تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : 86646
محققان در یک معدن طلا در شمال غرب کانادا فسیل تقریبا کامل یک بچه ماموت پشمالو را کشف کرده‌اند. فسیل این ماموت مربوط به عصر یخبندان بوده و احتمالا بیش از 30 هزار سال قدمت دارد.
فسیل یک بچه ماموت پشمالو در کانادا کشف شد
فسیل یک بچه ماموت پشمالو در کانادا کشف شد
به گزارش زیست آنلاین، این ماموت ماده در زبان محلی «Nun cho ga» نام گرفته که به معنای «بچه حیوان بزرگ» است. این اولین باری است که چنین فسیلی در آمریکای شمالی کشف می‌شود.

فسیل این ماموتِ مربوط به عصر یخبندان احتمالا بیش از 30 هزار سال قدمت دارد. محققان می‌گویند این فسیل کامل‌ترین نمونه از یک ماموت در آمریکای شمالی و دومین نمونه در جهان است. فسیل «نون چو گا» در منطقه کلوندایک، یوکان کشف شده که از مناطق متعلق به یکی از اقوام اولیه کانادا است.

«گرانت زازولا»، دیرینه‌شناس اهل یوکان می‌گوید: «نون چو گا زیبا و یکی از شگفت‌انگیزترین حیوانات عصر یخبندان است که در جهان کشف شده است.» اندازه این فسیل مشابه فسیل بچه ماموتی به نام «لیوبا» است که در سال 2007 در سیبری کشف شد و سن آن به 42 هزار سال می‌رسد.
فسیل ماموت پشمالو در معدن طلا پیدا شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که کارگران این معدن طلا زمانی این فسیل را کشف کردند که یکی از معدنچیان با بولدوزر خود به جسم عجیبی در دهانه یوریکا در جنوب شهر داوسون برخورد کرد. منطقه آلاسکا در گذشته هم میزبان اکتشافات مشابهی بوده است. در سال 1948 پای یک ماموت به نام Effie در همین حوالی پیدا شده بود.

گرانت زازولا ادامه می‌دهد: «به عنوان یک دیرینه‌شناس عصر یخبندان، رویای زندگی‌ام این بود که با یک ماموت پشمالو روبه‌رو شوم. این رویا امروز به حقیقت پیوست.» محققان اکنون در تلاشند تا با همکاری یکدیگر از این فسیل محافظت کرده و به اطلاعات بیشتری درباره آن دست پیدا کنند.

«پگی کورمندی» از بزرگان قوم محلی Tr'ondëk Hwëch'in درباره این اکتشاف گفت: «شگفت‌انگیز بود. وقتی پارچه را از روی فسیل کنار زدند، نفسم بند آمده بود. همه ما باید با احترام با این فسیل برخورد کنیم.»
https://zistonline.com/vdcjmmeo.uqemxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما