تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : 87069
بررسی ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور

حسنوند: عدم رسیدگی به ناترازی گاز موجب بحران‌های امنیتی می‌شود

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه مسئولان کشور به ناترازی اذعان دارند، گفت: همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت رسیدگی نشدن به آن، منجر به بحران‌های امنیتی می‌شوند.
حسنوند: عدم رسیدگی به ناترازی گاز موجب بحران‌های امنیتی می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، فریدون حسنوند در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: موضوعاتی مانند ناترازی و میادین مشترک تنها مربوط به کمیسیون انرژی نیست و باید به عنوان اولویت کشور تعریف شود.

وی ادامه داد: عدم سرمایه‌گذاری طی سال‌های قبل و تحریم جدی حوزه صنعت نفت و همچنین نبود وجود منابع مالی و عدم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی منجر شده که کشور با شرایطی تحت عنوان ناترازی مواجه شود. در این شرایط اگر مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ فکر جدی برای ناترازی نکند با بحران‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی مواجه می‌شویم.

نیروگاه‌های برقی در تابستان و در زمستان با کاهش تأمین سوخت مواجه هستند

حسنوند با بیان اینکه یکی از تاثیرات موضوع ناترازی مستقیما در حوزه نیروگاه‌های برقی است، افزود: نیروگاه‌های برقی در تابستان و در زمستان با کاهش تأمین سوخت مواجه هستند. در زمستان سال گذشته حدود ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش و ناترازی گاز داشتیم. پیش‌بینی ما افزایش ۸ درصدی این آمار در زمستان است که معادل بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب کاهش گاز است. همچنین نیروگاه‌های برق آبی کشور که حدود ۱۲ هزار مگاوات تولید برق دارند و عمدتا در استان خوزستان فعال هستند، به دلیل خشکسالی‌ها تقریبا همه آنها از مدار تولید برق خارج شده‌اند و امروز تعطیل هستند یعنی مضاف بر ناترازی و عدم تأمین سوخت نیروگاه‌ها با مشکل نیروگاه‌های برق آبی نیز مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: طبق بررسی های سازمان برنامه ‌و بودجه، وزارت نفت و کمیسیون انرژی به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین دست نیاز است که باید طی ۸ سال انجام شود. در بحث بالادستی نسبت به فشارافزایی و توسعه میادین گازی و همچنین جمع‌آوری گازهای فلر پرداخته شده که برای آن به ۵۷ میلیارد دلار نیاز داریم پس برای جبران کمبودها نمی توانیم تنها به ۱۴.۵ درصد بودجه توجه کنیم باید مجلس یک بحث دقیق و جدی و آنی را در دستور کار قرار دهد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه مسوولان کشور به ناترازی و تاثیرات منفی آن اذعان دارند، گفت: ناترازی گاز، تعطیلی کارخانه‌ها را در تابستان و زمستان و به تبع آن تعطیلی کارخانجات، بیکاری پرسنل، عدم تولید، صادرات و ارزآوری را به دنبال دارد که این زنجیره‌ای از موضوعات امنیتی، سیاسی و اجتماعی خود را در ناترازی‌ها نشان می‌دهد پس باید در بحث جذب سرمایه‌گذاری، پتروشیمی‌ها را با درآمدهای آنها در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت دهیم و مجموعه پتروشیمی‌های کشور با قوانین، تعامل و الزامات قانونی ملزم به همکاری در سرمایه‌گذاری‌ها شوند.

در زمستان و تابستان بیشترین هنر مدیران ما مدیریت مصرف و نه کاهش ناترازی است

وی یکی دیگر از مسائل را طرح جمع آوری فلر و گازهای همراه خواند و افزود: هر مشعلی خاموش شود به میزان دو مجتمع عسلویه برای ما تأمین گاز می کند که حدود ۵۰ میلیون مترمکعب می‌شود. موضوع فلر در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه آمده اما نتایجی در بر نداشته است. یکی دیگر از مسائل افزایش متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی است که باید از ۳۸ درصد به حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. در زمستان و تابستان بیشترین هنر مدیران ما مدیریت مصرف و نه کاهش ناترازی و کم کردن فاصله آن است. مدیریت مصرف به معنای تعطیلی کارخانجات، اماکن تجاری و بسیاری از مجموعه‌هایی است که می‌تواند آسیب‌های سیاسی و اجتماعی به همراه داشته باشد.

حسنوند اجرای سیاست های تشویقی برای مشترکان کم مصرف را مهم خواند و گفت: پیشنهاد کمیسیون انرژی تخصیص ۵ درصد از کل درآمدهای نفتی به توسعه زیرساخت‌های این حوزه است. چه اشکالی دارد مجلس با توجه به اصلاحات ساختاری بودجه از روش‌های سنتی خارج شود که هیچ اولویتی برای کشور ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز نیست.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه و بودجه آینده حداقل ۵ درصد از درآمدهای نفتی برای توسعه میادین نفت و گاز اختصاص داده شود، گفت: صندوق توسعه ملی فرزند صنعت نفت است، اگر نفت و ارزآوری آن نباشد چیزی به عنوان صندوق توسعه نیز وجود ندارد اما امروز صندوق توسعه تبدیل به رقیب و دشمن توسعه صنعت نفت شده است. تنها جایی که سهمی از درآمدهای صندوق توسعه ندارد دو وزارت‌خانه نفت و نیرو است لذا باید مجلس در بودجه سال آینده سهمی از این صندوق به میزان حداقل ۳۰ درصد برای مجموعه صنعت نفت و گاز اختصاص دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به  طرح دوفوریتی کمیسیون انرژی بیان کرد: در نشست سران قوا موضوع ناترازی‌ها مطرح شود تا همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت عدم مدیریت به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند./ایسنا
https://zistonline.com/vdcjhyeo.uqeamzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما