تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : 86672
معاون اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همدان مطرح کرد

فروش پسماندهای نیروگاه مفتح/نبود آمار تولید پسماند ویژه در همدان

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: در نیروگاه حرارتی تولید برق شهید مفتح همدان با قلیایی‌شویی دودکش ها پسماند ویژه تولید سپس اکسید وانادیوم از پسماند نیروگاهی استخراج می شود و به فروش می رسد.
فروش پسماندهای نیروگاه مفتح/نبود آمار تولید پسماند ویژه در همدان
به گزارش زیست آنلاین، سیدعادل عربی با بیان اینکه پسماندی که دارای ویژگی سمیت، خورندگی، بیماری‌‍زایی یا انفجاری باشد "پسماند ویژه" تلقی می شود، اظهار کرد: عمده پسماندهای ویژه در بخش پزشکی و صنعتی است البته در بخش کشاورزی هم امکان وجود پسماند ویژه وجود دارد.

وی تصریح کرد: پسماند ویژه نیاز به مدیریت ویژه دارد و قابل دفع در خاک به صورت عادی نیست، قابل رهاسازی در طبیعت نیست، قابل نگهداری طولانی مدت نیست و حتماً باید تعیین تکلیف شود.

عربی ادامه داد: عمده پسماندهای ویژه استان در بخش صنعت لجن های تصفیه خانه های برخی واحدهای صنعتی است، مثل واحدهای رنگرزی که فاضلابشان آلوده به فلزات سنگین بوده و نیاز به مدیریت خاص دارد.

وی با اشاره به اینکه عمده پسماندهای ویژه عمده بخش پزشکی داروهای شیمیایی و داروهای تاریخ مصرف گذشته است، اضافه کرد: پسماندهای بخش کشاورزی عموم آفت کش ها و داروهای تاریخ مصرف گذشته دامپزشکی است.

درآمدزایی نیروگاه مفتح از پسماند نیروگاهی

به گفته معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، در نیروگاه حرارتی تولید برق شهید مفتح همدان با قلیایی‌شویی دودکش ها پسماند ویژه تولید سپس اکسید وانادیوم از پسماند نیروگاهی استخراج می شود و به فروش می رسد.

وی افزود: مازوت‌سوزی در نیروگاه ها ایجاد دوده می کند که با شست‌وشوی دودکش‌ها فلز وانادیوم تولید می شود و پس از دپو و نگهداری در محل‌های مجاز و بسته‌بندی به مزایده گذاشته می شود و به فروش می رسد و از منابع درآمدی نیروگاه مفتح به شمار می آید.

همدان سایت مدیریت پسماندهای ویژه ندارد

عربی در ادامه مطرح کرد: در استان همدان سایت مدیریت پسماندهای ویژه نداریم و این نوع پسماندها به مراکز مجاز کشور منتقل می شوند به طوریکه عمده مقاصد پسماندهای ویژه همدان، استان های اصفهان، ساوه و البرز هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از استان ها سایت مدیریت پسماندهای ویژه ندارند چراکه مبحث جدیدی است و باید سرمایه‌گذار وارد شود، خاطرنشان کرد: ما در استان همدان در مرحله مکان‎‌یابی سایت مناسبی هستیم، بعد از معرفی محل باید فراخوان بزنیم و ببنیم سرمایه‌گذاری پیدا می‌شود یا نه؟ در نهایت سرمایه‌گذار یا پسماند را می سوزاند یا فریز می کند یا مواد باارزش آن را استخراج می کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآور شد: برخی پسماندهای ویژه از نظر اقتصادی ارزآوری دارد و به خارج از کشور فرستاده می شود به طوریکه کشورهای نظیر روسیه و آلمان خواستار بعضی از پسماندهای ویژه کشور هستند، در استان همدان هم گاهی واردات پسماندهایی همچون ضایعات دستمال کاغذی، ظروف پت یا بطری‌های پلاستیکی و خورده شیشه را داشتیم.

مکان‌یابی سایت پسماند ویژه استان

وی ادامه داد: مکان یابی سایت پسماند ویژه استان توسط شرکت مشاور در ۱۰-۱۱ پهنه در حال انجام است تا به نقطه خاص برسند سپس مکان پیشنهادی در کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح می شود و باید نظرات موافق تمام اعضاء را کسب کند.

به گفته عربی، در حال حاضر پسماندهای ویژه همدان به خارج از استان منتقل می شود، اگر این پسماندها در محیط نامناسب دپو شوند و یا باد یا آب به آنها بخورد و شیرابه‌شان وارد محیط زیست شود، خلاف مقررات زیست محیطی است و موضوع مورد پیگرد قرار می گیرد بنابراین تا وقتی این پسماندها تعیین تکلیف نشده باید در محل و در بسته بندی مناسب انبارش شوند.

آمار تولید پسماندهای ویژه همدان را نداریم

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پسماندهای ویژه فضا می گیرد قراردادهای روتین برای انتقال آنها از استان منعقد می شود. در ضمن آمار خاصی از میزان تولید پسماندهای ویژه در سطح استان نداریم.

عربی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه پسماندهای ویژه نبود بانک اطلاعاتی پسمانده ویژه و صنعتی است که طبق قانون باید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آمار و اطلاعات از وضعیت پسماندهای استان را احصاء کند هر چند آمارها کم کم در سامانه جامع محیط زیست انسانی وارد می شود.

۸۰ درصد پسماندهای پزشکی استان مدیریت می‌شود

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه جمع آوری پسماندهای پزشکی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته ایم به طوریکه در حدود ۸۰ درصد پسماندهای پزشکی در استان مدیریت و توسط شرکت خصوصی مجوزدار برای بی‌خطرسازی منتقل می‌شود.

عربی اضافه کرد: ممکن است بعضی از مطلب های کوچک که روزانه یک کیلو هم پسماند نداشته و صرفاً برای معاینه باشند، با این شرکت قرارداد نبسته باشند که این مراکز ۲۰ درصد را شامل می شوند.

عدم همکاری برخی مطب‌های خصوصی در تویسرکان و ملایر

وی با بیان اینکه برخی مطب های خصوصی در شهرستان های تویسرکان و ملایر در بی خطرسازی پسماندهای پزشکی همکاری نمی کنند، مطرح کرد: بعضی از پسماندهای پزشکی نظیر پسماندهای عفونی، سرنگ و باند در استان بی خطرسازی سپس دفن می شوند اما بخشی از پسماندهای مانند داروهای تاریخ مصرف گذشته و داروهای شیمیایی قابلیت بی خطرسازی در استان را ندارند.

به گفته عربی، یکی از روش های مدیریت پسماندهای ویژه پزشکی کپسوله کردن آن است که دارای شیوه نامه و دستورالعمل بوده و محل دفن آن مشخص است. در استان همراهی لازم را با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی برای این امر داشتیم و باید کمک کنیم که اگر امکانات و توان لازم را ندارند، مراکز مجاز کشور کسپوله کنند، منتها باید شهرداری و متولی سایت مدیریت پسماند این موضوع را بپذیرند هر چند دانشگاه علوم پزشکی قرار شد کپسوله کردن پسماندها را کنار بگذارند و انتقالش دهند برای ما اینگونه بهتر است.

معرفی ۲۰ واحد آلاینده انصارالامام به مراجع قضایی

وی در بخش دیگری درباره نفوذ شیرابه به زمین های کشاورزی روستای انصارالامام شهر همدان و از بین رفتن محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از حدود ۳۰۰ واحد جمع‌آوری ضایعات و بازیافت غیرمجاز زباله در جاده انصارالامام شهر همدان، ۲۰ واحد آلاینده که کار شست‌وشو، خرد و آسیاب کردن را انجام می دهند، مشکل زیست محیطی دارند و برایشان اخطار صادر شده گفته ایم به مرکز انتقال یابند و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

عربی یادآور شد: این واحدها مشکلات متعددی نظیر مشکل بهداشتی، تصرف راه، تغییر کاربری اراضی و استفاده از منابع آب زیرزمینی دارند./ایسنا
https://zistonline.com/vdcirqav.t1aqy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما