یونی‌پر آلمان در سپتامبر اعلام کرد عمر فعالیت واحد زغال‌سوز راتکلیف را افزایش می‌دهد.

اوکراین: اگرچه عمده معادن اوکراین در منطقه دونباس هستند که در تصرف نیروهای طرفدار روسیه است، این کشور سرگرم برنامه‌ریزی برای افزایش ذخایر داخلی زغال سنگ حرارتی از دو به سه میلیون تن پیش از زمستان است.

آفریقا

بوتسوانا: دولت بوتسوانا برآورد کرده که تقاضای اروپا ممکن است به بیش از ۵۰ هزار تن در ماه برسد.

آفریقای جنوبی: کشورهای اروپایی در تلاش برای یافتن منابع دیگر تامین انرژی، ۴۰ درصد زغال سنگ بیشتر از هاب صادرات اصلی آفریقای جنوبی در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با کل سال ۲۰۲۱ وارد کرده‌اند.

تانزانیا: کمیسیون معدنکاری تانزانیا به رویترز اعلام کرد این کشور انتظار دارد صادرات زغال سنگ، امسال دو برابر شده و به حدود ۶۹۶ هزار و ۷۷۳ تن برسد در حالی که تولید به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۱.۳۶۵ میلیون تن می‌رسد.

آسیا و اقیانوسیه

استرالیا: پیش بینی می‌شود درآمد صادرات انرژی و منابع استرالیا در سال مالی جاری، هفت درصد رشد کرده و به رکورد ۴۵۰ میلیارد دلار استرالیا (۲۹۰ میلیارد دلار) صعود کند. زغال سنگ استرالیایی از اواسط سال ۲۰۲۲ پس از وضع تحریمهای اروپایی علیه زغال سنگ روسیه بر سر حمله نظامی به اوکراین، به جای هند، بیشتر به مقصد اروپا می‌رود.

چین: پکن ۱۵ گیگاوات ظرفیت جدید نیروی زغال سنگ و ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید سنگ آهن با استفاده از زغال سنگ را در نیمه اول امسال تصویب کرد. تحقیقات صلح سبز شرق آسیا نشان می دهد دولتهای منطقه ای در سراسر چین تنها در مدت سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، طرحهایی را برای افزودن مجموعا ۸.۶۳ گیگاوات نیروگاه زغال‌سوز جدید تصویب کردند.

اندونزی: بزرگترین صادرکننده زغال سنگ جهان می‌تواند تولید را برای تامین تقاضا از سوی کشورهایی که عرضه روسیه را از دست داده‌اند، افزایش دهد.

آمریکا

کلمبیا:‌ دولت کلمبیا تابستان امسال اعلام کرد می تواند تولید زغال سنگ و نفت را برای پر کردن شکاف به وجود آمده از تحریمهای ضد روسی، افزایش دهد.

ایالات متحده: چندین ایالت آمریکا از جمله ایندیانا، ویسکانسین، نیومکزیکو و نبراسکا با اشاره به نگرانیها نسبت به کمبود انرژی، اعلام کرده‌اند تعطیلی برنامه ریزی شده نیروگاه‌های زغال‌سوز را حداقل تا سال ۲۰۲۵ به تاخیر خواهند انداخت./ایسنا
https://zistonline.com/vdcgtz97.ak9u74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما