تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : 86603
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان اعلام کرد: ۲ قلاده پلنگ در مناطق حفاظت شده این شهرستان مشاهده و از سوی همیار محیط بان تصویربرداری شده است.
مشاهده دو قلاده پلنگ ایرانی در دشتستان
مشاهده دو قلاده پلنگ ایرانی در دشتستان
به گزارش زیست آنلاین، رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: رصد و مشاهده‌های ثبت شده نشان دهنده روند افزایشی زیست پلنگ ایرانی در مناطق شکار ممنوع این استان است.

خسرو درویشی افزود: با توجه به گستردگی قلمرو زیست پلنگ، بیان شمار دقیق این گونه در استان نیازمند بررسی‌های دقیقی است اما مستندات مشاهده‌های ثبت شده و افزایش تعارض های انسانی (حمله به دام‌ها) نشان می‌دهد که جمعیت آن به نسبت افزایشی شده است.

وی عنوان کرد: نواحی مرکزی استان بوشهر مانند مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم- تنگ باهوش، کوه سیاه، تنگ ارم و منطقه خاییز در شهرستان‌های دشتی، دشتستان و تنگستان بیشترین گزارش یا ثبت مشاهده‌ها انجام شده است.

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: افزایش جمعیت گونه‌های نشخوار کننده مانند کل بز، قوچ و میش سبب تامین تغذیه طبیعی پلنگ ایرانی شده است و بیشترین مشاهده‌ها در استان بوشهر در همان مناطق شکار ممنوعی ثبت شده است که شاهد حضور بیشتر این گونه‌ها هستیم.

درویشی افزود: علاوه بر مشاهده از سوی مردم و محیط بان‌ها، دوربین‌های تله‌ای حفاظت محیط زیست نیز در چندین مورد موفق به ثبت حضور این گونه شده است.

وی توضیح داد: وقوع خشکسالی و انتقال محل چرای دام جوامع محلی به ارتفاعات بالاتر در مواردی که منجر به تنازع پلنگ با دام‌های دامداران محلی شده است.

رئیس نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهریادآور شد: پلنگ ایرانی به عنوان بزرگترین گربه‌سان در حال زیست ایران، پراکنش گسترده‌ای در سطح کشور دارد.

در این ارتباط روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز سه شنبه به نقل از رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان اعلام کرد: ۲ قلاده پلنگ در مناطق حفاظت شده این شهرستان مشاهده و از سوی همیار محیط بان تصویربرداری شده است.

طاهره موسوی گفت: با توجه به اینکه پلنگ گونه چتر و راس هرم غذایی است، وجود و مشاهده آن می‌تواند نشان دهنده سلامت طبیعت و وجود طعمه‌های طبیعی در این منطقه باشد.

وی  افزود: به همین دلیل از همه شهروندان و ساکنان این منطقه درخواست داریم که درصورت مشاهده هرگونه پلنگ، مشاهده‌های خود را در تماس با شماره گویای ۱۵۴۰ و یا مراجعه به نزدیکترین اداره محیط زیست و یا پاسگاه محیط بانی اطلاع دهند.
https://zistonline.com/vdcc1eq4.2bqex8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

این متن ومشاهده -پلنگ درشهرستان دشتی صورگرفته نه برازجان
اخبار درست اطلاع رسانی کنین پلنگ تو کوههای خورموج بوده