تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : 86682
آلودگی هوا، آب و خاک مسئول بیش از ۹ میلیون مرگ در سال است.
مقصر بیش از ۹ میلیون مرگ سالانه کیست؟
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از ارث، بیش از ۶۰ درصد از بیماری‌ها و مرگ‌ومیرهای مرتبط با آلودگی‌ها ناشی از مشکلات قلبی و عروقی است. در حالی که آلودگی هوا و آب به‌ عنوان علل اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی مورد مطالعه گسترده قرار گرفته‌ اما اثرات آلودگی خاک بر قلب کمتر مورد توجه علمی قرار گرفته است.

در حال حاضر یک گروه تحقیقاتی به رهبری مرکز پزشکی دانشگاه ماینز آلمان دریافته‌اند که آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین موجود در خاک اثرات مضری بر سیستم قلبی عروقی دارند.

توماس مونزل، سرپرست گروه این مطالعه، گفت: آلودگی خاک خطر کمتری برای سلامتی انسان نسبت به هوای آلوده دارد اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آلاینده‌های موجود در خاک نیز ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلفی از جمله التهاب و اختلال در ساعت طبیعی بدن به سلامت قلب و عروق آسیب برساند.

پروفسور مونزل اظهار کرد: خاک‌های آلوده به فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها و پلاستیک‌ها ممکن است با افزایش استرس اکسیداتیو در رگ‌های خونی، ایجاد التهاب و اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

با استنشاق خاک آلوده گرد و غبار کود کریستال و ذرات پلاستیک وارد بدن می‌شود و فلزات سنگین مانند سرب یا کادمیوم، پلاستیک‌ها یا سموم آلی از آفت‌کش‌ها نیز می‌توانند به صورت خوراکی وارد بدن شود. علاوه بر این این آلاینده‌های خاک اغلب به رودخانه‌ها می‌روند و آب را آلوده می‌کنند. بسیاری از این مواد که در خاک یافت می‌شوند، به‌ عنوان عامل ایجاد طیف گسترده‌ای از مشکلات قلبی و عروقی شناخته شده‌اند.

مطالعات بیشتری در مورد اثر ترکیبی چند آلاینده خاک بر بیماری‌های قلبی عروقی مورد نیاز است زیرا ما به ندرت در معرض یک عامل سمی به تنهایی قرار می‌گیریم؛ به همین دلیل تحقیقات در مورد چگونگی آغاز و تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی توسط نانو و میکروپلاستیک ضروری است.

پروفسور مونزل عنوان کرد: تا زمانی که اطلاعات بیشتری کسب کنیم، پوشیدن ماسک صورت برای محدود کردن عوارض قرار گرفتن در معرض گرد و غبار بادی، فیلترکردن آب برای حذف آلاینده‌ها و خرید مواد غذایی پرورش یافته در خاک سالم معقول به نظر می‌رسد./ایسنا
https://zistonline.com/vdcj8meo.uqemozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما